Channels

Je wilt dat je bedrijf uitblinkt in wat het doet en je wilt dat je bedrijf een winnaar is. Maar kun je mij in minder dan 40 woorden vertellen wat je doelen én de voordelen van je huidige strategie zijn? Het is een publiek geheim dat veel CEO’s dit niet helder hebben of goed onder woorden kunnen brengen. En als zij het al niet echt weten, waarom hun medewerkers dan wel?

Kompas
Een heldere strategie die iedereen binnen het bedrijf begrijpt en waar dagelijks aan wordt gewerkt is van levensbelang voor elke organisatie. Alleen dan kan het als kompas fungeren waar de organisatie op vaart. Feit is dat bedrijven die een duidelijke strategie hebben én daar ook naar handelen, vaker succesvol zijn!

Blijf betrokken bij de uitvoering
Dus hoe ga jij ervoor zorgen dat dit elke dag binnen jouw organisatie gebeurt? Hoeveel tijd ben je als CEO eigenlijk bezig betrokken bij het daadwerkelijk uitvoeren van de strategie, zowel intern als extern? En is de strategie vertaald naar meetbare doelen? Hoe is de terugkoppeling vanuit het veld georganiseerd en is het beloningsysteem afgestemd op de strategie?

Lees ook:

De verandering is er eerder dan de strategie

Voor veel CEO’s is het een uitdaging om dagelijks betrokken te blijven bij de executie van de strategie. Vaak vraagt het een andere management aanpak of een aanpassing van de managementstijl. Iets waar veel CEO’s huiverig voor zijn, zeker als het gaat om strategie.

Een nieuwe functie: de Chief Strategy Officer

Daarom zijn er bedrijven die werken met een Chief Strategy Officer. In maart kondigde Heineken bijvoorbeeld aan dat Chris Barrow werd aangesteld als CSO, een nieuw gecreëerde functie.

De CSO zorgt ervoor dat binnen het bedrijf de strategie wordt vertaald naar actie. Nog belangrijker zelfs: het is zijn voornaamste taak om dat te doen. Hij of zij wordt dus niet afgeleid door allerlei operationele zaken. En dat betekent focus. De strategie wordt intern (in alle lagen!) gecommuniceerd en beslissingen zijn voortaan goed afgestemd zodat de ingezette koers aangehouden wordt.

Zeven voorwaarden voor een succesvolle strategie executie

1. Hou het simpel
2. Bevecht aannames
3. Spreek dezelfde taal
4. Bespreek de gevolgen van een wijziging voortijdig
5. Stel prioriteiten
6. Meet continue de resultaten
7. Ontwikkel uitvoerend vermogen

Mijn tip: overweeg om een CSO in je managementteam aan te stellen. Een pittige maar vooral mooie functie. Je zult zien dat je managementteam snel betere beslissingen neemt tijdens het bouwen aan een winnende organisatie. En dat het je helpt om je strategie succesvol en consequent in te voeren!

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Robin,
Interessante column. Je stelt: “Feit is dat bedrijven die een duidelijke strategie hebben en daar ook naar handelen, vaker succesvol zijn!” Waaruit blijkt volgens jou dat dit een feit is?
Dank voor jouw reactie.
Met vriendelijke groet,
Joris Timmerman, management consultant en beleidsonderzoeker

Joris, bedankt voor je reactie. Ik kom bij veel bedrijven (groot en klein) over de vloer en zie het vanuit mijn eigen praktijk bevestigd. Als men al een strategie heeft die in lijn is met ambitie en vermogen van het bedrijf, dan dwaalt men bij de uitvoering hiervan vaak af.

Hoe zie jij dit?

Gr Robin

Dag Robin,

Ik vind het herkenbaar. Zelf houd ik organisaties graag een spiegel voor aan de hand van drie ‘eenvoudige’ vragen:
1) Wat is het doel van onze organisatie?
2) Wat doen we nu en welk resultaat bereiken we?
3) Wat moeten we dus meer, minder, beter en/of anders doen?
Mijn ervaring is dat organisaties de conclusies uit dit proces soms confronterend vinden, maar meestal ook herkenbaar en direct bruikbaar voor vervolgacties.

Goed weekend, Joris

Ben het met je eens dat een goede visie de kern vormt van het bestaan van een organisatie. Via een goed ontwikkelde en geloofwaardige visie geef je antwoord op de vraag ‘Waarom?’

Echter het hebben van een visie, daaruit volgende strategie en de doorvertaling naar de verschillende beleidsterreinen is één, maar het belangrijkste is er intern en extern over blijven communiceren en er voor zorgen dat die visie in alle haarvaten van de organisatie tot uiting komen. Zodat het niet een op zich zelf staand geheel blijft. En medewerkers moeten zich kunnen identificeren met die visie.

“Managers hebben een plan, leiders hebben een visie” vind ik in deze een mooie stelling.

met vriendelijke groeten,

Kamiel Rietsema
Managing Consultant Optines Consultancy

Kan mij helemaal vinden in jouw stelling Kamiel!

Toon alle 5 reacties
x
x