Het Tragische einde van DELL?

Dell was in mijn colleges een lichtend voorbeeld van excellent supply chain management. Maar na vandaag is Dell dat niet meer…. AMR Research heeft de top 25 van beste bedrijven in supply chain management gepubliceerd. Na jarenlang eenzaam aan de topte hebben gestaan is Dell geheel verdwenen uit de lijst. Nokia, Apple en Procter & Gamble voeren nu de lijst aan. Winstgevend, klantgericht en innovatief. Ik bent het eens met de experts van AMR Research dat Dell dat niet meer is. Het grote klanten-wegjagen bij Dell lijkt nu echt begonnen. De jacht op de laatste trouwe, betalende klant. En die laatste klant was ik….

Ik wilde gewoon een tonercartridge voor mijn Dellprinter bestellen. Slechts 50 euro, ik weet het, slechts kleine bijdrage aan die miljardenomzet, maar ik kan ‘em nergens anders kopen. Gelukkig gewoon te bestellen via de webwinkel van Dell. Dan doen we zo al jaren! Lekker makkelijk. Betalen met credit card, leveren op de werkplek. En dat is voor iedereen het eenvoudigst. En het leek ook nu weer goed te gaan. Keurig een orderbevestiging in de mail. En nu maar uitkijken naar de blije jongens van UPS. Het is zomer in Amsterdam, dus weer voor korte bruine broeken...

Maar een dag later krijg ik een mailtje dat er een probleem was, en of ik even wilde bellen met hun afdeling Customer Care. Geen probleem. Maar, wel jammer van dat foute telefoonnummer in die mail. De afdeling Customer Care bleek geen Internet orders te ondersteunen…. Geen care voor deze customer. Na enig omzwerven kreeg ik ene George T. aan de lijn, die mij wist te melden dat ik ineens niet meer met credit card mochten betalen bij werkpleklevering. Eerst zou ik een factuur krijgen, die moest ik vervolgens betalen en dan kon ik binnen enkele weken (en zoveel handelingen bij mij en Dell later) rekenen op die cartridge. Maar, zo lang kon ik niet wachten. Ik wil printen. Dat is immers waarvoor printers zijn bedoeld. Na lang overleg met zijn directe chef mocht George dan toch leveren.

Helaas niet ‘eind goed al goed’. Na 2 weken wachten nog steeds geen cartridge. George drie keer gemaild. Geen reactie. Customer care vier keer gemaild. Geen reactie. George gebeld. Blijkt te zijn ontslagen. En zijn directe chef overigens inmiddels ook. De heren zaten waarschijnlijk aan het einde van hun 10-weken contract met het Call Centre bedrijf dat het allemaal regelt voor Dell. Tja, wat dan… niemand die iets wist, niemand die iets kon doen. Dus je schakelt maar weer eens op. Account manager in zijn auto gebeld, situatie uitgelegd, weer meer mensen aan het werk om die megaorder binnen Dell af te handelen. Om 12:00 uur, en na 1,5 uur telefoneren en meer dan 20 mailtjes later, de bevestiging dat er nu toch wordt geleverd. Geen excuus, geen tegemoetkoming, geen versnelde levering.

Als nummer 1 in de top 25 supply chain management is het toch niet verboden om te blijven leren? Een succesvolle customer service vraagt om vanuit-de-klant-bedachte procedures, eenvoudig en begrijpelijk, en natuurlijk in één-keer-raak, slimme, naadloze ICT-systemen en vooral goede mensen. Hun beslissingen en handelingen bepalen toch het succes of falen. En daar ligt een groot probleem. Het verloop bij call centres is enorm. Elke 10 tot 12 weken wisselt een complete ploeg. Dan verlies je steeds weer die ervaring. En dat juist op die plek in de logistieke keten waar menselijke talent ertoe doet en de loyaliteit van de klant wordt gemaakt of gebroken. Waarom eigenlijk? Is het niet leuk om daar te werken? Verstikkende procedures. ICT die niet werkt. En nauwelijks eigen regelmogelijkheden, nooit eens zelf mogen beslissen bij een lastige klant, die je echt graag wilt helpen (je hebt toch zelf net thuis KPN’s Internetbellen moeten regelen?). Geen wonder dat het verloop zo hoog is! Past die bureaucratische en op efficiency sturend managementstijl wel bij die dynamische klant? Nee toch!

Ik ga straks naar de Mediamarkt en ik koop een printer van top 25 onderneming HP. De Dell printer gaat aan de straat. Dell is duidelijk de weg naar het hart van de klant kwijt. Dat is het begin van een tragische einde…. Of zou het nog niet te laat zijn om te leren? En die boodschap geldt ook voor de huidige top 3 supply chain bedrijven. Blijf luisteren naar, en vooral leren van, je klant!

Prof. Dr. Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

P.J. den Hertog
Dell heeft heel lang twee zelfgecreëerde mythes in stand kunnen houden:
- dat de klant zijn PC op maat bestelt en dat die dan speciaal wordt gemaakt
- dat zij door hun business-model (geen tussenhandel) goedkoper zijn dan verkoop via winkels en intermediairs

Beide zijn nonsens! Via de folders dwingt men klanten naar een bepaalde specificatie, ook door afwijkende wensen erg prijzig te maken. Wel knap uit oogpunt van voorraadbeheer, eerlijk is eerlijk. En iedereen die de markt volgt weet dat Dell gewoon duur is, ook in vergelijking met andere merken.

Ook nu Dell eindelijk via de tussenhandel gaat leveren trappen mensen nog steeds in deze onzin, zoals laatst nog in NRC Handelsblad.
Nico Lommerse
Herkenbaar.
In mijn geval met een ander bedrijf, maar het blijft hetzelfde probleem.
Ik wilde graag klant worden, maar ik had een verkeerd banknummer doorgegeven.
Ik belde even om het te wijzigen.
Ik moet nu nog steeds klant worden.
Ik kan niemand bereiken.
Ik wacht maar tot ik toevallig weer gebeld wordt door een callcenter.

Joost Gijselhart
Ik heb hetzelfde probleem meegemaakt. De Dell printer staat op zolder (want niemand wil hem). De bedrijven verdienen vooral aan de veel te dure cartridges. Overigens koop ik ook nooit meer een DELL pc. Dan maar voor een meerprijs (?) naar een goede retailer.
Walther Ploos van Amstel
Loon naar werken?

DEN HAAG - Het personeel van de callcentra van KPN en SNT gaat de komende weken actie voeren voor een goede cao. In eerste instantie denken de vakbonden aan demonstratieve acties bij de kantoren.
Het publiek zal daar nauwelijks hinder van ondervinden, zo hebben de vakbonden woensdag laten weten.
Naarmate de tijd verstrijkt, worden de acties zwaarder, zo waarschuwden de bonden. Zij sluiten niet uit dat de consument er dan wel last van krijgt.
Frank
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een Dell laptop. De naam van de klantenservice 'Customer care' slaat werkelijk nergens op. Bij de (lokale) overheid zijn ze minder bureaucratisch en veel beter te bereiken dan bij Dell.
Mogelijk kan Dell haar klantenservice outsourcen bij een gemeente.
M. de Bruin
Waarom een printer kopen bij Dell? Onbegrijpelijk.
Walther Ploos van Amstel
Voor wie meer wil lezen:

http://www.amrresearch.com/supplychaintop25/

http://www.logistiek.nl/nieuws/id4905-Nokia_aan_kop_in_Supply_Chain_Top.html


Nokia aan kop in Supply Chain Top 25
bron: www.logistiek.nl


Het Finse bedrijf Nokia staat bovenaan de ranglijst van 25 bedrijven die het beste presteren op het gebied van supply chain management. Op deze ranglijst, samengesteld door het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau AMR, wordt de mobieltjesfabrikant gevolgd door onder andere Apple (2) en Procter & Gamble (3).


Hoofdkantoor Nokia in Finland
In het juryrapport wordt Nokia vooral geroemd voor het feit dat het bedrijf een pioniersrol heeft op het gebied van value chain strategieën, leveranciersontwikkelingen, verkoop en productieplanning en activiteiten voor gezamenlijke productontwikkeling. De bedrijven die in de top 25 staan zijn door klanten en relaties van AMR Research beoordeeld op hun supply chain capaciteiten op basis van omzetgroei, return on assets (ROA) en omloopsnelheden.



Dell valt van troon

Dell is van zijn SCM-troon gevallen. De nummer één in de AMR Research Supply Chain Toptien van 2005 is in 2007 zelfs niet meer terug te vinden in de top-25 van de complete lijst. Onderzoeksbureau AMR Research let bij de samenstelling van de top-25 vooral op de superieure supply chain kwaliteiten en prestaties van retailers en fabrikanten.

AMR Research stelt dat de bedrijven die op de lijst staan leiders zijn op het gebied van supply chain management, wat zich weer vertaald in een sterke marktperformance.



Toptien SCM-bedrijven 2007



1 Nokia

2 Apple

3 Procter & Gamble

4 IBM

5 Toyota Motor

6 Wal-Mart Stores

7 Anheuser-Busch

8 Tesco

9 Best Buy

10 Samsung Electronics





Walther Ploos van Amstel
Klanten mogen niet te veel kosten
Callcenters werken zo efficiënt mogelijk
Carla Vos had een advocaat nodig om haar telefoonnummer terug te krijgen. Toch zeggen deskundigen dat de klantenservice van bedrijven al is verbeterd...

Lees verder op:

http://www.nrc.nl/next/article724947.ece/Klanten_mogen_niet_te_veel_kosten
Annemarie
Ik ben steeds vaker onder de indruk van de organisatie bij Dell. Ik meld een probleempje aan de hardware van mijn laptop telefonisch. Als ik zeg wie ik ben schijnen ze al te weten welk apparaat voor mijn neus staat. Ze stellen dmv een paar slimme vragen de diagnose en sturen onderdeel op. Dat is er de volgende dag. Bellen me op de afgesproken tijd terug om me door het vervangproces heen te praten. Gratis en voor niets. En dat het recidiveert weet ik omdat ik op deze manier zowel een nieuw toetsenbord als een nieuwe dvd speler er in heb mogen schroeven. Gerepareerd dus, zonder mijn geliefde laptop een dag te hoeven missen!!

Hoera voor Dell. Van mij mag dat ook wat meer kosten.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Bezorging online aankopen ongelooflijk inefficiënt

Webwereld meldt vandaag: De bezorgmethoden zijn klantonvriendelijk en niet van deze tijd, zo bestempelt Jacob Verschuur. directeur ICT Leadership bij Ernst & Young de pakketdiensten. Het onderzoek biedt leuke lessen voor e-logistics.

Zie:
http://www.webwereld.nl/ref/rss/47739

Lees vooral ook de vermakelijke reacties van de lezers van Webwereld!

Verschuur wijst naar het buitenland, waar veelal flexibeler wordt omgegaan met bezorgtijden. “In Amerika en, dichterbij, in Duitsland is het veel beter geregeld”. Volgens Verschuur zou het al veel schelen als klanten ervoor zouden kunnen kiezen hun pakketje ’s avonds te ontvangen. “Dan kiest half Nederland ervoor om ’s avonds een pakketje te ontvangen en dat zou de mobiliteit en het milieu ook op een enorme manier sparen” Overigens houdt Verschuur niet de bezorgdiensten, maar de webwinkels verantwoordelijk voor de ‘achterhaalde’ bezorgmethoden. “Mijn kritiek is gericht op de verzender. De pakjesbezorger voert gewoon zijn opdracht uit, dus de webwinkel moet als opdrachtgever afdwingen dat pakketjes ’s avonds bezorgd kunnen worden”.
Jos Steynebrugh
Lieve Walther,
“Beetje dom”, zou HKH Maxima zeggen. Ja: “Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.
Even vertalen voor niet-katholieken: “Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn allergrootste schuld”.

Wie koopt er nou een kritisch productiemiddel als een printer zo ver weg? Dat doe je om de hoek, met bring-in service. En dan koop je een gangbaar merk opf iets wat ze als broodjes verkopen. En dan koop je natuurlijk een hele reut cartridges in voorraad. Het zal je toch gebeuren: dinsdag 23.17. Je moet een rapport opleveren en je cartridge is op. Een ramp waarbij je kunt rekenen op ondersteuning van je hele viercijferige postcode. Toch?

Overigens 1: ik heb hele goeie ervaringen met Computer Collectief en Bol.

Overigens 2: snap ik niet wat ze willen bij Dell. HP weggepest, who’s next?

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer