Channels

We zijn alweer bijna een maand onderweg in 2015 en de waan van de dag heeft de regie weer terug. ‘Blue monday’, de meest depressieve dag van het jaar, ligt alweer achter ons. De somberheid van deze dag heeft onder andere te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn.

Waarschijnlijk heb je inmiddels je verlies genomen en je voornemens aan de kant gezet en ben je weer terug bij je algemene staat van zijn. Het verlangen om vitaal te zijn, tijd te hebben voor wat belangrijk is of een ander belangrijk thema in je leven, is weggedrukt. Het werk is al weer over de kop druk, nee zeggen lijkt geen reële optie, aan sporten kom je nog steeds niet toe en stoppen met roken is gewoon niet gelukt. Eind van het jaar is vroeg genoeg om weer naar je diepere wensen te kijken en je voor te nemen het in 2016 wel op te pakken.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de rest van het jaar aan je voorbij te laten gaan. Gewoon lekker in je comfort zone te blijven, te doen wat je altijd al deed en krijgen wat je altijd al kreeg. Wil je het toch anders?

Lees ook:

Alle goede voornemens van 1 januari al weer overboord?

Ik daag je uit NU achterover te leunen, je ogen dicht te doen en terug te denken aan de eerste dagen van dit jaar. Toen je nog een helder beeld had van wat je echt verlangt en een drive om hier echt invulling aan te gaan geven. Misschien ben je er zelfs aan begonnen en merkte je meteen dat het prettig voelde. Het gevoel bezig te zijn met de goede dingen. Dit is slechts een paar weken geleden!!!

Er is alle mogelijkheid om niet te wachten tot 2016, maar om het NU weer op te pakken. Waarom is dit zo moeilijk? Omdat we denken dat we onze goede voornemens moeten volhouden. En als het niet gelukt is om het vol te houden dan kunnen of willen we het blijkbaar niet graag genoeg of zijn andere dingen toch urgenter.

De verwarring is dat volhouden betekent dat we geen terugval mogen laten zien. Dat het niet mis mag lopen of een keer mag worden vergeten. Dat klopt niet. Volhouden betekent, net als bij kleine kinderen, vallen én weer opstaan. Uitproberen en merken dat het werkt, nog een keer doen en ontdekken dat het niet altijd werkt, vergeten dat je het zou doen en het toch weer oppakken als je er wel aan denkt. DAT is volhouden!

Volhouden gaat gemakkelijker als je duidelijk hebt wat je werkelijke verlangen is. Mensen houden van grote plaatjes en we worden onbewust meer gestuurd door onze verlangens dan door wat we doen. Je verlangen is als een punt op de horizon waar je naartoe kunt werken. Gezond willen leven, is prettiger dan stoppen met roken. Met aandacht je werk doen, is prettiger dan ‘niet meer haasten’. Bij het tweede ligt de nadruk op wat je niet wilt, in het eerste geval over een dieper liggend verlangen voor een beter leven. Dat je daar dan wat voor moet doen, is een gevolg.

Dus wil je (net als ik) ontspannen leven en dus ook werken of verlang je iets anders? Bedenk wat je eerste stap is om dit voor elkaar te krijgen. Ik weet al jaren dat nieuwe diensten ontwikkelen voor mij niet het best werkt vanachter mijn PC, toch is dit steeds weer mijn neiging. Ik ga nu 1x per week het bos in met de honden en een vraag aan mezelf over mijn werk. En 1x doe ik dit tijdens het hardlopen. De eerste resultaten zijn al binnen: een inhoudelijk betere module voor mijn programma, ontspannen in de buitenlucht geweest én alles in een uurtje uitgewerkt. Dat is minimaal een halve dag gewonnen! Daarna was ik 2 weken zo druk dat ik er niet toe kwam. Maar vandaag is het weer gelukt en merk ik weer wat het oplevert.

Deze 3 stappen helpen je om het hele jaar door, meer en meer invulling te geven aan wat jij verlangt

1. Benoem bewust het achterliggende verlangen. Als je geen concreet beeld hebt van hoe je leven er uitziet en hoe het voelt als je je goede voornemen hebt gerealiseerd, is het bijzonder lastig om hier je focus op te houden. Uiteindelijk zul je je weer verliezen in de Waan van de Dag. Begin daarom met het eindresultaat voor ogen. Weet wat het resultaat je oplevert en hoe het voelt als je het hebt gehaald. Zie voor je hoe je lekker geconcentreerd aan het werk bent en je niet meer druk maakt over bijvoorbeeld losse acties die nog in je mailbox kunnen zitten. Denk regelmatig aan dit plaatje om je focus in de goede richting te houden.

2. Formuleer positief wat je wenst. Voornemens als: ‘Niet meer achterlopen met je mail’ of ‘geen zinloze vergaderingen meer bijwonen’, zullen niet bijzonder motiveren om dit te realiseren. Daarnaast registreren je hersenen het woord ‘niet’ niet. Dus kijk eens waar je dan op uitkomt … Omschrijf dus wat je wel wilt bereiken. Bijvoorbeeld: ‘ik wil elke dag mijn inbox leeg’ of ‘ik wil tijd en aandacht om het verandertraject goed vorm te geven en te sturen’.

3. Definieer concrete acties. Vergeet niet dat ook een groot plan begint bij de eerste stap. Zonder 1e stap geen (groots) resultaat. Verdeel daarom je einddoel in concrete en overzienbare acties. Het ‘creëren van tijd en rust’ is nog geen actie. Als je weet dat je niet toekomt aan het sturen van het verandertraject omdat je het niet inplant, zet je nu een repeterende afspraak in je agenda. Zo creëer je elke week twee uur tijd om geconcentreerd met de sturing van je verandertraject aan het werk te kunnen.

Kortom: Het is nog niet te laat om je verlangens in te vullen in 2015. Ken je stip op de horizon en zet kleine stapjes de goede richting op.

.
Callista Roelofs is auteur van het management e-book ‘Breek uit de Waan van de Dag’, waarin ze schrijft hoe je in 5 stappen kunt bereiken wat er echt toe doet.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x