Innovatie, disruptie, digitalisering! Pakt het bedrijfsleven door?

Actueel

Innovatie, disruptie & digitalisering zijn  dé onderwerpen op de agenda’s van de CEO’s. Nederlandse bestuurders zien, na jaren van onzekerheid, weer kansen om te groeien. Meer dan 90% van de Nederlandse bedrijven verwacht dit jaar dat de omzet stabiel blijft of groeit. Dit blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2016 dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 522 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield

Waar in 2015 veel bedrijven aangaven aan hun businessmodel te gaan sleutelen, spreekt dit jaar nog maar iets meer dan de helft van de bedrijven in de boardroom regelmatig over het businessmodel. Gevraagd naar de belangrijkste afzetmarkten van de toekomst, antwoordt meer dan de helft van de CEO’s dat deze zich buiten Nederland bevinden. Buiten Europa worden vooral de Verenigde Staten en China daarbij gezien als belangrijkste afzetmarkten.

Innovatie en disruptie zijn actueel en staan bij veel sectoren hoog op de agenda. In de industriesector geeft maar liefst 80% van de respondenten aan regelmatig tot voortdurend het issue innovatie & disruptie te bespreken. Ook de grotere bedrijven (>250 medewerkers) noemen dit als belangrijkste trend. In het verlengde van innovatie & disruptie is digitalisering ook een constante factor op de agenda’s van de CEO’s. Organisaties zijn zich bewust van de impact van digitalisering op hun businessmodellen en zetten in op innovaties om niet achter de feiten aan te lopen.

Opvallende stijger op de agenda is risicomanagement. Hoe snel in te springen op nieuwe disruptieve technologieën. Hoe benut je de kansen met behoud van je goede reputatie en hoe krijg je de hele organisatie mee? Gecontroleerde vooruitgang zonder al te veel risico, dat is wat de CEO graag ziet.

Of dit haalbaar is in de snel veranderende disruptieve realiteit, is maar de vraag.

Grootste stijger en nieuwkomer bovenaan de agenda is het strategisch issue van flexibilisering van de organisatie. Dit issue wordt bij 57% van de respondenten regelmatig tot voortdurend tijdens de bestuursvergaderingen besproken.

 Al met al zien bestuurders weer volop kansen in de markt, maar ze zijn wel voorzichtiger geworden om daar op in te springen.

 Bron: Berenschot Strategy Trends 2016

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatie