Channels

Slechte leiders hebben minstens één maar meestal meerdere tekortkomingen. Je zou verwachten dat iemand die een tekortkoming bij zichzelf constateert, probeert om er wat aan te doen. Niet dus: Ineffectieve leiders blijken zich meestal niet bewust te zijn van hun zwakheden. Sterker: juist de leiders die de slechtste feedback krijgen van chefs, collega’s en ondergeschikten schatten hun eigen kwaliteiten substantieel hoger in. Iedereen heeft wel ergens een blinde vlek – zelfs de beste leiders. Maar al te vaak zijn deze onproductieve kronkels ons zelf onbekend, maar overduidelijk voor anderen. Erger nog: ze kunnen rampzalige gevolgen hebben voor u, uw team en uw onderneming.

Waaraan herken je ineffectieve leiders?

  1. Hebben gebrek aan energie en enthousiasme. Blinde vlek: Het niet zo nauw nemen met uw verantwoordelijkheden
    Vinden nieuwe initiatieven vooral lastig, bieden zelden vrijwillig hun hulp of diensten aan.
  2. Accepteren de eigen middelmatige prestaties. Blinde vlek: Genoegen nemen met ‘goed genoeg’
    Ze overdrijven hoe moeilijk hun targets te halen zijn, zodat ze des te beter uitzien als het lukt. Hun motto: underpromise and overdeliver.
  3. Hebben geen heldere visie en richting. Blinde vlek: Geen standpunt innemen
    Ze vinden dat uitvoering eigenlijk hun enige taak is.
  4. Hebben een slecht beoordelingsvermogen. Blinde vlek: Ongevoelig zijn voor uw impact op anderen
    Ze nemen beslissingen die volgens collega’s en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn.
  5. Werken niet samen. Blinde vlek: Alles alleen willen doen
    Ze vermijden collega’s, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten.
  6. Geven niet het goede voorbeeld. Blinde vlek: Anderen of de omstandigheden de schuld geven
    Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden. Slechte leiders worden mede daardoor gezien als niet-integer.
  7. Verzetten zich tegen nieuwe ideeën. Blinde vlek: Moeilijke gesprekken uit de weg gaan
    Ze verwerpen goede voorstellen en ideeën van collega’s en medewerkers.
  8. Leren niet van fouten. Blinde vlek: Denken dat u alles weet
    Als ze fouten maken, verbergen ze die (al maken ze op zich misschien niet meer fouten dan collega’s). Tegenslagen gebruiken ze niet om dingen te verbeteren.
  9. Hebben onvoldoende sociale vaardigheden. Blinde vlek: Geen emotionele betrokkenheid tonen
    Pakken mensen onnodig hard aan of koeioneren mensen, zijn ontoeschietelijk en ontoegankelijk, delen zelden complimentjes uit.
  10. Ontwikkelen anderen niet. Blinde vlek: Samenspannen tegen anderen
    Ze zijn gericht op zichzelf en niet op de ontwikkeling van hun onderschikten, waardoor afzonderlijke medewerkers en hele teams uiteindelijk afhaken.

Lees ook:

Het patroon van 'oude garde versus jonge garde': drie tips


Dirty HarryHoe kun je dan wel een goede baas zijn voor je mensen? Vier kern-kwaliteiten:
1. Voorspelbaarheid
Geef mensen zo veel mogelijk informatie over wat er gaat gebeuren en wanneer.
2. Begrip (van waarom en hoe het gaat gebeuren)
Leg goed uit waarom de door te voeren maatregelen en veranderingen noodzakelijk zijn.
3. Controle (misschien niet over wat er gaat gebeuren maar dan toch minstens over hoe en wanneer het gaat gebeuren)
Geef mensen een stem in hoe dingen gaan gebeurenn.
4. Compassie
Plaats jezelf in de schoenen van je mensen en toon medeleven als er pijnlijke maatregelen moeten worden genomen.

Een scan van bovenstaande drie checklists maakt u bewuster van uw gedrag en kan u op ideeen brengen. Doe er uw voordeel mee. Zolang u open staat voor reflectie en feedback op uw gedrag zolang is  ontwikkeling mogelijk.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bron gebaseerd op: Intermediair & Harvard Business Review)

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x