Kan de informatie-aanbieder de zoekmachines helpen?

Het grote probleem van internet is dat de hoeveelheid informatie zo omvangrijk is dat ook de knapste zoekmachines onbevredigende resultaten geven. Professionele informatie-aanbieders zoals uitgevers zullen er daarom naar streven dat zij niet te afhankelijk worden van de wijze waarop zoekmachines de raadpleger naar sites leiden. Zij zullen zelf hun informatie dusdanig ordenenen dat zoekmachines beter hun weg kunnen vinden. Het toevoegen van informatie over informatie (ook wel metadatering genoemd) is daarvan een voorbeeld. Daarbij worden ondermeer zelf abstracts gemaakt om elk document nauwgezet te beschrijven, zodat de slaagkans van de zoekmachine verbetert. Ook het hanteren van de juiste trefwoorden en synoniemen is natuurlijk van groot belang; engines gebruiken als indexreferentie vooral de eerste regels (titel!) of alinea's van een document om het onderwerp in te kaderen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Internet.