Merknaambescherming in de jungle van apps en marktplaatsen

Columns

Consumenten shoppen tegenwoordig het liefst op hun smartphone. Meer dan 80 procent geeft aan dat ze liever hun telefoon gebruiken dan een computer of laptop. Dit wordt gesterkt door de verwachting dat er in de mobile commerce (of m-commerce) in 2018 669 miljard dollar wordt omgezet. Mobiel winkelen is vaak makkelijker en rustiger, je hoeft immers niet door drukke winkelstraten te sjouwen.

Maar de verkoop van producten via mobiele sites brengt ook risico’s met zich mee.  Kansen genoeg voor oplichters want het mobiele landschap is een jungle.

Mobiele websites, apps en marktplaatsen

De kern van dit probleem is dat het mobiele landschap voor veel retailers nog onbekend terrein is. Dit biedt vrij baan voor oplichters om consumenten voor de gek te houden. Er zijn zoveel mobiele mogelijkheden, sommige items kunnen we bijvoorbeeld alleen via een app kopen. En doordat er vele soorten apps en marktplaatsen voor mobiel zijn, zijn er meer kanalen en contactpunten die retailers in de gaten moeten houden voor de merknaambeschermingsstrategie.

Daarnaast vindt er mobiele handel plaats gericht een bepaalde regio, een soort van lokale marktplaats. Denk bijvoorbeeld aan de facebookpagina ‘koopjeshoek Groningen’. De Nederlandse politie lukt het bijna niet om dit soort marktplaatsen in de gaten te houden, want oplichters zijn bijna niet te identificeren door het directe berichtverkeer tussen koper en verkoper.

Merknaambescherming

Het is bijna onmogelijk om dagelijks alle online activiteiten en apps te monitoren. Het kost simpelweg te veel tijd en geld. Door de grote hoeveelheid kanalen is het nog nooit zo belangrijk geweest om een allesomvattende merkbeschermingsstrategie te hanteren. Alle merken hebben namelijk een strategie nodig die alle digitale kanalen op alle apparaten en systemen omvat.

Er zijn verschillende best practices van merken die merkbescherming, ook m-commerce, tot in de puntjes hebben geregeld. De beste tips op een rij:

  • Zorg ervoor dat proactief je controleert, identificeert en handhaaft waar nodig met de juiste technologie.
  • Formuleer de doelen en begin met degene met de hoogste waarde, vaak is dit een platform waar de meeste schade wordt aangericht.
  • Stel uw klanten op de hoogte van de merkbeschermingsstrategie en informeer hen over waar legitieme producten verkrijgbaar zijn

Als het te mooi is om waar te zijn…

Consumenten kunnen van alles doen om zichzelf veilig te houden.

De belangrijkste tip die ik wil delen is: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Is de prijs heel laag? Trap er niet in. Koop alleen bij geautoriseerde webshops. En lees bij twijfel de recensies om zeker te zijn dat dat ene gewilde product legitiem is.

Alison Simpson, Marketing Director bij MarkMonitor

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Online Marketing