Channels

Agile, crowdsourcing en big data? Dat zijn de trendy managementpraktijken waar bedrijven zich graag mee afficheren. Uit nieuw onderzoek van Patrick Reinmoeller en Jurriaan Nijholt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en Pieter-Jan Bezemer van QUT Business School blijkt dat het gebruik van zulke modewoorden kan leiden tot overwaardering van het bedrijf door aandelenanalisten.

In de jaren tachtig gaven bedrijven graag de indruk dat ‘just-in-time’ deel uitmaakte van hun managementstrategie, zegt onderzoeker Patrick Reinmoeller, terwijl in de jaren negentig juist ‘outsourcing’ in de mode was. Om tegenwoordig vooruitstrevend over te komen, moet een bedrijf zich waarschijnlijk als ‘agile’ afschilderen en duidelijk maken dat ze ‘big data’ gebruiken, stelt de onderzoeker.

Bij de waardebepaling van het bedrijf en het inschatten van de toekomstige prestaties, bestuderen aandelenanalisten nauwkeurig alle beschikbare informatie over dat bedrijf. De inschattingen die ze daarop baseren, hebben ook weer invloed op de beurskoers van het bedrijf. Het onderzoeksteam was benieuwd in hoeverre het overkomen als een vooruitstrevend bedrijf van invloed is op de analistenwaarderingen en -verwachtingen, en dus uiteindelijk ook op de beurskoers.

Lees ook:

Oh nee, een nieuwe managementgoeroe!

 

Doe mee met de trends! De analisten waarderen het.

Om daarachter te komen, bestudeerden de onderzoekers eerst alle uitgaven van de Wall Street Journal tussen 1992 en 2008. Ze turfden welke van de beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven in de onderzoeksgroep in verband werd gebracht met een rijtje vaak gebruikte managementtrends en hoe vaak.

De onderzoekers vergeleken vervolgens de winst per aandeel op de lange termijn, zoals die ooit was voorspeld door analisten, met de daadwerkelijke winst per aandeel in die periode. Uit de vergelijkingen bleek dat bedrijven die zichzelf in verband brengen met trendy managementpraktijken vaak door de aandelenanalisten werden overgewaardeerd. Als bedrijf progressief overkomen schept blijkbaar overdreven positieve verwachtingen voor de toekomstige winst per aandeel, zo blijkt uit dit onderzoek, aldus Reinmoeller.

Verwarring

Bedrijven die te veel managementtrends volgden, werden daarentegen juist weer lager gewaardeerd door de analisten ten opzichte van hun werkelijke prestaties, zeggen de onderzoekers. Beweren dat het bedrijf op meerdere vlakken innovatief en progressief is, veroorzaakt verwarring bij analisten en is gewoon niet erg geloofwaardig, zeggen de onderzoekers.

Overigens, omdat de onderzoekers alleen geïnteresseerd waren hoe bedrijven de schijn wekten trendy te zijn, werd in het onderzoek alleen gekeken naar associaties met managementstrategieën in krantenartikelen. Of bedrijven deze trends ook daadwerkelijk hebben omgezet in managementgedrag werd in het onderzoek buiten beschouwing gelaten, benadrukt Reinmoeller.

Reputatiemanagement met de juiste termen

Reinmoeller concludeert dat dit onderzoek laat zien dat geassocieerd worden met managementtrends van grote invloed kan zijn op de waardering van een bedrijf. Hij raadt bedrijven dan ook aan zich ervan bewust te zijn dat het beeld dat zij uitstralen in de media altijd zal worden vergeleken met het beeld van het typische progressieve bedrijf. Door de taal die het bedrijf gebruikt aan te passen aan de geldende ‘vooruitgangsnormen’, kan een bedrijf beïnvloeden hoe progressief het overkomt. Op die manier kunnen bedrijven meer grip krijgen op hun waardering door analisten, concludeert Reinmoeller.

Bron: RSM discovery

Leiderschap is een belangrijk onderdeel  van de Parttime Master Bedrijfskunde, Rotterdam School of Management, Erasmus University. Meer informatie over deze deeltijd opleiding treft u hier of bezoek een voorlichtingsavond.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x