Je wordt er mee om je oren geslagen; de berichten over de invloed van een sociale netwerk dienst als Twitter op gebeurtenissen zoals verkiezingen (bijvoorbeeld in Iran) of een product release (zoals de iPad). Deze netwerken hebben dus waarde. Toch is het ook bij veel mensen bekend dat Twitter nog steeds zoekt naar een succesvol verdienmodel. Alle geruchten ten spijt is zij hier tot nu toe nog niet in geslaagd.
Een belangrijke factor die hieraan bij draagt is het interessante gegeven dat sociale media pas functioneren als zij veel meer geven dan nemen. Zodra een platform meer vraagt dan geeft verliezen deelnemers hun belangstelling; zij voelen zich gebruikt. Vanuit economisch perspectief klinkt meer geven dan dat je neemt niet zo gezond. Toch is dit helemaal niet zo’n gekke gedachte. Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar het psychologisch voordeel van geven vergeleken met nemen – je wordt er simpelweg gelukkiger van. In de natuur heeft geven ook een functie. Geven is voedend. Als je eten krijgt is dat letterlijk zo, en wanneer je een compliment krijgt is dat voedend voor je zelfvertrouwen.
En waarom zou dat niet voor zakendoen gelden? Als je het gevoel hebt meer te krijgen dan waar je voor betaalt, is de kans dat je als klant terugkomt groot. Dat meer nemen dan geven op zijn beurt niet werkt lijken we dondersgoed te weten. Zo werd DSB na haar val vooral verweten dat zij dit te danken had aan ‘graaierig’ gedrag.
Alleen maar geven is ook niet goed – je zult af en toe moeten nemen om jezelf te voeden. Sociale media starters worstelen met het feit dat zij eindelijk iets willen nemen na voornamelijk gratis mogelijkheden te hebben weggeven. LinkedIn is dit gelukt, zij maakte vier jaar na oprichting ‘reeds’ winst. Twitter schijnt nu eindelijk wat geld te gaan verdienen aan deals met mobiele operators. Zij onderzoekt ook andere verdienmodellen.
Vele concepten in de online samenwerkingswereld lijken overigens een reactie op de ‘graaierige’ tekortkomingen van traditionele business modellen in de offline wereld. De Linux open source beweging zou waarschijnlijk nooit zo groot geweest zijn als daar niet een gevoel van protest tegen het ‘graaierige’ gedrag van Microsoft aan ten grondslag lag.
In de natuur is net iets meer geven dan nemen uiteindelijk de juiste balans. Alleen dan is er sprake van duurzame groei. De spreekwoordelijke hamvraag is dan ook wat organisaties als Twitter of Sellaband en bedrijven als ABN Amro of Ahold van elkaar kunnen leren. Daarbij toont het voorbeeld van een bedrijf als Zappos aan dat succesvol gebruik van sociale media misschien net de balans kan doen doorschieten naar een ‘meer geven dan nemen’ bedrijf, met groot commercieel succes als gevolg.
Zappos verkoopt online schoenen waarmee je ook toegang krijgt tot een unieke online en offline klantenservice die klanten aanmoedigt vooral altijd en overal over te bellen, te mailen of te twitteren; je wordt altijd te woord gestaan, voor onbeperkte tijd. Doordat Zappos veel meer geeft dan klanten verwachten zijn tevreden klanten op hun beurt bereid om iets terug te doen. Zo schrijven veel van Zappos’ klanten recensies over gekochte producten, geven zij feedback of wijzen zij anderen op Zappos door fan te worden op Facebook. Zo wordt Zappos online store weer gevoed met (vooral positieve) feedback, waardoor Zappos’ medewerkers aan zelfvertrouwen winnen en nog beter hun best doen voor klanten. Je voelt bijna dat het niet anders kan dat Zappos groeit. Dat doet het dan ook: in 10 jaar groeide het bedrijf van ‘bijna niks naar om en nabij de 1 miljard omzet.
Voor die bedrijven die zich realiseren dat zij evenveel geven als nemen of net iets meer nemen dan geven kan sociale media helpen om de balans weer op de juiste plek te krijgen. En als je bedrijf het toch al goed doet (kennelijk geef je meer dan dat je neemt); weet wat je doet als je sociale media de deur wijst; je had heel wat kunnen krijgen van je klanten (feedback op producten, betrokkenheid bij de koers van je organisatie, gratis marketing), maar je staat er kennelijk niet voor open.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Voor hen die deze in willen vullen, alvast hartelijk dank! Ik zal t.z.t. de resultaten weer delen via een Slideshare presentatie, of misschien wel via deze site. De survey is wel in 't Engels overigens.
Prima stuk, Ik werd getriggerd door het deel wat over Zappos gaat, echter niet alleen vanuit de optiek van het gebruik van de nieuwe media, maar ook door de visie van Tony Hsieh over Leiderschap, cultuur en klanten. Ik kreeg pas zijn boek "Delivering Happiness" binnen en had contact met de helpdesk van Zappos. Onverslaanbaar. Zijn callcenter agents hebben geen stopwatch en geen scripts, ze hebben maar 1 opdracht: Zorg voor een tevreden klant. Op You tube staan een aantal filmpjes van Hsieh. Ik zou zeggen, laat je inspireren.
interessant en bedankt voor het voorbeeld van Zappos; kende ik nog niet :-)
Mag ik naar je artikel verwijzen in een discussiegroep van CRM Nederland?