Channels

Heb je een goede focus en bereik je toch niet het doel dat je voor ogen hebt? Je staat daar niet alleen in. Veel mensen overkomt het dat ze een goede focus hebben. Maar als ze naar de resultaten kijken, zijn ze daar toch niet tevreden over.

Weet je hoe het komt dat resultaten uitblijven?

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende oorzaken voor het uitblijven van resultaten. Soms kom je er al werkend achter dat je de resultaten veel te abstract en te globaal hebt gemaakt. Dan kun jij je focus niet goed richten. Dan is het bijna onmogelijk om je resultaten te halen.

Lees ook:

Hindernissen in de persoonlijke effectiviteit van vrouwen

Maar soms is er een heel andere reden voor. Dan heb je een focus, je hebt de resultaten concreet benoemd en toch lukt het niet. Een van de oorzaken voor het uitblijven van resultaten, is dat jij je focus richt op de verkeerde dingen.

De zwakste schakel

Je kent vast wel die metafoor over de ketting met de zwakste schakel. De kern van dat verhaal is, dat de ketting zo zwak is als de zwakste schakel. Simpel gezegd, als de zwakste schakel breekt, breekt de hele ketting! Dat geldt ook voor andere zaken, bijvoorbeeld voor een organisatie.

Alles is zo sterk als de zwakste schakel!

Dat is misschien wel een hele boute uitspraak. Maar volgens mij klopt het wel. Ga maar na, de hele organisatie is zo succesvol als de zwakste schakel. Stel dat je aan de buitenkant, naar je klanten toe, heel goed presteert. Maar aan de binnenkant, bijvoorbeeld bij de administratieve afhandeling van zaken, is het een rommeltje. Ik hoef jou niet te vertellen dat je klanten daar op enig moment last van krijgen.

Het geldt ook voor je team. Het ‘zwakste teamlid’ bepaalt uiteindelijk de kracht van je hele team. Vaak hebben mensen de neiging om bij het uitblijven van de gewenste resultaten het hele team op cursus of op training te sturen. In de hoop dat het team met nieuwe kennis en vaardigheden na de training wel in staat is om die resultaten te boeken. Maar vaak komen mensen bedrogen uit. Dan blijken ze de verkeerde investering gedaan te hebben. Wat moet je dan wel doen?

Vijf tips voor een juiste focus!

Als je niet de gewenste resultaten boekt en dus je doelen niet haalt, zorg dan voor een juiste focus! Zonder focus weet je immers niet goed wat je precies moet doen. En als je niet precies weet wat je moet doen, dan weet je ook niet of het gelukt is. Hoe krijg je een juiste focus? Die krijg je als je deze 5 tips opvolgt.

Tip 1. Deel je ‘probleem’ met je mensen!
Toen ik deze eerste tip opschreef, kwam er meteen een spreuk in mij op. ‘Gedeelde smart is halve smart’. Ja, dat is een waarheid als een koe (weer een spreuk?). Spreuken of geen spreuken, het is in elk geval heel belangrijk om jouw zorgen te delen met je mensen. Je geeft je mensen inzicht in de stand van zaken. Je communiceert bijvoorbeeld dat je nu al, halverwege de rit, bang bent dat je de resultaten niet gaat halen. Je ziet dat echt als een probleem!

Tip 2. Ga co-creëren
Vertel je mensen niet alleen over je probleem. Betrek ze ook bij de oplossingen! Zij kunnen immers heel goed met jou meedenken. Jij kunt je voordeel doen met hun ervaring. En je mensen voelen zich gewaardeerd omdat jij ze laat merken dat ze belangrijk voor je zijn. Co-creëren doe je door iedereen mede-eigenaar te maken van het probleem dat je gesignaleerd hebt. In mijn gratis E-book, dat je op hier kunt aanvragen, staat precies hoe je dat kunt doen!

Tip 3. Onderzoek eerst het hele gebied
Organiseer een brainstorming en inventariseer samen met je mensen wat er allemaal met het probleem te maken heeft. Zijn het de werkprocessen? Gaat het om de procedures? Zit het hem in de samenwerking? Ontbreekt de juiste deskundigheid? Zijn de doelen helder? De resultaten concreet geformuleerd? Alle benodigde middelen beschikbaar? enz.

Tip 4. Focus op de zwakste schakel
Als je het hele probleem met je mensen in kaart hebt gebracht, er een goed beeld van hebt gekregen, nodig dan iedereen uit om zijn/haar mening te geven. Niets is waardevoller dan de mening van je mensen! Zij ondervinden namelijk in de dagelijkse praktijk wat wel en wat niet werkt. En heus, geloof mij, uit eigen ervaring weet ik dat mensen heel goed hun vinger op de zere plek kunnen leggen. Zo kom je er met elkaar achter wat de zwakste schakel is.

Tip 5. Versterk alleen de zwakste schakel
Om het hoogste rendement uit je investering te halen, versterk je alleen de zwakste schakel! Vaak hebben mensen de neiging om alles te versterken, maar als je dat doet, dan blijft de verhouding tussen wat al sterk was en je zwakste schakel, gelijk! Richt daarom je focus alleen op de zwakste schakel. Als je die versterkt, versterk je het hele systeem! En dat is precies wat je moet doen om de resultaten te krijgen die je wilt.

De juiste focus is de focus die gericht is op de zwakste schakel!

Veel succes!

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

ik heb juist de indruk dat internet ook dit omkeert: je bent zo sterk als de sterkste schakel. Je hebt maar een briljante medewerker nodig om een heel bedrijf op te tillen.
Wel geldt een andere wetmatigheid: wie niet gezien is is weg. In je kamer briljant zitten zijn in je eentje schiet niet erg op. Internet maakt van iedereen een verkoperW weet wwat je in je kraam hebt liggen en show&share it.

[…] De zwakste schakel! – Veron Goemans Hoe je je team sterker maakt door de zwakste schakel te verstevigen. Toepasbaar op meer situaties […]

x