Van muurbloem tot netwerker

Netwerken. De een gruwelt al bij het woord, de ander beweegt zich met veel flair in welk gezelschap dan ook. Wat is hun geheim?

Als u iemand bent die gemakkelijk contact legt, dan kunt u zich misschien niet voorstellen dat een receptie bezoeken voor sommige mensen een vreselijke opgave is. Al dagen van tevoren hebben zij besloten dat ze ‘moeten netwerken' maar bij de gedachte aan een zaal vol onbekenden breekt het zweet hun uit. Overdreven? Misschien een beetje, maar ik merk in de praktijk dat er ook onder managers nog veel schroom bestaat om zomaar op iemand af te stappen en een gesprek te beginnen. Terwijl juist zij zich terdege bewust zijn van het nut van netwerken en graag nieuwe contacten willen leggen. Hoe overwint u die schroom?

Amateurpsychologie
Even wat amateurpsychologie. Ik weet niet hoe het met u zit, maar mij verging het vroeger net zo als bovengenoemde manager. Als jonge PR-manager in de automatiseringsbranche ‘moest’ ik van mezelf naar brancheborrels. Immers, daar liepen vakcollega’s én journalisten rond. Ik herinner me nog levendig de eerste keer. Met angst en beven betrad ik de ruimte, waar tientallen journalisten en pr-mensen al geanimeerd met elkaar stonden te praten. Hoe moest ik mij als groentje in godsnaam mengen in dit gezelschap van mensen die elkaar duidelijk al jaren kenden en vast niet op mij zaten te wachten? Eerst maar naar de drank. Mijzelf vastklampend aan een glas witte wijn, nam ik het gezelschap in mij op. Zéér veel pakken, weinig rokken. Hoezee voor de beginjaren van de IT, want ik viel wel op, als jonge blom. Al snel werd ik ‘gespot’ door een oudere heer die mij behoedde voor een vroegtijdige aftocht. Met zijn vriendelijke: “leuk, een nieuw gezicht!” nodigde hij mij bij zijn groepje en pfffff, ik was gered. Tja, zo werkt dat als je net twintig bent. Wellicht moet u het ergens anders van hebben...

Flair
Het begint natuurlijk met de nodige flair. Als u niet met enig zelfvertrouwen de ruimte kunt betreden, wordt het lastig netwerken. Uiterlijkheden helpen daarbij meer dan menigeen wil toegeven. Zelfvertrouwen neemt vaak toe met het juiste pak. Wie weet dat hij er goed verzorgd uitziet, straalt dat uit. En dat heeft effect: u ziet er succesvol uit, dus zult u dat wel zijn. Dat trekt aan. Nu nog een goede lichaamshouding, een ontspannen glimlach en niet al te hoge verwachtingen, dan is de kans op een leuke bijeenkomst én nieuwe contacten het grootst.

Openingszin
Voor mij is netwerken een feest, omdat ik het oprecht leuk vind om nieuwe mensen te ontmoeten. Dus spreek ik al snel iemand aan. Wat ik dan zeg? Ach, dat is dan nog niet zo belangrijk. Een positieve uitstraling en een goede sfeer, dan komt het goede gesprek vanzelf.
Maak niet de fout van die gespannen types, die zich heftig hebben voorgenomen hun bedrijf aan zoveel mogelijk mensen te presenteren. Voor u het weet storten ze hun eindeloos gerepeteerde monoloog van vijf minuten over u uit, zonder zich ook maar een moment af te vragen of u daar wel op zit te wachten. Een echte netwerkblunder! Stel liever open vragen, want de meeste mensen praten het liefst over zichzelf en bovendien komt u zo nog wat te weten. Denk maar weer aan de 80/20-regel, goed netwerken bestaat vooral uit luisteren.

Bent u van nature introvert, wees dan gerust: u hoeft echt geen entertainer te zijn om succesvol te netwerken. Als u zich ontspannen en soepel kunt bewegen in het gezelschap, bent u al een heel eind. Hoe meer u zichzelf bent, hoe gemakkelijker u contact zult leggen. Authenticiteit wordt snel herkend en trekt altijd mensen aan.

Elevator pitch
Netwerken wordt een stuk effectiever met een goede ‘elevator pitch’: een ultrakorte ‘presentatie’ van uzelf, waarmee u de interesse wekt van uw gesprekspartner. Geen betoog hoe goed uw bedrijf is, maar kort en krachtig welk probleem u oplost, voor welke doelgroep en welk voordeel dat heeft. Uw verhaal hoeft niet voor iederéén interessant te zijn. Juist door te focussen, trekt u de mensen aan. Degenen die niet in u (of uw product of dienst) geïnteresseerd zijn, haken vanzelf af. Prima, zo houdt u meer tijd over voor degenen voor wie u bent gekomen.

Respect
Is het gesprek wat u betreft afgelopen maar heeft de ander dat niet door? Stereotype is “ik ga nog even wat te drinken halen” of de gang naar het toilet. Maar wat te doen als hij u daarna weer staat op te wachten? Sluit liever positief af met een simpel “leuk u ontmoet te hebben, ik ga nog even verder”. Raakvlak of niet, respecteer altijd andermans tijd. Informeer of de ander geïnteresseerd is in een afspraak en u weet of de interesse wederzijds is. Tijdens die vervolgafspraak kunt u een eventuele samenwerking, financiering, baan of waar u dan ook naar op zoek bent, verder concretiseren.

Daphne Medik geeft regelmatig training in effectief netwerken. In een ontspannen sfeer wordt geoefend met lastige gesprekssituaties en krijgt u feedback op uw persoonlijke presentatie. Zie: www.dmmcommunication.nl.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>