Channels

Zomaar wat voorbeelden uit mijn dagelijks leven.

  • Voor ons nieuwe bedrijfspand vroeg ik per 1 november elektra aan. Ik krijg een bevestiging dat levering per 1 december een feit is.
  • De dealer vervangt een sensor in de bumper van mijn auto. ‘Sorry mevrouw, we krijgen het niet af. We zijn vergeten dat de sensor in de kleur van uw auto moet worden gespoten.’
  • Mijn moeder bezwijkt tijdens haar ziekenhuisopname bijna aan allergische reacties op antibiotica. De huisarts en de apotheek weten dit. Toch worden daarna weer verkeerde medicijnen geleverd, ondanks het verzoek van mijn vader aan de apotheek om goed op te letten.

Te vaak maak ik mee wat het gebrek aan aandacht in het nu, in het huidige moment, teweegbrengt: irritatie, hogere kosten, te laat leveren, slechte kwaliteit, gezondheidsrisico’s, extra werk. Om over ongelukken nog maar te zwijgen … Juist daarom waardeer ik het werken met mensen die wel attent zijn, die wel verder denken en meedenken, die hun werk met liefde en aandacht doen:

  • De indrukwekkende en liefdevolle zorg van artsen en verplegers in het ziekenhuis waar mijn moeder wekenlang verbleef.
  • De hartelijke ontvangst in een restaurant, de gezellige ontmoetingen in de buurtwinkel, of de prettige samenwerking met een betrokken leverancier.

Lees ook:

‘Onze core business is geluk’

Zulke mensen vallen meteen op. Wat is hun geheim? Waarom blinken zij uit?

Sinds de industriële revolutie is de keuze voor rationalisatie – het opdelen van werk in steeds kleinere eenheden, uitbesteden, zo goedkoop mogelijk produceren – voorop komen te staan. Dat resulteerde in een toename van de welvaart, meer keuzemogelijkheden voor vrijwel iedereen. Maar deze ontwikkeling kent ook keerzijden. Alles moet maakbaar en meetbaar zijn. We zijn meer dan ooit uit verbinding met de natuur, het milieu en onszelf. We kiezen gemakkelijk voor een directe bevrediging van onze behoeften, meestal zonder door te denken over de consequenties. De effecten van milieuvervuiling of voedselschandalen en publicaties over ziektes door spanningen en stress beheersen helaas het dagelijks nieuws. Welvaart en welzijn blijken dus geenszins gelijk op te gaan.

Geluk, zingevend werk, balans en bezieling staan hoog op de verlanglijstjes van velen. Zelfhulpboeken, tv-programma’s over familie, pubers, pijn of therapie zijn razend populair. En coaching is inmiddels gemeengoed geworden. Maar zijn al die afleidingen, dat zoeken naar oorzaken, eigenlijk geen excuus om nu nog niet tevreden of gelukkig te zijn?

Onlangs las ik een interview met Sonja Lyubomirsky, hoogleraar psychologie aan de University of California Riverside. Uit haar onderzoek blijkt dat mensen verschillen in de mate waarin ze gelukkig zijn. Voor de helft liggen die verschillen genetisch vast. Nog eens tien procent blijkt te maken te hebben met omstandigheden waarop mensen zelf geen invloed hebben. Maar liefst veertig procent wordt bepaald door wat we doen en hoe we denken. Het goede nieuws is dus dat veel mensen veel gelukkiger en tevredener zouden kunnen zijn. Lyubomirsky’s stelling is dat je niet hoeft te wachten tot je de juiste partner of baan vindt.

In haar nieuwste boek De mythes van geluk beschrijft ze meerdere strategieën om gelukkiger te worden:
• Het zijn juist de kleine dingen die ertoe doen. Dagelijkse beslommeringen of ergernissen bepalen grotendeels hoe we ons voelen. Haar advies is om de aandacht te richten op kleine ongemakken. Wacht niet af, maar pak het meteen aan.
• Word gelukkig door aardig te zijn voor anderen.
Het helpt om de aandacht af te leiden van jezelf en juist anderen te helpen.
• Sleur betekent niet dat je weg moet gaan.
Ook aan een fijne partner en leuk werk raak je gewend. Verzin verrassende dingen, zodat het spannender wordt.

Mensen blinken uit doordat ze anders denken en hun aandacht sterk op het nu gericht houden. Opmerkzaamheid en direct zelfstandig handelen op basis van reacties van anderen bevatten een belangrijke sleutel tot succesvol handelen.

‘Werk is zichtbaar gemaakte liefde’, aldus de Libanese schrijver Kahlil Gibran. En hij heeft gelijk. Als je je werk met liefde en plezier doet, ontmoet je blije mensen, tevreden klanten en geeft het je energie. Je observeert en ziet wat er beter, slimmer en nog leuker kan. Ongeacht het werk dat je doet, word je dan langzamerhand succesvoller en tevredener in je werk. Met als effect dat anderen van jouw werk genieten.

Aandacht zal het verschil gaan maken tussen succes en falen voor vele bedrijven in het mkb. Veel bedrijven zijn te groot en onpersoonlijk geworden in hun dienstverlening. Goedwillende medewerkers worden ‘dom’ gehouden door geautomatiseerde klantensystemen. Anderen zitten hun tijd uit onder werktijd. Diensten en producten worden meer en meer via internet aangeschaft. Veel diensten en producten zijn daarmee overal 24 uur per dag verkrijgbaar en bovendien aan te schaffen voor de laagst mogelijke prijs.

En hoewel dienstverlening daardoor nog onpersoonlijker lijkt te worden, blijft het ook dan de kunst om het werk te doen met alle mogelijke aandacht. Het zijn juist de details, de afwerking of de laatste 3 procent persoonlijke aandacht die ertoe doen. Daarmee bepaal jij het verschil in je dagelijkse leven!

Ans Tros is oprichter en creatief directeur van SchoolvoorCoaching. Deze column is gebaseerd op een artikel in CoachLink.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Dank Ans voor het doorgeven van het werk van Sonja Lyubomirsky, de Mythes van Geluk. Ja aandacht maakt het verschil. Graag verwijs ik naar het boek/promotie-onderzoek ‘Aandacht: bron van verbinding’ van Marianne van Hoorn. (van Gorcum, 2007) Zij heeft bloot gelegd wat er precies tussen mensen gebeurt als ze beiden ‘aandacht doen’. Momenteel werk ik aan een methodiek van rijker organiseren welke op haar inzichten is gebaseerd.
Hartelijke groet,
Dhian Sioe

x
x