Een lui leven met louter ontspanning maakt niet zo gelukkig als een werkend leven waarin prestaties moeten worden geleverd. Hoogleraar organisatiepsychologie Arnold Bakker rekent af met het fabeltje dat leven zonder werk de hemel op aarde is.

‘Om werkelijk geluk en bevrediging te voelen, moet je iets doen, een prestatie leveren, je uitersten zoeken. Het is gebleken dat dit gevoel vaak wordt bereikt in werksituaties’, zegt de hoogleraar van Universiteit Utrecht in De Volkskrant.

Bakker reageert op een advies van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO). Die adviseerde het kabinet deze week ouderen langer aan het werk te houden. Blijven werken geeft mensen een ‘zinvolle dagbesteding en het gevoel er nog bij te horen’, aldus de RMO. Dat zijn volgens Bakker ook precies de zaken die bijdragen aan een geluksgevoel.

Lees ook:

Big Data is noodzakelijk voor een Rapid Response organisatie

Jacht in de zon
Bakker heeft meegewerkt aan een groot onderzoek over geluk in Finland. De drieduizend leerkrachten en tweeduizend tandartsen die daar aan meededen, noemden het slagen van werkopdrachten als een bron van diep geluk. Bakker noemt geluksfactoren van werk ‘energiebronnen’: steun van de baas, goed contact met collega’s, verantwoordelijkheidsgevoel en ontplooingsmogelijkheden.

Het beeld dat in reclames wordt geschetst van de oude dag is bovendien helemaal niet reëel, vind Bakker. ‘Zo’n leven op een jacht in een zonnig land is voor veel mensen helemaal niet weggelegd. Het slaat ook nergens op. Je ziet mensen die niet meer actief zijn vaak letterlijk afdrijven, actief blijven houdt veel alerter.’

Bron: ZIBB

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik vraag me af of dit onderzoek wel representatief is voor de hele bevolking. De beroepen tandarts en leerkracht zijn niet bepaald fysieke beroepen. Als men volgens mij een bouwvakker die 40 jaar in de bouw heeft gewerkt vraagt of hij langer wil werken dat je dan in de meeste gevallen nee te horen krijgt (bijbeunen misschien).
Ik ben het inderdaad met de heer bakker eens dat het beeld in reclames erg vertekend is en niet reëel.

x
x