Cruciale beslissingen nemen in tijden van crisis

Columns

Het nemen van zakelijke beslissingen is iets wat we dagelijks doen, maar in deze onzekere tijd is dat niet altijd even makkelijk. Vaak maken we beslissingen op basis van enerzijds een stukje data en anderzijds op ervaring, oftewel het onderbuikgevoel. Echter is varen op die ervaring tijdens deze crisis onmogelijk. Een crisis als deze hebben we immers nog nooit meegemaakt en is er dus geen ervaring. Toch moeten er ad hoc beslissingen worden genomen om het voortbestaan van organisaties te kunnen waarborgen. De financiële afdeling speelt hierin een belangrijke rol: welk risico is acceptabel? En moet er nu juist wel of geen investering gedaan worden? Om deze beslissingen te kunnen nemen is data in deze tijd dus essentieel.

Datagedreven beslissingen

Uit de FinTech Barometer 2020, het jaarlijkse onderzoek van Onguard, blijkt dat een kwart van de bedrijven zeer datagedreven is. Oftewel, binnen deze organisaties wordt data gebruikt om beslissingen te nemen. In de meeste gevallen, de helft van de organisaties (49%), is data voornamelijk ondersteunend aan processen. Toch zien we in deze tijd dat datagedrevenheid binnen bijvoorbeeld de financiële afdelingen veel kansen biedt. Denk bijvoorbeeld aan kredietinformatie die steeds rijker wordt en daardoor een voorspellend karakter krijgt. Voordat een klant wordt geaccepteerd is inzicht in deze data heel zinvol. Zo kun je bijvoorbeeld de verwachte groei, de kans op een faillissement of het betaalgedrag van de klant voorspellen. Met deze inzichten kunnen finance professionals sneller kansen en risico’s identificeren en zo hun cashflow nog beter beheersen en versterken.

Voorspellen van betaalgedrag

Ook bij het nemen van beslissingen met betrekking tot huidige klanten helpt datagedrevenheid. Wanneer je het betaalgedrag van de klant koppelt aan kunstmatige intelligentie kun je mogelijke problemen vroegtijdig signaleren of zelfs voor zijn. Door patronen te herkennen weet je wat de eerste tekenen zijn van klanten die niet gaan betalen. Vervolgens kun je proactief contact opnemen met de klant over het betalen van facturen. Bijvoorbeeld om achterstanden te voorkomen.

De rol van de credit manager

De data geeft houvast en zorgt voor accurate inzichten, maar wat betekent dit voor de credit manager? Is data alles? Data helpt in deze tijd enorm, zeker omdat we nog nooit hebben ervaren hoe een dergelijke crisis zich ontwikkelt. Toch draait het binnen credit management om relaties.

De data geeft inzicht in overall betaalpatronen, maar geeft niet weer hoe de relatie met de klant is. Een credit manager weet dat wanneer hij een bepaalde klant een keer extra belt er bijvoorbeeld wel betaald wordt. Daarom is het cruciaal om de ervaring niet geheel te laten varen, maar juist te combineren met beschikbare data. Durf ook risico’s te nemen omwille van de relatie. Helaas is er geen data over wat ‘goodwill’ je in de toekomst gaat opleveren, maar grote kans dat de klant blijft of terugkeert. Het is als finance professional dus belangrijk een balans te vinden tussen wat data vertelt en de persoonlijke relatie met de klant.

Data wordt hiermee een hulpmiddel om niet alleen risico’s te beperken, maar ook om persoonlijker te kunnen werken. Wanneer je een risico neemt, is dit een bewuste keuze en is er meer ruimte voor persoonlijk contact. Blijf de klant als klant zien en niet slechts als debiteur. Hij is uiteindelijk degene die zorgt voor jouw inkomsten.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Twan Houben
Als ervaren herstructurering- en crisismanager bij bedrijven onder Bijzonder Beheer, kan ik de inhoud van dit artikel alleen maar bevestigen. Ik wil nog een stap verder gaan. Om bedrijven in corona crisis te ondersteunen met data, is ook externe Big Data van aanzienlijk belang. Denk daarbij aan data afkomstig uit Google zoekopdrachten en data van Social Media sites. Deze externe data kunnen antwoorden geven op vragen als; welke doelgroepen bereiken we met onze diensten en producten? Welke trends zijn er in onze markt(en) zichtbaar? Hoe ontwikkeld zich de vraag naar het door ons aangeboden product? Welke maatschappelijke tendensen hebben invloed op onze marktpositie? Allemaal bijzonder nuttige info om een strategie te herzien en/of een commercieel beleid bij te stellen.

Meer over IT en Business