Opleiding: Change management voor consultants

Training change management voor consultants

Veel consultants van technologiebedrijven helpen de klanten met het implementeren van nieuwe applicaties, dashboards en andere oplossingen. Vaak ligt daarbij de primaire focus op de technologie en het wijzigen van (business) processen, terwijl de menselijke kant van de verandering onderbelicht blijft. Met alle gevolgen van dien.

Enkele uitdagingen waar consultants tegenaan lopen zijn:

Gebrek aan draagvlak: de medewerkers die met de oplossingen moeten werken zien weinig tot zelfs niets in de nieuwe oplossing en hebben dit van hogerhand opgelegd gekregen. Hoe krijg je deze medewerkers toch mee in de verandering?

Angst voor verandering: bij veranderingsprocessen is er altijd sprake van spanning en angst. Hoe manage je dat op een goede manier en welke spanning voel je bij jezelf?

Gebrek aan mandaat: consultants die bezig zijn met de implementatie hebben niet altijd het mandaat om de geplande wijzigingen in goede banen te leiden. Welke positie neem je in tijdens het veranderproces?

Door je als consultant bewust te zijn van deze elemementen ben je beter in staat het veranderproces te managen en nieuwe oplossingen succesvol op te leveren.

Werkwijze

In deze interactieve training wordt continu gewerkt met échte praktijkcases van de deelnemers zelf. Theorie staat niet centraal, maar dient als middel om direct in de praktijk te kunnen toepassen wat je leert. Dit maakt de training levendig en praktisch. Een unieke toevoeging is de inzet van een trainingsacteur, waardoor situaties realistisch en uitdagend worden. Aan het einde van de training stel je persoonlijke actiepunten op, worden borgingsinterventies toegepast en werk je aan een concreet en inspirerend actieplan. Zo verlaat je de training met nieuwe inzichten, vaardigheden én een plan om direct aan de slag te gaan! Coaching vormt een integraal onderdeel van de training, waardoor er veel aandacht is voor de borging.

Resultaat

Na afloop van deze training hebben de consultants een duidelijke en positieve commerciële mindset ontwikkeld, waardoor ze:

1. Kansen signaleren en benutten: ze kunnen commerciële haakjes herkennen tijdens gesprekken en weten hoe ze deze effectief kunnen inzetten voor nieuwe (project)mogelijkheden.

2. Proactief communiceren: consultants voelen zich comfortabeler om met klanten over bredere onderwerpen te praten, voorbij het lopende project, waardoor ze beter inspelen op toekomstige behoeften.

3. Klantrelaties versterken: ze begrijpen beter hoe ze waarde kunnen toevoegen voor de klant, wat leidt tot sterkere en langdurige samenwerkingen.

4. Bijdragen aan omzetgroei: dankzij hun nieuwe vaardigheden genereren ze waardevolle leads en dragen ze bij aan de groei en continuïteit van de organisatie.

De consultants verlaten de training met praktische tools en vertrouwen om hun technische expertise te combineren met een commerciële aanpak wat hun rol versterkt en hun waarde voor de organisatie vergroot.

Meer...
Aangeboden door
Nr. A trainingen
Onderwerp
Verandermanagement
Niveau
Taal
nl
Type product
training
Lesvorm
In-company / Maatwerk
Aantal deelnemers
Min: 4
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
NOBTRA