Resultaatgericht management bevordert de motivatie

Hoe kun je er als organisatie voor zorgen dat resultaatgericht management de motivatie en persoonlijke groei van medewerkers bevordert?

Resultaatgericht management (RGM) is voor veel organisaties een gewaardeerd managementsysteem. RGM heeft verschillende voordelen. Medewerkers worden (meer) beloond op resultaten dan op anciënniteit en zij krijgen over het algemeen een beter beeld van de doelstellingen van de organisatie.

Er kleven ook nadelen aan RGM. Zo ervaren veel medewerkers het als een afrekenmethode. Verder staat de praktijk van RGM in organisaties en de nadruk op het behalen van resultaten op gespannen voet met andere trends zoals het optimaal benutten van het potentieel van medewerkers en de wens te komen tot een ontwikkelingsgerichte organisatie waarbij de mens als belangrijkste kapitaal centraal staat. Blijkbaar is het moeilijk een balans te vinden tussen RGM en persoonlijke groei van medewerkers.

Verbind doelen van de organisatie aan persoonlijke doelen. Bespreek als organisatie niet alleen resultaatdoelen met je medewerkers. Resultaatdoelen worden vaak makkelijker bereikt door ze op te delen in deeldoelen.

Bij het formuleren van doelen voor de langere termijn ('resultaatdoelen') hanteren veel organisaties het SMART-principe. Stuur als organisatie meer op inzet in plaats van op resultaten. In tegenstelling tot resultaten, kun je als medewerker je inzet immers volledig zelf beïnvloeden. Vraag de medewerker niet hoe hij zijn resultaten kan verbeteren maar hoe hij moet zijn om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Deze vraag stimuleert een medewerker zich te richten op zijn eigen ontwikkeling.

Moedig medewerkers aan fouten als iets natuurlijks te zien dat nodig is om jezelf te ontwikkelen/verbeteren in plaats van als iets waar je bang voor moet zijn. Stel in evaluatiegesprekken met de medewerker niet resultaten centraal, maar de individuele vooruitgang.

Vraag een medewerker vooral naar wat goed ging, hoe iemand zich voelde bij een bepaalde taak, wat lastig was, welke verbeterruimte hij ziet en wat hij heeft geleerd.
Stimuleer medewerkers elkaar te complimenteren op inzet en ontwikkeling in plaats van vooral op resultaten.

 

(bron: GIDS Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Performance management