Channels

Als Business Professional ben je het lang niet altijd eens met wat er om je heen besloten wordt. Hoe vaak maak je niet mee dat je andere prioriteiten ‘moet’ stellen dan de  dingen die jij in gedachten had, dat de organisatie keuzes maakt waar jij eigenlijk niet achter staat, of dat je als ondernemer ondervindt dat een medewerker zijn eigen plan trekt richting een klant, op een manier die jij graag anders had gezien.

Het kan helemaal geen kwaad om zo nu en dan flink te balen. Maar als er veel dingen tegelijk spelen waar je niet blij mee bent, kan negativiteit gemakkelijk de overhand nemen. Je ziet dan steeds meer dingen om je heen die je vervelend vindt.

Zonder dat je er echt bewust van bent raak je een de ‘mopperstand’ en verdwijnt het plezier langzaam uit je werk. Realiseer je dan dat alles wat je aandacht geeft groeit. Dus als je veel aandacht geeft aan ‘jouw moppers’, dan worden ze alleen maar groter. Ook als je alleen maar in jezelf sputtert en.

Lees ook:

Dom doorgaan wekt geen vertrouwen

Extra nadeel wanneer je hardop tegen anderen klaagt: je neemt je omgeving al snel mee in de dingen waar jij veel aandacht aan geeft.

Gelukkig geldt dit ook voor de positieve dingen waar je je op richt. Als je veel aandacht geeft aan de dingen die goed gaan en aan de successen die jij of je medewerkers (willen) halen, dan zul je merken dat je steeds meer dingen ziet die goed gaan. Zo motiveer je je omgeving om hiermee aan het werk te gaan. En let maar op, dat zie je al na korte tijd in de resultaten terug.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om alles wat niet goed gaat maar te negeren. Wil je uit een negatieve spiraal blijven, dan is het belangrijk te kijken wat er mis is gegaan en vervolgens te kijken wat er moet gebeuren om dit op te lossen. Ook weer vanuit een positieve insteek dus. Zo werk je constructief aan je problemen.

Met deze tips creëer jij je eigen successpiraal

1. Op het moment dat je merkt dat jullie collectief aan het mopperen zijn, bijvoorbeeld over gebrekkige informatie van het management, maak dit bespreekbaar en geef aan dat dit niets oplost. Stel samen vast welke informatie jullie nodig hebben en onderneem de actie die nodig is om deze te krijgen.
2. Mopper niet te lang tegen je medewerker die iets fout heeft gedaan. Nadat je duidelijk hebt gemaakt wat er niet goed ging, kun je samen bespreken wat je de volgende keer wel van hem verwacht Als het de volgende keer goed gaat, geef hem of haar dan ook het verdiende compliment.
3. Als je merkt dat je ergens van baalt, zoek dan een collega en mopper 5 min van je af. Kijk dan wat er in deze situatie wel goed gaat en bedenk samen wat je hebt te doen om het weer ten goede te keren. Door jezelf te dwingen niet te lang te blijven mopperen, zul je merken dat het probleem minder zwaar wordt. Door oplossingen te bedenken neem je zelf de regie weer in handen.

Kortom: wat je aandacht geeft groeit, zowel in negatieve als in positieve zin. Door je af te vragen wat precies het probleem is waar je over moppert en wat er nodig is om dit op te lossen, kun je de negatieve spiraal doorbreken en deze ombuigen naar een positieve.

Callista Roelofs is auteur van het gratis eBook Breek uit de Waan van de Dag.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x