Toekomst- en waardegericht denken gebenchmarkt

Regelmatig wordt in de literatuur de trend beschreven van een veranderende financiële functie. Deze trend, die ook op lijkt te gaan voor de controller als specifieke functie, omvat aspecten als het relatief meer tijd besteden aan planning & control (t.o.v. de meer administratieve activiteiten), meer gericht zijn op de toekomst, meer aandacht besteden aan toevoeging van economische waarde en het gebruik van niet-financiële maatstaven.

In dit artikel wordt de aandacht op twee aspecten van deze ontwikkeling gevestigd, namelijk de meer-dan-financiële informatievoorziening, en het waardedenken. Hierbij wordt gesteund op resultaten van een benchmarkstudie waaraan een honderdtal bedrijven in Nederland hebben deelgenomen.

Activiteiten van de financiële functie/controller

In het algemeen 1 wordt ongeveer 80% van de tijd op financieel-administratieve afdelingen besteed aan het boeken van transacties en controle- en risicobeheer. Er blijft dus weinig tijd over voor analyse, ondersteuning bij besluitvorming, of het plannen van de toekomst, terwijl analyse en advies de proof of the pudding van het controllerswerk is. Een veel gehoorde kreet is dan ook dat de financiële functie zich moet ontwikkelen van score keeper naar business partner.

Uit een onlangs voltooid benchmarkonderzoek 2 komt naar voren dat er grote verschillen zijn in de tijdsbesteding van financiële functionarissen. Als een tweedeling wordt aangehouden van ondersteuning bij de besluitvorming 3 (Decision Support) en overige activiteiten 4 (Finance Factory), blijkt dat de tijd die wordt besteed aan Decision Support varieert van één procent tot 51 procent. De populatie is voor dit artikel in twee groepen verdeeld, met de volgende kenmerken. 5

Cluster

FF

DS

Gemiddelde tijdsbesteding aan DS

9%

26%

Aantal bedrijven

78

26

Over de bedrijven die ongeveer 20 procent, of meer, van de tijd besteden aan Decision Support (DS cluster in de tabel) zijn enkele interessante algemene onderzoeksresultaten te noemen. Deze groep ondernemingen heeft een iets hogere graad van automatisering 6 , het opleidingsniveau ligt iets hoger en er wordt meer gebruik gemaakt van toekomstgerichte informatievoorziening (bijvoorbeeld simulatietools). In de volgende paragrafen zal worden ingegaan op twee specifieke trends in het planning- en controlinstrumentarium.

Niet-financiële informatie - Balanced Scorecard

Kaplan 7 beschrijft hoe de management accounting en controllingfunctie hebben bijgedragen aan strategieën voor overleving en groei van ondernemingen. De bedrijven moeten zich met hun kosten, kwaliteit en/of productprestaties in toenemende mate met de wereldtop kunnen meten. De management accounting en controllingfunctie kunnen het bedrijf helpen bij het leveren van nieuwe topprestaties door actief te participeren in het waardetoevoegende team van het bedrijf. Controllers ontwikkelen zich dan tot de ontwerpers van en de motoren achter de management informatiesystemen die voor het succes van het bedrijf van essentieel belang zijn.

Een belangrijk hulpmiddel hiervoor is The Balanced Scorecard (BSC). Hierin worden op een overzichtelijke wijze de ondernemingsvisie en de ondernemingsstrategie weerspiegeld in key performance indicators / stuurvariabelen, die voor de volgende vier perspectieven de gestelde doelen en gemeten resultaten weergeven: financiën, interne organisatie, klant / markten, innovatie.

In het benchmarkonderzoek is nagegaan in welke mate in samenvattende periodieke managementrapportages van de deelnemende bedrijven aandacht wordt gegeven aan deze vier perspectieven. In figuur 1 hieronder wordt de gemiddelde aandacht per onderdeel weergegeven op een schaal van 1 (geen aandacht) tot 5 (meeste aandacht).

Uit de algemene resultaten blijkt dat de meeste aandacht wordt gegeven aan het financiële perspectief. De efficiency en kwaliteit van de eigen organisatie en producten komt op een goede tweede plaats. Hieruit kan voorzichtig worden geconcludeerd dat er vooral wordt gerapporteerd over indicatoren die op korte termijn de financiële positie van de onderneming beïnvloeden. Aan uitermate belangrijke, succesbepalende factoren voor de positie op langere termijn, zoals marktaandeel, concurrentiepositie en productvernieuwing wordt aanmerkelijk minder aandacht besteed.

image1.jpg (27901 bytes)

Fig. 1. Mate van aandacht per aspect in de periodieke management rapportage

Bedrijven die behoren tot de Decision Support groep besteden in het algemeen meer aandacht aan de management rapportage dan de overige bedrijven. De "DS bedrijven" kijken vooral naar financiële-, efficiency-, en kwaliteitsaspecten. De meeste aandacht krijgt de ontwikkeling van de Winst en Verlies rekening. Relatief veel aandacht wordt gegeven aan de kwaliteit van het product en het productieproces, de winstgevendheid van de afzonderlijke producten en de uitputting van het financiële budget.

De grootste verschillen tussen de DS bedrijven en de overige bedrijven liggen in kwaliteits- en innovatie aspecten. Hieraan wordt door de DS bedrijven meer aandacht besteed. Aan productvernieuwing en procesvernieuwing wordt door respectievelijk 69% en 81% van de DS bedrijven gemiddelde of meer aandacht besteed. Van de FF bedrijven is dit 55% en 62%. Dit gaat niet op voor de marktaspecten, waaraan ook bij de DS bedrijven niet meer dan gemiddelde aandacht aan wordt besteed.

Toekomstgerichtheid / Waardedenken

De doelstelling van de financiële managers is steeds meer het verhogen van de waarde van de onderneming door het nemen van financierings- en investeringsbeslissingen die de verwachte return maximaliseren en het risico minimaliseren. Het komt er dus op aan waardecreërende mogelijkheden te herkennen en te benutten. Voor de controller is het presenteren van fraaie winstcijfers van ondergeschikt belang; het creëren van waarde vormt de belangrijkste doelstelling.

Een beoordeling vooraf van investeringsvoorstellen vormt in dit kader een belangrijke bijdrage van de controller. Een accurate oordeelsvorming is in principe gebaseerd op de economische waarde die berekend wordt op basis van te verwachten cash flows.

De onderzoeksresultaten laten ten aanzien van de beoordeling van investeringsvoorstellen vooral een (significant) verschil zien in het gebruik van de Internal Rate of Return (IRR). Van de DS ondernemingen gebruikt ruim 60% deze methode, terwijl bij de overige bedrijven slechts ongeveer 35% de IRR gebruikt.

De mate waarin een bedrijf inzicht heeft in de gecreëerde economische waarde is in het benchmarkonderzoek gemeten aan de hand van de frequentie van rapportage over de grootheden Economic Value Added (EVA) en Residual Income (RI). De DS ondernemingen rapporteren over beide grootheden meer dan gemiddeld; voor beide grootheden geldt dat er door ongeveer 60% van de betreffende bedrijven minimaal één keer per jaar over wordt gerapporteerd. Voor de overige ondernemingen ligt dat bij de EVA iets lager (50%) en bij het RI net boven de veertig procent (43%).

Conclusie

Concluderend lijkt het ons dat de op Decision Support gerichte financiële functies vooroplopen als het gaat om inzicht in de toevoeging van economische waarde. Ook lijken de "Decision Support bedrijven" meer aandacht te besteden aan management rapportage en zijn de management rapportages van deze bedrijven meer gericht op kwaliteits- en innovatie aspecten.

Noten

  1. Zie o.a. McNair, C.J., De financiële expert van de toekomst, FM-Select, nr.3., 1997.

  2. Hier wordt gerefereerd aan het eind 1997 en begin 1998 door Moret Ernst & Young Management Consultants uitgevoerde benchmarkonderzoek FIND! The Best . In dit onderzoek zijn de belangrijkste administratieve processen van de inkoop-, productie-, verkoop- en management control-functie van 103 Nederlandse industriële ondernemingen vergeleken. Een deel van de resultaten van het onderzoek betreft Dicision Support activiteiten.

  3. In het FIND! The Best benchmarkonderzoek worden de volgende activiteiten onder de noemer van Decision Support geplaatst: planning, budgetting, forecasting, management- & financial reporting, investeringsselectie en cost accounting

  4. Deze tweedeling wordt door diverse auteurs gehanteerd; de benamingen verschillen vaak wel. De overige activiteiten worden bijvoorbeeld "Finance Factory", "Boeken van transacties & controle- en risicobeheer" of "Accounting Operations" genoemd.

  5. De populatie is ingedeeld in de twee relatief homogene groepen d.m.v. een K-means cluster analysis in SPSS.

  6. De mate van automatisering wordt hier breed geïnterpreteerd en gemeten zijn hierbij aspecten variërend van elektronisch betalen, gebruik van EDI en automatisch genereren van betalingsopdrachten tot het gebruikmaken van een geautomatiseerd systeem voor de planning.

  7. Kaplan, R.S, De nieuwe rol van de controller, TFM, nr.3., 1995

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Rienk Franken
te slecht om je kont mee af te vegen.
Richard Koopman
Flinke vent Rienk! Of ben je in het dagelijks leven ook zo constructief?
Herman van Vliet
Alsof hij zelf alles verzonnen heeft!
jurre
in het artikel Toekomst- en waardegericht denken gebenchmarkt door Merijn Heijnen en Bert Steens staat een mooi figuur van de Mate van aandacht per aspect in de periodieke management rapportage. Helaas zijn de aspecten niet goed leesbaar. Kan iemand mij aan een groter formaat helpen?

Alvast bedankt Jurre Jan Travaille