Leuk = persoonlijke effectiviteit

Leuk = persoonlijke effectiviteit

Ik loop al een tijdje rond in managementland en hoor vaak: (Ik zou dat wel willen, maar ik heb er geen tijd voor!¦. Daar zit iets tegenstrijdigs in, zeker gezien door de bril van een moderne manager. Iets graag willen en toch niet de keuze maken het te doen. Dat zette me aan het denken. Wat zouden hiervan de oorzaken kunnen zijn? Geen tijd wil zeggen dat je er geen prioriteit aan kan of wil geven.

Laten we eerst eens inzoomen op het niet kunnen. Je hebt, zoals iedereen, 168 uur gekregen in een week. Het kan dus niet liggen aan het feit dat je minder tijd hebt dan een ander. Dan heeft het dus te maken met hoe dat je die 168 uur gebruikt. Het is bewezen dat je genoeg hebt aan 6 uur slaap per etmaal, dus 42 uur per week is voldoende. Persoonlijke verzorging neemt 3 uur per dag in beslag. En laten we eens gek doen en per week 45 uur gebruiken voor priv? activiteiten (dat is iedere werkdag 3 uur en op zaterdag en zondag ieders 15 uur), dat moet een drukke manager als muziek in de oren klinken. Blijft dus over om te werken: 60 uur, 1+ maal een normale werkweek. Een beetje manager geeft het goede voorbeeld en zorgt dat hij of zij de, veelal zichzelf opgelegde, doelstellingen realiseert binnen die daarvoor gereserveerde 40 uur. Dat betekent, en daar hoef je geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben, dat je 20 uur over zou moeten hebben voor de dingen waar je nee tegen zegt omdat je geen tijd hebt. Niet kunnen is dus niet aan de orde of je moet die 20 uur perse willen verknoeien aan onbelangrijke activiteiten.

Vervolgens hebben we nog de kwestie willen of in dit geval niet willen. Motivatie is hier het sleutelbegrip. Mensen zijn wat dat betreft vreemde wezens, soms zijn ze niet gemotiveerd, soms uitermate. En hier komt de factor leuk om de hoek kijken. Wat blijkt namelijk: men is meer gemotiveerd naarmate men iets leuker vindt. Met andere woorden, wanneer iets als leuk ervaren wordt zal men bereidt zijn dat eerder op te pakken of uit te voeren. De mens wordt dan uitermate creatief en zal er alles aan doen die onbelangrijke dingen (20 uur per week!) te vervangen door de als leuk ervaren activiteiten. Je gaat dan nadenken over waar heb ik nu een hekel aan en wat kan ik hiervan delegeren. Nu komt een bijzonder proces op gang: Je hebt ergens een hekel aan, bijvoorbeeld administratie. Omdat je aanneemt dat anderen hier ook een broertje dood aan hebben, doe je het toch maar zelf. Het hoort erbij, is een veel gehoord excuus, daar gaan weer een aantal kostbare uren.

Beste manager, ik heb goed nieuws. Er zijn mensen die administratie leuk vinden, sterker nog er zijn mensen die andere dingen leuk vinden dan jijzelf. Het mooie is dat ze er ook vaak veel beter in zijn dan jij, logisch: Zij vinden het w?l leuk en zijn dan ook erg gemotiveerd het beste resultaat af te leveren.

Daar ligt dan ook de oplossing van de vraag ¦hoe kan ik mijn persoonlijke effectiviteit snel en eenvoudig vergroten?¦ Maak voor jezelf eens een lijstje met de niet leuke, maar in jouw ogen noodzakelijke, activiteiten. Zet achter ieder item de naam van iemand die het wel graag doet. Gooi je ego overboord en bekijk serieus de mogelijkheid tot delegeren. Geef de ander niet alleen het werk maar ook de verantwoordelijkheid. Je zult verbaasd zijn over de resultaten. Mocht je moeite hebben met deze aanpak, draai het dan maar om. Inventariseer voor jezelf wat jij leuk vindt en waar je niet aan toekomt vanwege het eerder genoemde probleem. Realiseer jezelf dat delegeren een stuk makkelijker wordt wanneer je dan al die gewonnen tijd kunt gebruiken voor dat 2e, veel interessantere, lijstje. Je hoeft nooit meer te zeggen: (Ik zou dat wel willen, maar ik heb er geen tijd voor!¦. Iedereen doet dan veel meer leuke dingen ergo een toename van ieders persoonlijke effectiviteit!

Rob Boerekamps
Algemeen Directeur
Kenneth Smit Training

www.kennethsmit.com
r.boerekamps@kennethsmit.com

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>