Hoe zijn de ervaringen met online adverteren?

De hype voorbij moet geconstateerd worden dat het klikgedrag van de surfer drastisch is veranderd nu de nieuwigheid er af is. Een banner die op nog maar 0,2 % doorkliks van het aantal bezoekers uitkomt, doet het zeker nog niet slecht. Frustraties van adverteerders worden mede gevoed door het feit dat de site of de pagina waarnaar wordt doorgeklikt niet of niet goed op orde is. Dat wil men nog wel eens vergeten. Goede ervaringen worden vooral opgedaan met het adverteren met tekstboodschappen, voorzien van link, in doelgroep-toegesneden nieuwsbrieven. De potentiële klant krijgt de boodschap direct op de pc, via de e-mail. Dat is veel meer confronterend. Overigens dreigt hier het gevaar van spam. Het klikgedrag wordt natuurlijk sterk beïnvloed door het type banner waarmee wordt geadverteerd. In de laatste jaren zien we een concentratie op zogenaamde ‘skyscrapers’en ‘rectangles’; de kleinere, logo-achtige banners uit de beginjaren zijn bijna verdwenen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Internet.