Visueel management: zien ìs geloven

In onze westerse hoogontwikkelde markten en vrije samenleving is sprake van een informatie-bombardement. Mede als gevolg van deze media-explosie wordt de rol van visuele informatie steeds belangrijker. Visuele informatie wordt niet alleen als betekenisvoller ervaren dan andere vormen van informatie, ze wordt ook sneller en adequater door de beoogde ontvangers verwerkt. Een zorgvuldige regie van de wijze waarop de verschillende visuele middelen worden ingeschakeld is daarmee een prioriteit geworden.

Visueel management heeft tot doel het verbeteren van prestaties met behulp van krachtige in het oog springende visuele middelen. Ze vormen aansporingen, signalen, prikkels en richtsnoeren voor werknemers met betrekking tot voor de organisatie cruciale onderwerpen, zoals kernwaarden, de missie of de klant. Visueel management legt eigenlijk op een indringende manier de vinger op alles wat nodig is voor de organisatie om te groeien, te winnen en steeds betere resultaten te leveren.

Het proces kent drie fasen:
- assessment (strategische oriëntatie, doelstellingen),
- ontwerpen (identificeren wat er fysiek nodig is, de middelen dus), en
- implementatie (informeren van de werknemers en daadwerkelijk aan de slag gaan).

Belangrijk is eerst goed te analyseren wat visueel management kan betekenen voor de organisatie voordat je lukraak her en der begint met allerlei posters, foto's of slogans over willekeurige onderwerpen.

Plannen
Eerst goed plannen dus. Wijs een 'visual management champion' aan - iemand die het proces leidt- met daar omheen een team van enthousiastelingen. Identificeer en prioritiseer een aantal sleutelgebieden of -onderwerpen. Het beste is te beginnen met een onderwerp waarmee makkelijk successen ('early wins') zijn te oogsten, iets waar mensen direct warm voor lopen.

Bedenk dat visueel management geen 'quick fix' is, want de significante verbeteringen en resultaten komen pas op de lange termijn en dan nog indien champion en team een groot commitment tonen. Ook anderen zijn belangrijk voor het slagen - in elke organisatie is er een grote vijver van creatieve talenten; ze wachten om opgevist te worden.
Als er successen zijn, maak er dan een groot feest van en bedank al degenen die eraan bijgedragen hebben.

Visueel management kan op veel manieren bijdragen
Alhoewel Visueel management veelal in eerste instantie wordt ingezet om identiteits- en merkdoelstellingen te realiseren, kan designmanagement ook bijdragen aan andere ondernemingsdoelstellingen zoals ‘time to market’, ‘first to market’, ‘return on investment’ en het realiseren van bepaalde sociaal-maatschappelijke doelstellingen. Dit impliceert dat het managen van design een expertise is die raakvlakken heeft met andere managementdomeinen, zoals legal & finance, merkenmanagement, marketing, in- en externe communicatie, HRM (Human Resources Management), productontwikkeling en innovatie (Research & Development).

Een laatste advies: visueel management draait niet alleen om 'looking good', het is niet alleen de buitenkant, de manier waarop de organisatie zich presenteert. In wezen gaat het om een uitgekiende methode om beter, dus slimmer, effectiever en efficiënter te werken.

Lees ook:

Complexe problemen oplossingsgericht te lijf
Nieuwe mogelijkheden voor adviseurs en managers
door: Coert Visser en Louis Cauffman
Wat is oplossingsgericht werken? Wanneer is deze werkwijze vooral zinvol? En wat is het verschil tussen oplossingsgericht en probleemgericht werken? Deze vragen worden in dit artikel beantwoord. Daarnaast worden veel voorbeelden gegeven van oplossinsgericht werken. De auteurs stellen dat veel problemen in het functioneren van mensen en organisaties complexe problemen zijn die het beste met een oplossingsgerichte benadering kunnen worden aangepakt

Bron: SIGMA

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bote Jong
Lid sinds 2019
In de jaren zestig veroorzaakte het programma "zo is het toevallig ook nog eens een keer" een rel met de aflevering "beeldreligie". Maar met de introductie van het "visueel management" is de geschiedenis ingehaald. . Het beeld is heeft eindelijk zijn terechte plek veroverd. Niet op basis van sluitende logica, maar alleen maar op grond van religieuze overtuiging krijgt het een ereplaats in de communicatie. Meteen al in de eerste alinea wordt het dogma gelanceerd. "Informatie-bombardement > rol visuele informatie wordt steeds belangrijker > visuele informatie is belangrijker en betekenisvoller voor ontvangers dan andere informatie". Sorry, ik zie de causale verbanden niet, maar misschien ben ik een poosje weggeweest? Ooit had informatie een visueel en een inhoudelijk element. Vorm en inhoud vulden elkaar aan om een boodschap zowel op rationeel als op emotioneel niveau geaccepteerd te krijgen door ontvangers. De synergie tussen onderbuik en hersenpan: goed communiceren hield in dat je beide in de juiste mate wist te kietelen, zodat ze samen voor het gewenste gedrag kozen. Maar terwijl ik even niet keek is de hele hele hersenpan blijkbaar uit de communicatie geschrapt en het volledige overdrachtsproces gereduceerd tot een kwestie van "visueel management". Waarbij gemakshalve maar even voorbij gegaan wordt aan het feit dat visuele communicatie bij uitstek niet geschikt is voor het overbrengen van nuances (behave dan voor wie gewend is te communiceren in ideogrammen). "Inhoud? Ach, wie leest er nog, we concentreren ons op de grote lijnen en zorgen dat het beeld klopt. We creeren een dynamisch (of gevoelig of agressief of slim) beeld van wie we willen zijn en dat communiceren we. En de rest is een kwestie van wat trainingen en een masterklasje voor het management." Misschien een aardig uitgangspunt voor degenen wier wereldbeeld gedomineerd wordt door de onderbuik. Maar daar waar de hersenpan ook nog maar iets in de melk te brokkelen heeft zal naast het "visuele management" de inhoud van cruciaal belang blijven. Wie ook de inhoud met visuele middelen denkt te kunnen overdragen kan zich het beste beperken tot communicatie op het niveau van TMF en soortgelijke media. En moet niet gek opkijken als het inhoudelijk resultaat van zijn communicatie dat van die media niet overstijgt.
Tijmen Stam
Bob, ik ben het wel en niet met je eens.

Visual Management is een methode die bij uitstek geschikt is om je boodschap over te brengen, simpelweg omdat je de hoofdlijnen veel krachtiger over kan brengen. Bovendien brengen de juiste muziek en beeldstijl ook de emotie bij de mens naar boven. Kijk bijvoorbeeld eens naar http://masterplanthemovie.com/ - In 3 minuten ben je overtuigd dat Google Evil is - een boodschap die je onmogelijk in 3 minuten in een pagina platte tekst, en slechts met moeite in een powerpoint over had kunnen brengen. Voor marketing is het dus uitermate geschikt. Maar ook om iemand snel te vertellen wat iets is (bijv. http://www.commoncraft.com/video-wikis-plain-english, of zoek op youtube eens op "Gurteen")

Aan de andere kant ben ik het helemaal met je eens dat de nuance bij video wel verdwijnt, en voor het snel overbrengen van veel feiten is een video ook niet geschikt. Een video zal niet snel een naslagwerk, een training of handboek of een factsheet vervangen.

Ofwel, zoals met alle tools: Geloof nooit als iets "Het nieuwe X" is - je moet in elke situatie kijken waar het voor gebruikt wordt, en het is slechts een aanvulling, geen vervanging, op de communicatiemarkt.