Twitteren voor professionals en bedrijven

Actueel

Voor veel mensen is Twitter een ideale tool om jezelf te presenteren, in contact te komen/blijven met gelijkgestemden of om op de hoogte te blijven van een heleboel dingen. Met de bredere acceptatie van social media is ook de opkomst van bedrijven op het Twitter platform merkbaar. Meer en meer bedrijven gebruiken Twitter om zichzelf te profileren. Maar hoe breng je je bedrijf goed over via de 140 karakters die Twitter je per bericht biedt?

Voordelen/ Nadelen Social Media

Voor veel bedrijven en professionals zijn social media nog moeilijk te begrijpen en te managen.

Sociale media kunnen uw organisatie veel mogelijkheden bieden. U kunt bijvoorbeeld via LinkedIn nieuwe werknemers werven en door middel van Twitter belangstelling wekken voor de ontwikkelingen in uw organisatie. Toch kunnen sociale media ook voor problemen zorgen. Wat moet je doen als werknemers of klanten negatieve berichten over uw organisatie op sociale media sites zetten? Hoe kunt u het gedrag van uw werknemers op sociale media sites in goede banen leiden? En hoe gaat u de communicatie aan met met uw klanten via sociale media?

Tips

  • Deel je geschiedenis
    Vertel je verhaal, maak mensen deelgenoot van historische momenten in de bedrijfsgeschiedenis. Grote prijs in je vakgebied gewonnen of groot project opgeleverd? Deel het.
  • Deel je visie / missie
    Twitter is een ideale tool om mensen inzicht te geven in het dagelijks leven binnen je bedrijf. Het is, afhankelijk van je mate van transparantie, ook een platform waar je je bedrijfsvisie, doelen en plannen kan bespreken met je volgers. Kweek betrokkenheid door dit regelmatig te doen.
  • Geef insights uit je vakgebied
    Beperk de berichtgeving van je account niet tot alleen nieuwtjes van je bedrijf, deel ook vakgerelateerd nieuws. Geef je volgers een breder inzicht in je vakgebied en laat direct zien dat je je bezig houdt met wat er in die wereld gebeurt.
  • Erken je werknemers
    Elk werkgeversmerk bestaat ook uit meerdere werknemersmerken. Erken je werknemers, wat zij voor het bedrijf betekenen maar ook wat jij voor hen betekent: bedrijfsuitjes, fitness via de zaak tot vrijdagmiddagborrels.
  • Vermeld succes van je klanten
    Naast je eigen successen delen is het ook zinvol om de successen van je klanten te vernoemen. Geef je volgers inzicht in wat voor werk je wat voor klanten doet en trek de banden aan met je klanten door te laten zien dat je trots bent op het werk dat je voor hen doet.
  • Reageer, wees alert
    Al snel zul je via Twitter ook vragen vanuit je volgers krijgen. Reageer hierop alert en correct. Het is een uitbreiding op je al bestaande vorm van klantenservice. Houdt ook overzicht over wat men over je bedrijf meldt. Een voorbeeld is UPC Webcare.
  • Stel vragen
    Twitter is een ideale tool om real-time informatie te verzamelen over je klanten. Stel daarom altijd vragen, van "Wat zouden jullie willen verbeteren aan product X?" tot "Wat doen jullie op deze mooie zonnige dag?".

Meer tips op de Social Media KennisBank

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: mashable

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Social Media in en om de organisatie