Management Consultant of flexibele arbeidskracht

Toen ik de bijdrage las van de heer Peters wilde ik eerst reageren in de interactieve ruimte bij de door hem geschreven column. Maar ik bedacht me dat de kern van de door Peters geschetste tragedie door veel “consultants” wordt onderschreven. En om aan alle onzekerheid een eind te maken; niet door mij!

Peters maakt m.i. de (inmiddels) klassieke fout om management consultants als externen te betitelen. Een klant die dat doet geeft daarmee impliciet de (beperkte) waarde aan van de consultant in kwestie. Externen zijn namelijk ingehuurde krachten die tijdelijke behoeftes opvullen in de organisatie van de opdrachtgever. Vroeger werden dat gewoon uitzendkrachten of inhuurkrachten genoemd. Consultants, in de ware zin van het woord, daarentegen zijn specialistische adviseurs, meestal in dienst bij een derde of zelfstandig, die geconsulteerd worden vanwege hun specialistische kennis en kunde. Zij komen niet in dienst bij de klant, vervullen geen operationele functies maar adviseren of begeleiden slechts, of werken in opdracht, en vaak zelfstandig, een traject uit welke zij presenteren aan de opdrachtgever. Deze consultants worden geacht hetzij een klankbordfunctie te vertolken (second opinion, idea challenge) hetzij een specialistische kennis in te brengen welke bij de opdrachtgever concernvreemd is. Concluderend: Externen zijn tijdelijk medewerkers, Consultants zijn opdrachtnemers.

Dan de branche organisaties en zogenaamde vakbladen. Branche organisaties zijn vaak als sportbonden voor de sporters; de vraag kan gesteld worden wie er eigenlijk voor wie is. Net als de banken; eerst waren de banken er voor de mensen, nu de mensen voor de banken. Branche organisaties zijn zelden een toegevoegde waarde, maar vaak veel meer een marktplaats van weinig kritische vakgenoten (die mekaar dekken). Er hoeft maar een consumentenblad of programma voor te worden bekeken om de dubieuze rol van branche organisaties te bevestigen. Vakbladen al eender. De meeste vakbladen van gildelieden zijn verkapte reclameplatforms van vakbroeders die in hun eigen innercircle zogenaamde redundante kennis spuien; zelden worden nova gepresenteerd, immers deze hebben commerciële waarde voor de bezittende en exploiterende entiteit! Dus wie verwacht er nou daadwerkelijke ondersteuning of kennisverbreding door branche organisaties en / of vakliteratuur. Slechts binnen enkele vakgebieden zoals Rechten of Medicijnen worden vakbladen vaak gezien als must of aanvulling. Maar in de consultant branche blijft dat echt wishful thinking.

Dan de bespreking van het wegvallen van de besproken cursus. Voorop gesteld dat ik de cursus inhoudelijk niet ken, is het mijn mening dat de echte consultant zijn kennis voornamelijk haalt van de markt, put uit zijn ervaring en inzichten (aanleg). Dit laatste is voornaam. Het laatste decennium is er een ongelofelijke kwaliteitsinflatie geweest ten aanzien van het metier en de titulatuur “consultant”. Eerder stond deze benaming voor haast gegarandeerde kwaliteit van kunst en kunde van de met deze titel behepte individuen. Tegenwoordig, en ik ben daar vaak getuige van geweest, worden mensen met een paar jaar werkervaring geronseld “consultant” te worden bij grotere bureaus. Dit zijn de bureaus die voor enorme bedragen en incentives klanten met te grote regelmaat opzadelen met onuitvoerbare oplossingen, schijnoplossingen en overbetaalde invuloefeningen. Daarbij kregen deze bureaus een te grote macht in het wel en wee van de door hen geadviseerde organisaties, niet in de laatste plaats bij overheid en overheid gerelateerden. De politiek heeft ook volkomen gelijk dat accountancy en (management) consultancy van mekaar dienen te worden gescheiden. Sterker nog, ik vind het apert onjuist als accounts en management consultants van dezelfde organisatie bij een en dezelfde klant opereren. Belangenverstrengeling is immers (in de mensenwereld) evident, zelfs al gebeurt dit onbewust.

Maar in het verlengde van voorgaande alinea wil ik stellen dat de bedrijven en de overheid veel te veel kennis hebben geëxporteerd. Men heeft een te grote afhankelijkheid gecreëerd van de adviessector, waardoor men niet alleen te vaak moet aankloppen voor advies, maar ook niet in staat blijkt advies op kwaliteit te toetsen. Kortom, er is een vicieuze cirkel ontstaan, waarbij ik de mening van Peters onderschrijf dat het adagium van vele grote jongens lijkt op: hou jij ze dom, houd ik ze arm. Voorwaar, een schande. Goddank, haal ik mijn arbeidsvreugde nog altijd uit het verlenen van kwaliteitsadvies, en een gelukkige klant; telkens weer. Dat de salariëring daarbij prettig is ervaar ik als een groot goed, maar arbeidsvreugde overtreft financiële compensatie op vrijwel alle fronten.

Dus? Is het niet gewoon terecht dat consultants, onder de huidige noemer, negatief worden bejegend, worden gezien als externen (i.p.v. erkende specialisten) en dus en masse worden weggesaneerd? Ik vind van wel. De beweging die in gang is gezet in de vorm van de zuivering van het koren, door het kaf af te scheiden, juich ik toe. Ik ben zelf slechts een zevental jaar adviseur, en loop tot op de dag van vandaag op mijn tenen om klanten de best denkbare oplossing te leveren. Dat is bij ons bedrijf het motto. Daarom is zelfs afgelopen jaar onze clientèle gegroeid in plaats van afgenomen. Ik zie met genoegen toe hoe bedrijven die ik jarenlang heb bezig gezien met schandalige praktijken, nu de mensen op straat moeten zetten of de factuurkosten halveren. Ze zijn mede debet aan de devaluatie van de titulatuur “consultant”, maar ze bloeden ook het eerst. De markt erkent kwaliteit juist in moeilijke tijden en zodoende zal straks waarschijnlijk weer recht worden gedaan aan de oprechte consultant, die met zijn gespecialiseerde kennis en kunde de klant weer echt waar voor zijn geld kan geven en zich niet langer in de schaduw van de vele premiejagers hoeft te schamen voor de titulatuur op zijn businesskaartje.

A.M.A. Goossens
GHC International

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jan Maasland
Geachte heer Goossens,

Ik kan mij goed vinden in uw betoog. Het is hoog tijd om het kaf van het koren te scheiden. Ik lees uw bijdragen altijd met grote belangstelling en wordt doorgaans sterk geprikkeld door uw visie en inzichten. Ik kan mij goed voorstellen dat uw cliënten daarmee hun voordeel doen. Als beginnend zelfstandig consultant ben ik razend benieuwd hoe u uw positie heeft weten te bereiken en waardoor u zo succesvol bent. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Jan Maasland
A.M.A. Goossens
Auteur
Geachte heer Maasland,

Dank voor uw compliment. Ik ben blij dat u mijn mening deelt en stelt grosso modo mijn artikelen te waarderen.

Als consulent heb ik een aantal spelregels voor mezelf waar ik me strikt aan tracht te houden:
- Aanvaard alleen opdrachten welke je aankunt, waarvan je vermoed dat je een toegevoegde waarde kunt hebben en waarvan de doelen haalbaar zijn gesteld
- Aanvaard nooit een opdracht waarbij doelstelling schier onhaalbaar is of eigen kennis onvoldoende is voor geanticipeerd resultaat. Ofwel, belazer nooit je klant noch jezelf
- Aanvaard alleen opdrachten waarbij na kennismaking blijkt dat je counter-part(s) met je willen en kunnen samenwerken v.v. Samenwerking is de enige sleutel tot succes, immers, hoe kan een doelstelling worden behaald als de opdrachtgever deze niet faciliteert en jij daarvan geen positief gebruik kunt maken.
- Houd vakkennis te allen tijde bij. Je mag nooit te druk zijn om bijscholing op een laag plan te zetten. Juist vakkennis brengt je tot een niveau waarop je waarde toeneemt c.q. tenminste gelijk blijft
- Specialiseer je. Tracht niet een omni-wetenschappelijk beest te worden, want je verdwaalt in de jungle. Kies strategisch overwogen je vakrichting, en zorg dat je daarin specialist wordt en blijft.
- Zorg voor een goed netwerk. Netwerken zijn onnoemelijk veel belangrijker dan welk ander medium dan ook. Adverteren, publiceren of acquireren zijn ondergeschikt aan het managen van je netwerk; zeker als zelfstandig consulent. Wees dus klantgericht, open en informatief
- Ga nooit op je kennis zitten. Mensen die op hun kennis zitten worden schizofrene consultants, die vroeg of laat te bang worden zelfs hun klanten van de kennis te laten profiteren
- Zorg dat je ervaringen onthoudt, dat je kennis verzamelt en dat je leergierig blijft. Rentmeesterschap komt voor de val.
- Tenslotte. Blijf eerlijk, ethisch en toegewijd aan je klanten, collega's en medewerkers. Je bent zo goed als je laatste job!

Heel veel succes met je consultancy schap. Het is een prachtig vak, maar ook zeer moeilijk; als je tenminste maatstaven aanlegt welke een goede consultant eigen (dienen te) zijn!
Coert Visser
Beste Allert,
Je laatste reactie bevat een mooi lijstje richtlijnen voor adviseurs! Op zichzelf een column waard?
groeten,
Coert Visser
<a href="http://www.m-cc.nl">M-CC</a>
A.M.A. Goossens
Auteur
Koert, ik zal het overwegen. Dank voor je compliment. Groet, Allert
Jan Maasland
Beste Allert,

Het is een mooi lijstje geworden. Een soort 10 geboden, maar dan één minder. Lijkt mij een prima vertrekpunt!

Jan Maasland
Coert Visser
Beste Allert,
Je lijstje van adviseursgeboden is geplaatst op de website <a href="http://www.managersonline.nl/cgi-bin/newspro/viewnews.cgi?newsid1041801124,70205,">managersonline.nl</a>!
mvg,
Coert
www.m-cc.nl
A.M.A. Goossens
Auteur
Coert, je zorgt voor een leuke en onverwachte spin-off, ontstaan uit de reactie van een andere lezer. Ik hoop dat het kan bijdragen tot een verbetering van het imago van de consultant, maar vooral ook voor de persoonlijke verbetering of bewustwording van onszelf en onze vakgenoten. Groet, Allert
Coert Visser
Inderdaad leuk al heb ik er niet voor gezorgd. Managersonline heeft het zelf opgepikt.
groeten,
Coert
Louis Cauffman
Allert,
-als ik je artikel lees, herken ik zeer veel van die dingen die mij blij maken om als consultant voor mijn klanten te mogen werken.
-als ik je lijstje geboden lees, denk ik: tedorie, niks nieuws onder de zon, toch spijtig dat ik er zelf niet opgekomen ben!
voor beide streepjes bemoediging: PROFICIAT!
Louis Cauffman
PS: moest je eraan gehecht zijn om je lijstje toch tot 10 te laten gaan, dan mag je de volgende gerust stelen van mij:
-->ga naar elke afspraak, zelfs afspraken met een 'vaste' klant alsof het de laatste afspraak kan zijn. Dat houdt je onbevangen en vrij.
A.M.A. Goossens
Auteur
Louis, dank voor je compliment. Inderdaad lijkt het artikel en de daarop (spontaan) gevolgde geboden een retorisch karakter te hebben. Maar, om de vergelijking te maken, dat hebben de 10 Geboden ook! De crux zit 'm in het naleven van geboden, en liefst zo oprecht mogelijk (scheelt stress). En hoe clichematig ook; het blijkt in de praktijk van onszelf en klanten dat de gemiddelde consultant verre van voldoet aan het ideaalbeeld dat we vaak schetsen. Soms zijn de klanten daar overigens gedeeltelijk zelf verantwoordelijk voor (uitwerken klantenidee; verwerving; vaste patronen), maar vaak is de klant zich niet eens bewust hoe goed of slecht de kwaliteit is van zijn adviseurs. Voorst is het zo dat ik niemand wil voorschrijven hoe zijn werk te beleiden, maar dat ik slechts een afspiegeling geef van hoe ik het idealiter zou doen. Dat ik zelf ook nog wel eens een gebod overtreed is wellicht evident, maar ik hecht heel sterk aan een vertrouwens relatie met mijn klanten, en dat kan alleen wanneer je jezelf bent en hun vertrouwen hebt gewonnen.

Dank overigens voor je 10de gebod, maar ik vind dat die lading reeds in "mijn"9de" zit verwerkt. Het is overigens toeval dat het 9 geboden werden en ik hecht er niet erg sterk aan dat het er 10 worden. Werk is tenslotte geen religie, alhoewel geloof (in jezelf) wel een grote rol speelt...

Meer over Organisatieadvies en consultancy