87,5% kans dat uw goede voornemens mislukken

Columns

De kalkoen is op. De koek ook. Misschien heeft u wel kerstvakantie. Staat u op de ski's, of voor de archiefkast? Het is zo’n week om achterstallig werk af te handelen, om de deadlines van dit kalenderjaar op de valreep nog te halen. Het is ook zo’n week om te broeden op uw goede voornemens voor volgend jaar. Soms ook om die met familie of vrienden te bespreken. Met de flessen wijn, komen ook de clichés op tafel: Afvallen, werkprivé-balans, sporten. Met een passende I-Phone App erbij, zou je als beetje manager toch wel minstens 1 goed voornemen moeten hebben. Ik waarschuw u. Goede voornemens: DOE-HET-NIET. En eigenlijk snapt u dat al als geen ander, maar vergeet u dat met een glas champagne in uw hand.

Ik doe een beroep op uw analytisch vermogen als manager. Stel. U staat aan de vooravond van een belangrijke strategische beslissing. Een die veel geld kost. De raad van commissarissen kijkt over uw schouders mee. De aandeelhouders ook. U hebt de presentatie voorbereid waarmee u alle belanghebbenden gaat overtuigen. De laptop staat aan. De toehoorders ook. U steekt van wal. En dan vertelt u dat u gaat probéren iets meer winst te halen dan Last Year. En dat u het met divisie X beduidend béter gaat doen dan in de laatste drie maanden. Als het mislukt, wat heel goed zou kunnen, heeft het niet aan uw intentie gelegen, maar dan komt het door vestiging Y. Zij staan immers nooit open voor verandering. Of het ligt aan de systemen, die er niet zo geschikt voor zijn.

Vervang ‘winst’ door ‘afvallen’, ‘Divisie X’ door ‘sporten’, ‘vestiging Y’ door ‘je vriendin’ en ‘systemen’ door ‘het weer’. Juist. Ik stèl u de vraag niet eens, of u denkt dat de aandeelhouders instemmen met uw voorstel. U weet het antwoord.

Goede voornemens. Doe-het-niet. Slechts 1 op de 8 slaagt erin zijn doel te halen. Ik geloof alléén in die goede voornemens die leiden tot actie: een gedragsverandering. Neem niet voor, maar onderneem: DOE-HET-GEWOON.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Ondernemerschap