Channels

Sociale netwerken hebben zo’n vlucht genomen (alleen al 8 miljoen LinkedIn- en 30 miljoen Facebook-gebruikers in het Verenigd Koninkrijk) dat we met een gerust hart kunnen zeggen dat sociale netwerken bijna belangrijker zijn geworden dan persoonlijk contact endat we er veel meer tijd aan besteden. Bijna 40% van de LinkedIn-gebruikers zegt bijvoorbeeld dagelijks de site te bezoeken. Kan hetzelfde worden gezegd over de frequentie van hun persoonlijke contact met potentiële of bestaande klanten? Aan de trend te zien, lijkt dat niet het geval. Uit een recent onderzoek van Regus onder 16.000 managers bleek het aandeel van sociale netwerken in drie jaar tijd gestegen van 42% naar 57%. Bovendien waren de respondenten ervan overtuigd dat het belang van social media de komende drie jaar toeneemt.

Mensen doen zaken met mensen
Zonder anti-online te willen klinken, kan het op dit punt geen kwaad om onszelf er nog eens op te wijzen dat persoonlijk netwerken écht essentieel is om relaties op te bouwen en deals te sluiten. Hoewel we eerder geneigd zijn om een persoon te vertrouwen die online aan ons is voorgesteld door iemand die we al kennen, bijvoorbeeld iemand die we via een advertentie hebben gevonden, weegt dit niet op tegen een persoonlijke ontmoeting. We zijn zwaar onder de indruk van iemand die op deskundige wijze live een presentatie houdt en vragen beantwoordt. Nogmaals, mensen doen zaken met mensen, een gezamenlijke lunch, een drankje of een gesprek in een café is dé manier om iemand te leren kennen. Als je zaken wilt doen met andere culturen, zeker culturen in het Verre Oosten, is het uitgesloten dat een deal wordt gesloten zonder dat daar eerst enkele ontspannen bijeenkomsten aan zijn voorafgegaan.

Lichaamstaal op Twitter?
Het spreekt voor zich dat we de verschillen tussen online en echt contact niet moeten vergeten. Allereerst zijn er de belangrijke gesprekken over koetjes en kalfjes die elke zakelijke, informele of andere bijeenkomst bij elkaar houden. Of het nu gaat over het weer, ons gezin, waar we vandaan komen, onze hobby’s of sport, gemeenschappelijke interesses zijn zo gevonden en zorgen voor een sterkere band. Bovendien zijn het vaak de niet-zakelijke details die we van een persoon onthouden. ‘Ik weet nog dat hij aan stand-upcomedy doet in zijn vrije tijd’ of ‘O ja, zij komt uit de VS.”

Lees ook:

Technostress

Humor, oogcontact en lichaamstaal worden instinctief verwerkt tijdens echt sociaal contact, maar niet opgemerkt tijdens de razendsnelle gesprekken online. Je kunt weinig koetjes en kalfjes kwijt binnen de 140 tekens van Twitter.

Met alle jachtige activiteit via onze mobieltjes en laptops, zowel op kantoor als onderweg, is de tijd die we daadwerkelijk met andere mensen doorbrengen een kostbaar goed geworden. En vanwege het waardevolle karakter ervan heeft de locatie van het samenzijn een hogere prioriteit gekregen.

Netwerkplek voor vrouwen
De vrouwennetwerkgroep B.Hive heeft vanuit hetzelfde oogpunt iets slims bedacht. Zij hebben in het Verenigd Koninkrijk een aantal netwerkruimtes ingericht die waarschijnlijk meer bij vrouwen in de smaak vallen. Oprichtster Lynne Franks legt uit: “B.Hive vervult de behoefte van vrouwen aan meer contact met gelijkgestemden en inspirerende, toegankelijke ruimtes waar ze kunnen werken, vergaderen en netwerken. “Hoewel zakenvrouwen het nut inzien van social media, beschouwen ze de online wereld niet als een geschikte vervanging voor persoonlijk contact met anderen en echte plekken en gelegenheden voor een samenkomst.”

De vrouwen van B.Hive liggen op dit punt op één lijn met vele kleine bedrijven, waarvan 71% persoonlijk netwerken de belangrijkste manier vindt om nieuwe zakelijke kansen te creëren (in vergelijking met 61% van de grote bedrijven). Deze bedrijven, veelal thuis gevestigd of zzp’ers, begrijpen de menselijke behoefte aan sociaal contact. Want hoewel technologie ons de luxe biedt van flexibel werken, berooft technologie ons ook van de bekende koffieautomaatmomentjes. In de traditionele kantooromgeving zijn dit de momenten waarop een kletspraatje een verrassend idee boven water kan brengen of de weg kan plaveien voor een nieuwe vruchtbare relatie.

Balans tussen echt persoonlijk contact en online contact
Het is duidelijk dat groeiende bedrijven een balans moeten zien te vinden tussen echt persoonlijk contact en online contact met klanten. Om deze reden heeft Regus onlangs een eigen online trading portal geopend waarbij er tegelijkertijd als onderdeel van dit initiatief ook fysieke netwerkevenementen worden georganiseerd. Laten we ervoor zorgen dat onze online netwerkvaardigheden niet in de plaats komen van de echte!

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x