Iemand die heilig overtuigd is van het nut van afwijkende denkers is de Amerikaanse managementgoeroe Tom Peters, getuige zijn uitspraak: ‘Ik geloof alleen in gestoorde mensen.’ In zijn meetings lokt hij managers uit hun tent en speelt keihard op de man/vrouw. Eigenlijk is hij de public speaker die als ‘hofnar’ fungeert, een rol die op deze manier natuurlijk eenvoudiger te spelen is dan interne medewerker. Peters kan makkelijk iets roepen; het ergste wat hem kan overkomen, is dat de factuur niet wordt betaald. Zijn uitspraken bieden in ieder geval voer voor discussie. Wat te denken van ‘Met mensen die alleen binnen de gebaande paden kunnen denken, behaal je nooit uitmuntende resultaten’ en ‘Willen jullie dat op je grafsteen staat: “Hij bleef altijd binnen het afgesproken budget”?’
Peters is altijd op oorlogspad geweest tegen bureaucratie, regelzucht, politieke spelletjes en het starre denken, dat in zijn ogen onder managers eerder regel dan uitzondering is en de weg naar succes voor hun organisaties in de weg staat. Hij leefde toen duidelijk niet in de tijden van compliance en governance, veel van zijn tips zouden heden ten dage absoluut niet getolereerd worden binnen organisaties, minder dan ooit tevoren. Neem bijvoorbeeld zijn volgende tips: 'Zoek medewerkers die de regels niet accepteren en aan hun laars durven lappen. Selecteer medewerkers vooral op hun houding en niet op hun vaardigheden. Vaardigheden zijn te leren, passie niet. Excellente organisaties worden gebouwd door mensen die meer risico durven nemen en grotere dromen hebben dan anderen. Deze tips maken het leven van een manager er niet makkelijker op, maar dat is volgens Peters juist de bedoeling.
Blijf op de hoogte!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en krijg wekelijks gratis toegang tot de nieuwste publicaties.
De eerste week heeft u volledige toegang tot alle artikelen en de kennisbank!
Mooi artikel! Zeker relevant in deze tijd waarin 'psychologische veiligheid' (en dus de durf om je uit te spreken) steeds belangrijker wordt geacht.
L.J. Lekkerkerk
Lid sinds 2019
Wie al dan niet m.b.v. een hofnar niet meer om zichzelf kan lachen deugt toch eigenlijk niet voor een leidinggevende positie?
Ergens tussen 1992 en 1996 was ik quality engineer bij een Fokkervestiging. Toen heb ik in kwaliteitszorgliteratuur voorbij zien komen dat de Kwaliteitsmanager deze rol prima kon vervullen; mede vanuit het houden van interne audits waarbij kritiek om te verbeteren aan de orde was. Je moest het ook weer niet al te lang doen.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ergens tussen 1992 en 1996 was ik quality engineer bij een Fokkervestiging. Toen heb ik in kwaliteitszorgliteratuur voorbij zien komen dat de Kwaliteitsmanager deze rol prima kon vervullen; mede vanuit het houden van interne audits waarbij kritiek om te verbeteren aan de orde was. Je moest het ook weer niet al te lang doen.