Bij uitbesteding van activiteiten naar een shared service center (ssc) moet ook aandacht besteedt worden aan de zachte factoren van outsourcing. Uit studies blijkt namelijk dat 85% van de succesfactoren van veranderingsprocessen uit menselijke (en dus emotionele) factoren bestaat.
Voor de invoering van een ssc is het dus noodzakelijk dat factoren als cultuurverandering, communicatie en draagvlak zorgvuldig gemanaged worden. Het ontwikkelingstraject van een ssc kent vijf fasen:
- initiatie,
- implementatie,
- overleving,
- consolidatie,
- ontwikkeling
Zachte factoren spelen vooral een rol tijdens de initiatie, implementatie en overleving.
Daarom moet in de eerste fase een nulmeting gemaakt worden waarin ook cultuurkenmerken, weerstand tegen verandering en motivatie een plaats krijgen. De impact van cultuurkenmerken verschilt al naar gelang de grootte van de organisatie, de politieke of marktomstandigheden en de aard van de organisatie (profit, overheid of non-profit).
Belangrijk tijdens de implementatie zijn de communicatie van vertrouwen in het ssc en veel horizontale samenwerking. Leidinggeven is hier een proces van trial and error waarin vertrouwen (en zelfvertrouwen) gaandeweg groeit. De inzet van management development kan hierbij helpen.
Bron: FNG
Gerelateerde artikelen

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>