Innovatie verovert plaats binnen bedrijfsvoering

Menig bedrijf verkeert in de veronderstelling dat groei het logische gevolg is van het lanceren vaneen innovatie. Maar binnen gevestigde bedrijven leiden innovaties in de regel niet zonder slag of stoot tot de gehoopte resultaten. Om dit probleem te overwinnen dient de aandacht te worden verlegd van ideeen naar uitvoering, en van uitnemend leiderschap naar een uitnemende organisatie.

Uit een uitgebreid, vijfjarig onderzoek blijkt dat het succes van nieuwe bedrijfsvoering ten bate van een nieuwe innovatie binnen de bestaande bedrijfsvoering met name afhangt van drie aspecten:

-vergeten
-lenen
-leren

In de eerste plaats moet de nieuwe bedrijfsvoering `vergeten` wat de oude bedrijfsvoering succesvol maakte: oude kwaliteiten en competenties moeten worden achtergelaten.

Tegelijkertijd dient gebruik te worden gemaakt van de aspecten van de oude bedrijfsvoering die het bedrijf een competitieve voorsprong geven.

Ten slotte moet de nieuwe bedrijfsvoering bereid zijn zich nieuwe zaken eigen te maken. Innovatie is immers per definitie een onzekere aangelegenheid. Hoe sneller een bedrijf zich een nieuwe situatie eigen weet te maken, hoe sneller het een winstgevend bedrijfsmodel kan ontwikkelen.

Bron: MD WEEKLY

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>