Vormgeving is NOT

‘You never get a second chance to make a first impression.’ Bij Marijke Helwegen slaat deze slogan op haar verjongde, frisse uiterlijk. Bij websites is dit niet anders. Maar mooi vormgegeven hoogstandjes van design voldoen niet meer. Vormgeving is NOT. Usability is HOT.

Design vs. ruimte
Natuurlijk wil het oog ook wat, maar met een mooie homepage kom je er niet. Dat flash intro’s als irritant worden ervaren, is niets nieuws. Het weglaten van de knop ‘skip intro’ is een doodzonde en wordt onherroepelijk bestraft met een druk op de ‘back-knop’. Maar ook de mooi gestyleerde, snel ladende homepage met mooie sfeerfoto’s naar de nieuwste Corporate Identity richtlijnen hoeft niet meer op een staande ovatie te rekenen. Elk stukje design dat ruimte inneemt, gaat ten koste van de usability.

Een taak volbrengen
De boodschap kan nog zo mooi zijn, het interesseert de bezoeker geen fluit. Het kan hem niet schelen of je al 30 jaar internationaal zakendoet, of je een koninklijke onderscheiding hebt, of je ‘committed’ bent om welk doel dan ook te behalen. Niet op internet. Zet zulke boodschappen maar lekker in een brochure, of ergens op een pagina achterin een donken hoekje van de site. Bezoekers op je website komen er niet voor de gezelligheid. Men gaat naar nu.nl om te surfen, bij jouw organisatie komen ze om een taak te volbrengen. En net als elke taak die je op je werk moet volbrengen, is het streven om dit zo gemakkelijk (lees: snel) mogelijk te doen.

Verjongen en verfrissen
Internet is dynamisch. Deze open deur behoeft geen intrappen, zou je denken. Maar je zult versteld staan hoeveel websites worden ontworpen naar voorbeelden van 2 tot 4 jaar geleden. Op de internettijdsbalk heb je het dan over de prehistorie, op zijn gunstigst de vroege Middel Eeuwen. Dat komt doordat internet, net als elk ander product, wordt getrokken een kleine groep voorlopers, die gevolgd worden door de grote meute. En tot die grote meute behoort ook het bedrijfsleven. Zeker in de b-2-b- markt zijn bedrijven vaak wat huiverig om al te ver voor de muziek uit te lopen. Enig conservatisme is hier niet vreemd. Het duurt even voordat nieuwe ideeën over websites geaccepteerd worden. Jammer dat deze ideeën dan al zijn achterhaald.

Hoe dan wél?
De website van het jaar verkiezing over 2006 leverde winnaars op als www.anwb.nl, www.zylom.nl, www.rabobank.nl, www.marktplaats.nl. Ook voor 2007 zijn dit soort sites weer genomineerd. Kent u de regel ‘niet meer dan 7 links om uit te kiezen’ nog? Moet u voor de aardigheid eens op deze websites kijken. De internet gebruiker (uw klant) evolueert ook. Hij raakt meer ervaren. Hij wil niet meer door schitterende gestileerde pagina’s klikken totdat hij de juiste pagina heeft bereikt. Hij wil op de homepage direct de link vinden die hij zoekt. Eén klik naar de juiste pagina. Niet ‘maximaal 3’.

Kerntaken definiëren
Met Google Analytics kan iedereen zien welke pagina’s van de website goed bezocht worden. Dit, in combinatie met een gebruikersanalyse, geeft een goed inzicht in de kerntaken die de gebruiker van uw website heeft. Let op! Dit zijn niet de kerntaken van de onderneming! Denk als de klant, weer zo’n open deur. Maar kijk eens hoeveel zakelijke websites zichzelf introduceren met ‘Bedrijf X zet zich in voor…….’. Niet interessant. Een leuk knopje ‘over ons’ met daarachter uw geschiedenis en mooie beloften is voldoende. Die verdwaalde ziel die hierin is geïnteresseerd klikt hier echt wel op. Die heeft de tijd. Degene waar u het van moet hebben, uw klant, wil snel zijn taak volbrengen en dan weer verder naar zijn werk. Of naar een écht leuke website die bedoeld is voor ontspanning.

Internet kent geen Business Units
De meeste zakelijke websites zullen een flinke hoeveelheid kerntaken in zich hebben. Een klant kan een telefoonnummer zoeken, productinformatie zoeken, een jaarverslag willen aanvragen, de datum van de aandeelhoudersvergadering zoeken, de naam van de juiste product manager zoeken. Rubriceer deze taken, niet de afdelingen. Het boeit de klant niet wie er verantwoordelijk is voor die bepaalde taak. Zet alle formulieren bij elkaar, alle productmanagers, etc. Zet jezelf over eventuele werkmaatschappijgrenzen heen. Overstijg de business unit.

Conclusie: definiëren en rubriceren
Dus gooi die mooi ontworpen homepage weg. Definieer de kerntaken van uw bezoeker. Zorg voor een goede rubricering van deze taken. Een rubricering volgens de klant, niet volgens uw bedrijfsstructuur. Geef de bezoeker wat hij wil. Een snelle website, die er, als het even kan, een klein beetje lekker uitziet.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Ik breng héél wat uurtjes door op Internet. Als marketing professional maar ook als consument. Ik constateer dat 999 van de 1000 websites op geen stukken na de mogelijkheden van de virtuele wereld gebruiken, laat staan dat de mogelijkheden worden uitgebuit. Dat begint al bij het door elkaar halen van de begrippen “klant” en “prospect”.

Een klant weet hoe je bedrijf heet, kent in veel gevallen je producten / diensten en heeft derhalve geen problemen om je te vinden (externe navigatie). Ook binnen de website (interne navigatie) zal hij minder aanwijzingen nodig hebben om te vinden wat ie wil, mits . . . mits de website een beetje slim is opgebouwd.

Een prospect zoekt éérst een product, dan pas een leverancier. Die selectie gaat over specificaties, prijs, levertijd en plaats. In andere gevallen loopt de zoekweg over een gebeurtenis: geboorte, sterven, verjaardag, feestdag, ziekte etc. Dat zijn zoekpatronen die totaal verschillend zijn. Hier is een oud Hollandse uitdrukking belangrijk: Die binne benne benne binnen. Maar dan moet je je als aanbieder wel verdiepen in de volgorde waarin de klant / prospect selecteert.

Voorbeeld:
ik ben aan het klussen en heb een Engelse maat inbussleutel nodig. Maar ik wil niet voor Jan met de verkortte achternaam rijden, dus even Googelen. Bij Gamma snappen ze dit, maar bij HUBO en Formido niet. Bergen troep, on-line folders, van alles, maar géén product ingang.

Voorbeeld:
Verjaardag. Ik zoek een modelautootje of miniatuurtje van een Ford Ka. Ga maar zoeken: mooi niet. Dan maar naar een leverancier, bijvoorbeeld Dinkytoys. Bingo, maar nu “nog even” wie het verkoopt. Geen dealerlijst. Ik doe een gok: Bart Smit. Ja, ik kan ook nog het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde vestiging vinden. “Even” bellen dan maar.. Nou, we weten allemaal wat er DAN gebeurt, ALS de telefoon al wordt opgenomen. Het meiske dat opneem weet het niet. Of ze even wil gaan kijken. Of ze em uit de stelling willen halen en gereserveerd aan de kassa . . .Hopeloos. Ikea doet het ook niet. Je rijdt gewoon voor Jan Doedel naar verweg om dan te constateren dat het niet een zwarte maar een witte is.
De bedoeling van een website is toch ook dat de prospect / klant gaat KOPEN, of is dat een beetje naïef?

Scrollen of stilstaan
Ik ga de lezer niet vervelen met mijn top-50 irritaties bij websites, maar één moet ik wel noemen: sites waarbij ALLE tekst vervangen is door plaatjes. Ik moet door soms letterlijk tientallen pagina’s plaatjes scrollen, bladeren en wachten wachten wachten om uiteindelijk te constateren dat “ie er niet bij zit”. Meestal ben ik vóór die tijd vertrokken, tenminste . . . als ik eruit mag. Na bumperkleven is er nu ook muiskleven: websites waar je niet uitkomt.

Universele oplossing
Of een prospect die een koopwoning zoekt nou éérst de prijs, de oppervlakte, het aantal verdiepingen, locatie of oplevertijd belangrijk vindt mag niets uitmaken. De website moet zó zijn ingericht dat de klant / prospect elk willekeurige zoekpad ondersteund. Bestáát zo iets?
Jazeker: de parametric selector.

Parametric selector
Dit is een stuk software dat uit een oerwoud van mogelijkheden in slechts enkele stappen juist dat éne unieke product laat zien dat aan je eisen voldoet. Met elke aanvullende zoekstap wordt het aantal potentiële mogelijkheden kleiner, maar . . . het zoekpad blijft zichtbaar. Niet als een boomstructuur waar de meeste consumenten niets van begrijpen, maar gewoon: maak grijs wat NIET gekozen is. Wie nieuwsgierig is hoe dat eruit ziet, kopieer onderstaand link in je browser en geniet.

http://industrial.omron.eu/psel/overview.html?navigation_id=1553

Kies een willekeurige ingang en vink eens wat aan. Kijk wat er gebeurt. Mooi he?

Het is mijns inziens een manier van navigeren die in ELKE willekeurige website zou moeten zitten. Zichtbaar of verwerkt in de achtergrond. Een klein zojuist gestart, maar super slim bedrijfje dat dit kan leveren vind je op onderstaande link.

http://www.xinx.eu/

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer