‘Regelneven’ onder managers nemen toe

Steeds vaker worden op managementposities juristen en bedrijfskundigen geplaatst. Als je met medewerkers praat zijn die daar lang niet altijd blij mee. Ze klagen over ‘procesdenkers’ en ‘regelneven’. Is die klacht terecht? Graag een reactie.

 

Steeds vaker worden op managementposities juristen en bedrijfskundigen geplaatst. Als je met medewerkers praat zijn die daar lang niet altijd blij mee. Ze klagen over ‘procesdenkers’ en ‘regelneven’. In de commerciële hoek gaat het zelfs zover dat medewerkers dergelijke leidinggevenden als een blokkade ervaren bij het realiseren van een goed resultaat. Doordat ze alles volgens bepaalde patronen moeten doen, en meer moeten vastleggen, worden ze gehinderd in hun vrijheid, zeggen ze, en die vrijheid hebben ze nodig om producten aan de man te brengen. 

Is die klacht terecht? Graag een reactie.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

René
Volgens mij heeft dit meer met een algemene maatschappelijke trend te maken. Over het algemeen willen mensen meer vrijheid, zelfstandigheid. Dit zie je o.a. aan de toch groeiende weerstand tegen overheid en regelgeving en de bijvoorbeeld de individualisering.
Aangezien organisaties onderdeel van de maatschappij zie je dit aspect dus ook terug. Natuurlijk zijn er voorbeelden dat een manager te ver gaat met regels en patronen. Aan de andere kant zijn deze wel nodig. Je zou zelfs kunnen argumenteren dat hoe meer vrijheid je wil hoe meer regelgeving je nodig hebt. Als jij als (commerciele) werknemer veel vrijdheid wil, dan kan ik jou dat vertrouwen geven. Je moet dan echter wel bereid zijn om mij te vertellen wat je doet. Ik wil als manager namelijk wel enige mate van besturing houden.
Als je dat niet wil dan moet je voor jezelf beginnen. Dan kom je er als zelfstandige echter nog veel meer in de patronen en regeldwang komt. Niet alleen van de overheid maar zeker ook door jouw klanten die jouw betalen. Die stellen namelijk ook vragen, eisen en wensen.
Volgens mij zijn wij als werknemers voor een groot deel verwend en willen wij de lusten (vrijheid, zelfstandigheid) maar niet de lasten (verantwoording, prestatie).