5 tips om niet vast te lopen!

Talentvolle managers lopen soms vast in hun loopbaan en zijn dan gebaat bij ervaringstips. Vastlopen komt door botsingen van waarden tussen de manager en zijn of haar omgeving. 5 tips om niet vast te lopen.

Als eerste moet de manager zichzelf niet de schuld geven van vervelende situaties die zijn ontstaan, maar moet men er wel verantwoordelijkheid voor nemen.
Ten tweede is het goed om te sporten en daarmee ruimte in het hoofd te scheppen. Ten derde is het de moeite waard om iemand te vinden die feedback geeft en coacht. Ten vierde kan het maken van een zelfanalyse geen kwaad. `Maak een analyse van de markt. Wat zijn daarbinnen je persoonlijke unique selling points?
Ten vijfde is het verstandig om na de analyse een kruis in de agenda te zetten.

De collega coach
Soms kunnen collega's je ook helpen. Een collega als coach heeft tal van voordelen. Hij is snel beschikbaar, ziet direct in de organisatie wat het effect is van de coaching en kan deze observatie meenemen in de gesprekken. Toch zijn er ook valkuilen. Het kan zijn dat een collega-coach te weinig vraagtekens zet bij het gebeurde. Een externe coach kan veel ‘dommere' vragen stellen. Een andere valkuil is dat interne coaches afhankelijk zijn van de organisatie. Ze hebben zelf ook een belang en kunnen, net als bij ‘coachend leidinggeven', niet totaal ten dienste staan van de gecoachte.

Back to basics
Je kan altijd terug vallen op een aantal simpele handvaten. Maak het tot gewoonte om elke dag te managen:

*Leer te praten als een prestatiecoach.
*Praat individueel met elke medewerker, gericht op de betreffende persoon.
*Maak serieus werk van accountability - door mensen van tevoren duidelijk te maken dat ze zich zullen moeten verantwoorden voor wat ze doen, door te zorgen voor een rechtvaardig proces dat nauwkeurig bijhoudt wat ze doen en door aan hun gedrag echte consequenties te koppelen.
*Vertel mensen wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen.
*Track de performance in alle fasen.
*Los kleine problemen op voordat het grote problemen worden.
*Doe meer voor sommige mensen en minder voor anderen - al naar gelang de regie en support die ze nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen en aan het bedrijf te geven.

En een paar punten voor jezelf:
• wees eerlijk en kritisch voor jezelf;
• spiegel jezelf als je twijfelt;
• Toets de beelden bij je naasten, collega’s en chef
• doet wat je je voorneemt.

Gerelateerd artikel:
Managen is presenteren
Checklist met de 9 punten waar het om draait

Roeland Schweitzer
Nederlanders zijn banger voor spreken in het openbaar dan voor een terroristische aanslag. Toch is presenteren een noodzakelijke vaardigheid in een werkend leven. Is het te leren? Oefening baart kunst! Weet u waar u vooral op moet letten?

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Kluwer Management)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>