Onlangs kreeg ik een e-mail van een collega over het Dutch Innovation Day congres op 16 december 2008. Het was zo'n ‘misschien is dit wel iets voor jou' e-mail. Zonder me erg te verdiepen in het programma heb ik meteen op de reply-knop gedrukt en enthousiast JA geroepen. Een dag praten over innovatie, altijd goed toch? In dit artikel een recensie van de dag en een korte opsomming van een paar wetenswaardigheden.
Als locatie van de Dutch Innovation Day had congresorganisator Elsevier gekozen voor het NBC in Nieuwegein. Niets mis mee, want goed bereikbaar en ze hebben een mooie grote zaal. Daar aangekomen bleek dat het congres toch wat minder groots was opgezet dan ik had verwacht. De deelnemerslijst was met 49 personen nogal kort. Als je daar de congresleiding, no-shows, de sprekers en hun collega's vanaf trekt schat ik in dat er in totaal 25 betalende bezoekers aanwezig waren. Niet getreurd dacht ik nog, want knus is ook leuk !? Het betalende publiek bestond voornamelijk uit MKB-bedrijven en consultants. Helaas had Elsevier voor ons een nogal krap zaaltje geboekt, waardoor je het idee had dat je bij de buurman op schoot zat. Dat had beter gekund.
Voor een goed congres heb je naast deelnemers van niveau (netwerken!) ook goede sprekers nodig. Helaas was de kwaliteit nogal wisselend. Te veel verhalen bestonden uit reclame, reclame en nog eens reclame. In de categorie platte verkooppraatjes krijgt Edwin Grim van NineSigma de twijfelachtige eer om er met de hoofdprijs vandoor te gaan. Onoverzichtelijke engelstalige slides met veel logo's van klanten en een zwakke presentatie. De zaal viel collectief in slaap en/of ergerde zich wild. Bovendien richt NineSigma zich op bedrijven met een omzet van meer dan een miljard, dus was het volstrekt onduidelijk waarom Grim als spreker was geprogrammeerd (behalve dan voor de sponsorbijdrage dan natuurlijk).
Iets beter ging het bij initiatiefnemer Gijs van Wulfen (Big Tree Marketing Innovators), bekend van het boek ‘Nieuwe producten bedenken'. Van Wulfen had een rol als dagvoorzitter en trapte de dag af met een hartstochtelijk pleidooi voor de VOORT-methode van productinnovatie. Ik kende de methode nog niet, maar om u een idee te geven: het lijkt erg op het traditionele stage-gate proces van ideeën bedenken tot en met het opleveren van concrete en bij klanten getoetste business cases. Het moet gezegd, de methode en het boek geven een heldere "how to" aanpak met veel aandacht voor werkvormen. Een goede gereedschapskist is nooit weg. Helaas stopt de methode waar het vaak mis gaat bij innovatie, namelijk daar waar business cases ook daadwerkelijk gerealiseerd moeten worden. Misschien kan Gijs daar ook nog een boek over schrijven.
Richard Stomp (Wowideas) bracht een leuk verhaal over straatjutten. Alleen als woord al is straatjutten een geweldige vondst. Het idee is briljant in zijn eenvoud: laat marketeers en productontwikkelaars zich niet opsluiten in een oninspirerend kantoorhok, maar stuur ze de straat op met een fotocamera. De beste ideeën vind je op straat! Een authentieke verhaal en een leuke presentatie doen de rest. Een kind kan de was doen. Zie de website over straatjutten voor een impressie. Helaas ontkwam Richard Stomp er ook niet aan de neiging om reclame voor zichzelf te maken, wat bij mij nogal tenenkrommend werkt.
Karel Bolckmans, een Belg in dienst van Koppert Biological Systems en bioloog van opleiding, hield een bijzonder boeiend verhaal over Biomimicry. De term is al ouder, maar is bekend geworden door het gelijknamige boek van Janine Benyus. Geinspireerd door de ideeën van Benyus vertelde Karel hoe je de natuur kunt gebruiken als inspiratiebron en maatstaf voor innovatie. Hij betrekt deze ‘paradigma shift' op productinnovatie, daar waar mensen als Jack Crielaard (lector aan de Hogeschool Ede) dat doen voor organisatieontwikkeling. In een afzonderlijk artikel zal ik nog aandacht besteden aan Biomimicry, omdat er veel raakvlakken zijn met sociale innovatie.
Na de lunch hield Gert Staal (9292 Reisinformatiegroep, New Business Development Academy) een presentatie over het belang van een goed team als het gaat om productontwikkeling. Het verhaal was doorspekt met leuke anekdotes, vooral vanuit de tijd dat hij nog bij Elsevier Science werkte. Er was niets mis met zijn boodschap, maar naar mijn smaak nog wat te weinig specifiek voor innovatieprojecten. Wel veel aanstekelijk enthousiasme en duidelijk een man met passie voor zijn vak. Inmiddels was het halverwege de middag en ik dacht erover om het congres verder voor gezien te houden. Ik had te veel verkoopverhalen gehoord. Bovendien gingen alle presentaties bijna uitsluitend over productinnovatie en ik wilde nu wel eens iets horen over de andere twee motoren van innovatie: strategie en organisatie.
Ik ben toch nog even blijven zitten voor de presentatie van Joost de Bruijne, oprichter en directeur van Healthy People. De echte wijsheid zit ‘m tenslotte in het doen, en je kunt dan ook het meeste leren van innovatie door ondernemers aan het woord te laten! Joost is er in geslaagd om in drie jaar tijd een nieuw concept voor vruchtensappen (super fruit) op de markt te zetten, waarmee hij in het schap staat van alle grote retailers in Nederland. Hiermee was hij grote concurrenten als Friesland Foods en Unilever te snel af. Daarbij is hij er niet alleen in geslaagd om met een nieuw product te komen, maar wist hij ook (en dat is pas echt knap) een eigen businessmodel te creëren en zijn organisatie daar op aan te passen. Joost had tijdens zijn ludieke presentatie nog een paar leuke eye-openers. Deze zijn te mooi om hier in de marge te vermelden, dus ik ga er binnenkort een los artikel aan wijden.
Je moet op het hoogtepunt stoppen, dus na de presentatie over Healthy People ben ik naar huis gegaan, nog namijmerend over straatjutten, biomimicry en functional foods. De laatste spreker van de dag (Marina Tognetti en Myngle) heb ik gemist, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Hoe luidt het eindoordeel over mijn Dutch Innovation Day? De prijs-kwaliteitverhouding was onvoldoende, er waren te weinig interessante deelnemers, er was te veel aandacht voor productinnovatie en ik heb te veel verkoopverhalen gehoord. Gelukkig gaven Bolckmans en De Bruijne de dag nog kleur. Zo zie je maar: méér ondernemers en minder consultants !!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO