Opleiding: HBO Commerciële Economie (1 jaar) (Blended Learning)
Gedurende het 1-jarige traject van de opleiding commerciële economie verwerf je een breed scala aan kennis, waaronder productontwikkeling, marktwerking en informatieverwerking. Deze opleiding biedt inzicht in diverse managementfilosofieën, strategieën om koopgedrag te beïnvloeden, kostbeheersingstechnieken en de uitvoering van investeringsanalyses. Aangezien commerciële economie van cruciaal belang is voor zowel werknemers als ondernemers, is deze opleiding van grote waarde voor een diverse groep belanghebbenden. Naast theoretische kaders rond management, bedrijfseconomie en marketing, biedt het programma praktijkgerichte opdrachten die specifiek gericht zijn op de behoeften van individuele organisaties. Schrijf je in voor deze opleiding en versterk je kennis en vaardigheden op het gebied van commerciële economie.
Wil jij leren en groeien met persoonlijke aandacht? Dan is Holland Opleidingen Groep de opleider die je zoekt. Jouw persoonlijke leerproces staat bij ons centraal. Tijdens een opleiding word je van het begin tot het einde optimaal begeleid. Holland Opleidingen - Blended Learining is dé opleider voor mensen die zich willen blijven ontwikkelen. Met deze veelgekozen studievorm ga je de klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen praktijksituaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Op 78 locaties in Nederland wordt deze opleiding verzorgd.
Voor wie?
Deze opleiding is ontwikkeld voor managers, teamleiders, ondernemers of werknemers die te maken hebben met commerciële economie en hierin willen groeien.
Vooropleiding
Holland Opleidingen Groep heeft voor het volgen van deze opleiding geen specifieke eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
Blended Learning betekent dat je deels klassikale lessen hebt en deels zelfstudielessen. Deze opleiding bestaat uit meerdere modules. Iedere module bestaat uit 8 studielessen, daarvan zijn er 4 klassikale studielessen en 4 zelfstudielessen. Om je goed voor te bereiden voor iedere studieles ben je ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding nodig. Tijdens de dagopleiding worden twee klassikale studielessen behandeld. Tijdens de avondopleiding wordt er één klassikale studieles behandeld.
Leerdoelen
- kun je de ontwikkelingen binnen een organisatie in kaart brengen
- heb je inzicht in de cultuur binnen een organisatie
- kun je verschillende managementstijlen toepassen
- ben je in staat een visie, missie en strategie op te stellen
- kun je financieel inzicht geven in een organisatie
- ben je in staat om een investeringsanalyse uit te voeren
- kun je de financiering van een organisatie in kaart brengen
- heb je inzicht in directe- en indirecte kosten
- heb je inzicht in marketingmanagement
- ben je in staat om marketingbeleid op te stellen
- weet je hoe je koopgedrag kunt beïnvloeden
- ben je in staat om marketinginstrumenten toe te passen
- heb je inzicht in marketingcommunicatie
- weet je hoe je doeltreffend communiceert met reclame- en mediabureaus
- heb je inzicht in gesprekstechnieken
- kun je een marketingcommunicatiestrategie opzetten
Programma
Tijdens deze hbo-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - HBO Management en Organisatie- De basis van management en organisatie
- Visie, missie en strategie
- Managementfilosofieën
- Managementstijlen in de praktijk
- Toepassen van organisatievormen
- De ontwikkeling van een organisatie
- Cultuur binnen de organisatie
- Omgevingsfactoren
Inhoud van Module 2
Module - HBO Bedrijfseconomie- De basis van bedrijfseconomie
- Financieel inzicht creëren
- Vaste- en variabele kosten
- Directe- en indirecte kosten
- Opstellen van budgets
- Investeringsanalyse uitvoeren
- Opstellen van een ondernemingsplan
- Financiering van een onderneming
Inhoud van Module 3
Module - HBO Marketingmanagement- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beïnvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Inhoud van Module 4
Module - HBO Marketingcommunicatie- De basis van marketingcommunicatie
- Bepalen van de communicatiestrategie
- Soorten marketingcommunicatie
- Communicatie met reclame- en mediabureaus
- Opstellen van een mediaplanning
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Certificaat
Het volgen van de opleiding HBO Commerciële Economie (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- HBO Commerciële Economie (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.
