Laten we nu maar eens stoppen met verbeteren

Columns

Het is wellicht een afwijking, maar na jaren opereren als organisatieadviseur heb ik ook altijd de neiging, als ik in wat voor organisatie ook kom, die te beoordelen op hoe het daar loopt. Ik bedoel dan geen organisaties waar ik als organisatieadviseur kom, maar waar ik privé mee te maken heb. Ik ga bijvoorbeeld zelden in een rij staan: een rij is een teken van slechte organisatie, waarbij een intern vraagstuk op de klant wordt afgewenteld. Je kunt dan wellicht ook zo’n organisatie bewonderen op de vanzelfsprekendheid waarmee ze dat doen en de vanzelfsprekendheid waarmee ze de acceptatie daarvoor afdwingen van hun klanten. Maar als ik voor Starbucks een alternatief heb, dan neem ik dat.

Ik heb jarenlang dansles gehad en herinner me die organisatie nog steeds. Het klopte daar altijd. Altijd! Uiteraard werden daar ook wel fouten gemaakt, maar daar werd in mijn ogen in ieder geval heel adequaat mee omgegaan. Nooit ontkend, juist niet. En al helemaal niet gebagatelliseerd. Erkend, excuses, een gebaar, niet krap, maar zo dat je je erkend voelde. En uiteraard kwam zo iets maar weinig voor. Die mensen waren niet bezig met elke dag beter, niet met lean of welke hype dan ook, wilden geen lerende organisatie zijn, hadden het nooit over klantgerichtheid of welke term dan ook. Dat hoefde ook niet want ze waren het. Ze hielden van hun werk en hadden er plezier in daar met hun klanten iets van te maken, ze wisten wat er speelde in hun wereld en namen dat op in hun wijze van werken. Ze waren niet bezig voortdurend te verbeteren. Ze waren bezig hun werk goed te doen, ‘gewoon’ goed.

Mijn oude leermeester Henk van Dongen zei het ooit. ‘Het is veel moeilijker continuïteit te organiseren dan verandering.’ Het is heel moeilijk er voor te zorgen dat het elke dag weer goed gaat. Elke dag weer, bij elke klant opnieuw. Het vergt immers heel veel aandacht voor waar je mee bezig bent. Wat is er op dit moment bij deze klant precies nodig. Gisteren betekende zo’n vraag nog …., nu ook nog of net iets anders. ING dringt mij op dat ik met een app moet gaan werken, maar dat is dezelfde organisatie die jarenlang voor mij als particulier cliënt de knop ‘annuleren’ links en de knop ‘verzenden’ rechts had zitten, en als zakelijke cliënt precies andersom liet zitten. Ik moet overigens zeggen dat dat nu niet meer het geval is. Compliment! Maar daar is iets anders voor in de plaats gekomen. Als je de 16 cijfers invult krijg je ze meestal aangeleverd in clusters van 4 . Zij zetten ze sinds enige tijd strak achter elkaar. Dat is lekker handig controleren... Ach waar hebben we het over. Toch?!

Het is tegenwoordig in om als je contact gehad hebt met één of andere instantie dat ze je daarna lastig vallen met een vragenlijst die altijd maar enkele minuten invultijd vergt. Vaak word je gevraagd de contactpersoon te beoordelen, waar je positief over bent omdat die je door die rottige organisatie heeft geloodst, waar je dan net niet over gevraagd wordt. En daar zou ik zeker als het om banken gaat nog wel iets over kwijt willen. Maar men wil verbeteren, verbeteren en dat op basis van wat ik te zeggen zou hebben.

We moeten met al die miljoenen uitgezette enquêtes wel enorm verbeterde organisaties hebben. Helaas zijn er nog steeds te weinig organisaties die hun werk gewoon goed doen.

Als je als manager ergens rond de vier jaar zit wordt het tijd dat je vertrekt toch. Het verhaal is dan dat je wel weg kunt. The job has been done. Je bent toe aan een nieuwe uitdaging. Weet u welke boodschap zijn opvolger dan mee krijgt? ‘Dit wordt een stevige klus, hier moet echt een hoop veranderen.’ De verandering is de uitdaging. Niet wat kan ik als manager doen met wat ik aantref. Hoe kan ik doorgaan met wat ik hier voor goeds aantref. Alleen zo’n uitspraak zou je al diskwalificeren als manager. Veranderen is het geloof, de ideologie. Verandering is de enige constante. Noem alle clichés maar op. Continuïteit? Volstrekt oninteressant als je verder wilt komen. En dat is maar goed ook, want dat is namelijk echt moeilijk.

‘Het betere is de vijand van het goede.’ In oude spreekwoorden zit vaak veel wijsheid. Verbeteren eist analyse, goed doen eist aandacht. Continu verbeteren leidt de aandacht af van gewoon goed doen. Aandacht leidt tot gewoon goed doen. En vermindert de noodzaak tot verbeteren. Verbeteren drukt het goede doen weg. Goed doen impliceert verbeteren als dat nodig is.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Branko Lastdrager
Hear, hear, kort, krachtig en helder artikel, niets meer aan verbeteren zou ik zeggen.
Want verbeteren, laat staan van iets dat al goed is, maakt meer stuk dan je lief is!
Winand Kissels
Hier spreekt ervaring, ben blij met wat wel goed gaat en bouw daar op.
joost
Een heerlijk tegendraads artikel! De waarheid ligt wel in het midden. Maar de trend is inderdaad aan het doorslaan. Als klant wordt je helemaal gek van alle vragen. Ik geloof wel dat feedback belangrijk is. Overigens sta ik wel achter het plan om meer te doen en te proberen om daar van de leren en het te verbeteren. In dat kader zou je snel in staat moeten zijn "de knop" om te draaien.
Eleonora Padmos
Als alle digitale rimramproducers hun updates ook wat zouden doseren, zou dat geweldig veel rust geven. Iedere keer je hele mailbox ondersteboven en ongevraagd ‘verbeterd’ is hetzelfde als een omgekeerde archiefkast. Timeconsuming. Werkverschaffing voor al die duizende IT-ers.
Ton van Dongen
Geef mij maar de Japanse mentaliteit om steeds verder te verbeteren. Dat heeft geleid tot de meest betrouwbare auto’s op de wereld. Bovendien lijkt het mij tamelijk dom om feedback van je klanten niet serieus te nemen en te bedenken wat je kunt verbeteren. Als een organisatie dat niet nastreeft geef ik geen feedback meer. En ben ik er weg na een tijdje. Ik denk dat niet willen verbeteren vaak een vorm van luiheid is of het niet kunnen accepteren dat je niet perfect bent. Iemand die commentaar krijgt omdat hij vaak te laat op een afspraak komt kan natuurlijk zeggen: Tja, zo ben ik nou eenmaal. Je moet me maar nemen zoals ik ben. Lekker gemakkelijk. Maar ik werk niet graag samen met zo iemand. Volgens mij is de menselijke wereld geworden tot wat hij is door mensen die zagen wat er beter kon en daar hun schouders onder gezet hebben.
Karin Geschiere
Lid sinds 2019
Herkenbaar, maar toch...

Zitten we niet allemaal vast tussen het verlangen naar iets beters en de angst voor verandering? Toch is blijven doen wat we deden geen optie, omdat de wereld om ons heen nu eenmaal verandert en ons 'doen' uiteindelijk niet meer passend en dus niet 'goed' meer is. We zijn onderdeel van een evoluerend proces, of we dat nu willen of niet. Urgentie en verlangen, helpt ons om onze angst te overwinnen en gewoontes los te laten.

'Veranderen' kán mijn inziens dus ook de beste vriend van het goede zijn. Wie echter denkt dat veranderen slechts een kwestie is van 'analyseren en 'uitrollen van een plan', zal er achter komen dat het resultaat geen verbetering is en soms zelfs dat het kind met het badwater is weggegooid. Hetzelfde geldt voor halfslachtige veranderingen -door angst, een gebrek aan urgentiebesef of een gebrek aan visie. In dat geval zal de mislukking de bevestiging zijn van het idee dat vroeger alles beter was.

In 'mijn' wereld zijn er die menen dat de 'transformatie in het sociaal domein' niet heeft gebracht wat we wilden. Daar breng ik graag tegenin dat er op veel plekken helemaal geen sprake is van een transformatie, maar slechts van halfslachtige of botte verandering. verandering die inderdaad geen verbetering blijken. Er zijn echter óók gemeenten waar wél getransformeerd wordt en waar dat tot goede resultaten leidt. Waar de verandering wel degelijk de vriend is van 'het goede doen'. Hopelijk helpen deze voorbeelden het verlangen en het urgentiegevoel elders voeden. Want soms is het gras bij de buren echt groener.
Anna De Reus
Lid sinds 2019
Prachtig artikel!
Han van Loenhout
Een heerlijk artikel, met genoegen gelezen.
Dank aan de schrijver.
Erik Borgers
Vragen of je tevreden bent over de klachtafhandeling lijkt mij niet de kern van je product of dienst verbeteren. Ik lees hier juist voorbeelden die vragen om echt verbeteren. Als je met veel moeite en energie steeds je fouten moet compenseren kom je inderdaad aan vernieuwen niet toe. En hoe dat afloopt is bekend. Leuk om tegendraads te zijn, maar ik blijf toch maar liever leren van mijn fouten, en doe er wat aan.
C Metselaar
Lid sinds 2019
Als de schrijver bedoelt dat de aandacht voor verandering vaak ten koste gaat van de aandacht voor het instandhouden van wat goed gaat, dan heeft hij zeker een punt wat mij betreft. Henk van Dongen is ook voor mij een belangrijke bron van inspiratie geweest, fijn om zijn naam weer tegen te komen!
Jos Kuip
Geweldig verhaal..
Precies zoals ik het in mijn loopbaan altijd heb ervaren..
Stuur 80% van alle managers naar huis en je zult zien: het werkt!!!
Het collectieve wantrouwen moet veranderen in vėrtrouwen!!
bill admiraal
Beste Jan, een heerlijk en krachtig stuk om te lezen. Als men dit serieus zou nemen, kunnen heel wat coaches en adviseurs gaan nadenken over wat ze met hun vrije tijd moeten gaan doen.
Annemiek Scheffer
Vooral de laatste alinea is erg herkenbaar! In zorg en welzijn zijn clienten en medewerkers vaak op zoek naar een bepaalde continuiteit, zodat zij zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. In plaats daarvan gaat de energie vaak zitten in de zoveelste verandering, bedacht door de nieuwe manager die zichzelf wil bewijzen en die uiteindelijk ook weer vertrekt voor "een nieuwe uitdaging".
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er nooit eens iets moet veranderen om je werk goed te kunnen blijven uitvoeren!
Anouk van Marsbergen
Wat een wijsheid. Dank je , mooi geformuleerd.

Meer over Continue resultaatverbetering