Manager en kikkervisje

Columns

Ieder jaar zetten wij thuis een kom met kikkervisjes neer. Hebt u wel eens de transformatie van een kikkervisje naar een kikker meegemaakt? Fascinerend! Of ze nu willen of niet, ze veranderen. Allemaal. Wel in een verschillend tempo. Waar je bij de één alleen achterpootjes ziet, heeft de ander al voor én achterpootjes.

Veranderen en aanpassen vormen ook de sleutelwoorden in het huidige ondernemerschap. De uitdaging daarbij is om zo ‘gezond’ mogelijk te veranderen. Met gezond veranderen bedoel ik dat er een goede balans is tussen de aandacht voor de business en de ‘zachte kanten’, oftewel ‘de menselijke factor’. Dat is belangrijk want in de meeste gevallen zijn tegenslagen bij het doorvoeren van verbeteringen toe te schrijven aan de ‘menselijke factor’.

We weten eigenlijk al jaren dat organisatieveranderingen de motivatie, productiviteit of gezondheid van werknemers negatief kunnen beïnvloeden. Dat kan voor het bedrijf leiden tot extra kosten, zeker als die werknemers uiteindelijk ziek worden en verzuimen. Dit alles zal geen nieuws voor u zijn. Toch zie je in de praktijk ondanks nauwkeurig uitgestippelde trajecten of goede bedoelingen vaak te weinig aandacht voor cultuur, open communicatie, houding, betrokkenheid en de bereidheid tot veranderen.

Uw medewerkers zijn geen kikkers die vanuit zichzelf veranderen. Ze lijken soms misschien wel op kikkers, springen alle kanten op en kwaken (of klagen) er soms op los. Mensen veranderen ook niet altijd alleen maar omdat je dat als baas aan ze vraagt. Uiteindelijk is je kracht als manager afhankelijk van je vermogen om medewerkers achter belangrijke (nieuwe) doelen en werkwijzen te krijgen. En vervolgens ook te bereiken dat ze gaan werken aan de realisatie daarvan. Om dit te bereiken moet een manager over een dosis zelfkennis en mensenkennis beschikken.

Het gaat niet alleen om het stimuleren van de ‘veranderbereidheid’. Je moet er ook nog eens voor zorgen dat medewerkers vitaal blijven en het ook in een veranderd bedrijf vol kunnen houden. De continue veranderingen doen immers een groot beroep op het werkvermogen en de flexibiliteit van medewerkers. Het werk eist steeds meer van hen, door de krappe marges, snelle (technologische) veranderingen en het werken onder hoge tijdsdruk. Werkdruk en stress zijn niet voor niets een belangrijke reden voor ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Daarbij komt ook nog dat veel bedrijfstakken aan het vergrijzen zijn, medewerkers straks later met pensioen gaan en u hen dus langer gezond, gemotiveerd en productief aan het werk moet zien te houden.

Help uw medewerkers erbij. Net zoals de gedaanteverandering van het kikkervisje in een kikker. Maar wel in een verschillend tempo.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leiderschap