Tips voor Facebook-adverteerders en gebruikers

Columns

Trouwe Facebook-gebruikers hebben het inmiddels wel gezien. Op het hoofdkantoor in Menlo Park hebben ze aan de knoppen gedraaid. We krijgen vanaf nu minder nieuwsfeeds en meer vrienden op onze tijdlijn. Vooral vrienden die ‘betekenisvolle’ content posten. Want, zo zei Mark Zuckerberg begin dit jaar, facebook is toch vooral bedoeld om contact te houden met je persoonlijke vrienden en communities.

In de VS juichten beleidsmakers dat dit een antwoord is op de ongebreidelde toename van fakenews op sociale media, maar volgens mij is het niet meer dan een commerciële overweging geweest. Facebook wil het moment vóór zijn, dat gebruikers alternatieven zoeken om contact te houden met vrienden. Facebook heeft al moeite om jongere gebruikers aan zich te binden en dat lot is ook zusje Instagram beschoren als ze de commerciële uitingen niet aan banden leggen.

In een recente blog schrijft Adam Mosseri, hoofd News Feed, dat Facebook tegenwoordig kijkt naar de mate waarin vrienden reageren op content. Posts die meer conversatie uitlokken zullen hoger op de tijdlijn verschijnen. Maar wacht even, dat doet Facebook al jaren en het heet Edgerank. Een algoritme dat de mate waarin gebruikers reageren vermenigvuldigt met het gewicht van een post (videocontent weegt zwaarder dan een tekstje) en de snelheid waarmee het bericht veroudert. Een algoritme waarvan ze alleen in Manlo Park de parameters echt kennen.

Mocht je nog het idee hebben dat je tijdlijn gewoon een chronologische opeenvolging van berichten van je vrienden is, dan helpt Mosseri je uit de droom. “Om ervoor te zorgen dat je een betekenisvolle relatie onderhoudt met je vrienden”, schrijft hij “zullen we posts die veel discussies uitlokken hoger op je tijdlijn plaatsen.”
Vrienden die om reisadvies, kooktips of de uitslag Ajax-Feyenoord vragen, ga je dus vaker zien. Niet omdat ze actiever worden, maar omdat Facebook de parameters heeft bijgesteld.

Posts die de community om een reactie vragen zijn de best scorende posts

Voor adverteerders en nieuwsmedia wordt het moeilijker op de tijdlijn te verschijnen, maar dat zal tijdelijk zijn. Facebook zal zijn algoritmen onmiddellijk weer bijstellen als het ziet dat de advertentie-inkomsten achterblijven. In de tussentijd is het voor adverteerders belangrijk de ontwikkelingen goed in de gaten te houden. De slimste adverteerders weten dat posts die de community om een reactie vragen de best scorende posts zijn.

Het is een kwestie van het algoritme verslaan. Adverteerders hoeven slechts drie dingen te doen:

  1. Creatiever met hun berichten omgaan.
  2. (H)echte communities bouwen rond hun merk (on- en vooral ook offline).
  3. Mediabudget inzetten op posts die door de community al organisch werd opgepikt.

Gebruikers hoeven ondertussen niet stil te zitten, want in je nieuwsoverzicht kun je makkelijk voorkeuren aanpassen. Het valt mij altijd weer op hoe slecht gebruikers op de hoogte zijn van deze functionaliteit. Links bovenaan je Facebookpagina kun je ‘nieuwsoverzicht’ aanklikken en je voorkeuren beheren. Zo geeft Facebook ons iets van de controle op ons leven terug. Een fijne gedachte.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Social Media in en om de organisatie