Nationaal Onderzoek Verandermanagement

Cover stories
In dit aanhangsel bij het artikel “Verandermanagement - Blokkerende en stimulerende factoren op Managementsite vindt u de top 3 belemmerende factoren voor de verschillende niveaus in de organisatie en per type verandering.

Wat laat volgens de respondenten boven alles te wensen over.

Positie binnen Raad van Bestuur (79 respondenten)

  1. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.
  2. De leidinggevenden hier zijn goed in staat visie en beleid naar hun mensen over te brengen.
  3. De leidinggevenden hier durven hun mensen zonder omwegen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden.

Directie positie/Senior management (305 respondenten)

  1. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.
  2. Wij zijn hier stipt in de afspraken over aanwezigheid, levertijden e.d. Afspraak is afspraak!!
  3. Het management zorgt ervoor dat de onderdelen van deze organisatie leren van elkaars problemen en ervaringen.

Middenkader (463 respondenten)

  1. De medewerkers in deze organisatie vinden de top duidelijk over wat anders of beter moet.
  2. De communicatie met de centrale afdelingen en diensten verloopt soepel; ze zijn in hun communicatie intern klantgericht.
  3. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.

Uitvoerend (108 respondenten)

  1. Het management zorgt ervoor dat de onderdelen van deze organisatie leren van elkaars problemen en ervaringen.
  2. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.
  3. De medewerkers in deze organisatie vinden de top duidelijk over wat anders of beter moet.

Projectmanagers, interim-managers en consultants zijn niet in dit overzicht opgenomen. Bovenstaand overzicht is gericht op de verschillende niveaus die in organisaties te onderscheiden zijn.

Hierna volgen de 6 typen verandering die in het onderzoek zijn onderscheiden, telkens met de top 3 factoren die te wensen overlaten.

1. Fusie en overname, in elkaar schuiven van management lagen, integratie van onderdelen, herstructurering van de organisatie (469 respondenten)

  1. De medewerkers in deze organisatie vinden de top duidelijk over wat anders of beter moet
  2. Het management zorgt ervoor dat de onderdelen van deze organisatie leren van elkaars problemen en ervaringen
  3. De leidinggevenden hier zijn goed in staat visie en beleid naar hun mensen over te brengen

2. Procesverbetering, doorloop, interunit- coördinatie, synergie, beter keten-management  naar leveranciers en afnemers, stroomlijnen van de werkprocessen, betere logistiek (625 respondenten)

  1. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.
  2. Het management zorgt ervoor dat de onderdelen van deze organisatie leren van elkaars problemen en ervaringen.
  3. Onze systemen en procedures zijn duidelijk en werken goed.

3. Kwaliteit, klantgerichtheid en service verbeteren, marktgerichter functioneren, meer verkoopgericht maken van de organisatie (805 respondenten)

  1. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.
  2. Wij zijn hier stipt in de afspraken over aanwezigheid, levertijden e.d. Afspraak is afspraak!!
  3. Het management zorgt ervoor dat de onderdelen van deze organisatie leren van elkaars problemen en ervaringen.

4. Kostenreductie, efficiency vergroten, bezuinigen, bedrijfsmatiger werken, verzakelijking, sanering, inkrimping (604 respondenten)

  1. Het management zorgt ervoor dat de onderdelen van deze organisatie leren van elkaars problemen en ervaringen.
  2. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.
  3. De medewerkers in deze organisatie vinden de top duidelijk over wat anders of beter moet

5. Samenwerking verbeteren, competenties ontwikkelen, stijl van leidinggeven veranderen, veranderingen gericht op gedrag, houding en organisatiecultuur (936 respondenten)

  1. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.
  2. Het management zorgt ervoor dat de onderdelen van deze organisatie leren van elkaars problemen en ervaringen.
  3. De medewerkers in deze organisatie vinden de top duidelijk over wat anders of beter moet.

6. Introductie nieuwe systemen of technologie, door ICT aangedreven verandering, innovaties van product en/of service al of niet in combinatie met nieuwe business concepten (281 respondenten)

  1. Voorbeelden van typerende reacties op verandering zijn hier:
    Ik wil wel, maar mijn collega's zijn nog niet zover
    Ik wil wel, maar we hebben geen tijd
    Ik wil wel, maar dan moeten ze mij eerst eens precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
    Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al
    Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen.
  2. De medewerkers in deze organisatie vinden de top duidelijk over wat anders of beter moet.
  3. Het management zorgt ervoor dat de onderdelen van deze organisatie leren van elkaars problemen en ervaringen.

Voor de interpretatie van deze uitkomsten zie het artikel “Blokkerende en stimulerende factoren” op Managementsite. Tot slot ziet u hieronder de verdeling van de aantallen respondenten over branches en expertisegebieden.

Branche Aantal Expertisegebied Aantal
Onderwijs/Onderzoek 228 Financieel Management 122
Media 27 ICT, Automatisering, Nieuwe Media 191
Transport, Logistiek en Opslag 58 General Management 600
Zakelijke Dienstverlening 412 Human Resource Management 320
Maatschappelijke organisaties 110 Marketing, Sales, PR 105
Overheid & Politiek 321 Productie, Logistiek & Operations 115
Communicatie/Telecom/
ICT/Nieuwe media
145 Overig 517
Handel & Horeca 85
Bouw/Vastgoed 43
Recreatie, Sport & Toerisme 20
Agrarisch 33
Gezondheidszorg 313
Industrie 134
Kunst & Cultuur 15
Milieu, Energie en Water 26
1970 1970

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Weerstand tegen verandering