Channels

Het managen van een ict-project betekent dat je te maken hebt met een bepaald slag mensen met zeer specifieke vaardigheden. De professionele ICT-manager van tegenwoordig moet een aantal inzichten combineren.

  • Hij moet een goed beeld hebben van de frustraties en de irritaties die de ICT in de afgelopen decennia heeft opgebouwd bij management en gebruikers en dit accepteren, maar tevens moet hij zich hierdoor niet lam laten slaan. ICT is niet meer een strategisch issue voor bedrijven, maar nog steeds wel een cruciaal bedrijfsmiddel.
  • Hij moet in staat zijn te beoordelen op welke manier de ICT op korte termijn kan bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Dit omvat twee punten:
    • Onnodige interne kosten moeten gereduceerd worden (Er is 20 jaar lang gekocht vaak niet van de goedkoopste leveranciers, maar er is maar weinig weggegooid).
    • Er moeten Quick wins worden gerealiseerd voor de gebruikersorganisatie.
  • Ingewikkelde methoden en technieken moeten vervangen worden door werkbare en werkende procedures, waardoor de dienstverlening gemeten en gegarandeerd kan worden. Niet de ICT is voor het management een issue maar wat je met ICT kunt doen (de dienst).
  • Hij moet in staat zijn zelf de regie te houden als hij externe leveranciers inschakelt. Dat betekent niet dat hij inhoudelijk veel verstand moet hebben van wat de leveranciers doen, maar vooral dat hij met hun resultaten moet kunnen afspreken en garanties. Doorbelasten van hoge overheadkosten door leveranciers is uiteraard niet aan de orde.

Vier bekende valkuilen die je als projectmanager beter kunt omzeilen.

Valkuil 1: ‘Het kan niet.’
Dikwijls bedoelt de ict’er in kwestie een van de volgende vier dingen te zeggen: “Ik weet niet hoe het moet.” “Dit project vergt te veel werk.” “Ik ben bang dat het gaandeweg een zootje wordt.” “Het gaat te veel kosten.” Deze opmerkingen zijn een stuk minder definitief dan de frase ‘Het kan niet’. Vraag dus een beetje door:
Valkuil 2: Geen of verkeerd gebruik van consulenten
Er zijn goede redenen om een externe consulent in te schakelen, en niet alles over te laten aan je team ter plekke. Een consulent een bepaalde expertise die maar weinig bedrijven in-house hebben maar ook de consultant aansturing nodig. En met zijn vertrek is ook de kennis weer weg.
Valkuil 3: Verdrinken in technisch jargon
Je verliest je als projectmanager de controle over jouw project als je teamleden zich gaan verschuilen achter vakjargon. Om dit te voorkomen dien je heel duidelijk om uitleg te vragen. Willen de ict’ers het niet uitleggen of kunnen ze het niet? Dan is er echt iets loos en kun je beter anderen op het project zetten. Iedere projectmanager moet ten minste een poging ondernemen een paar boeken te lezen over wat de techniek inhoudt.
Valkuil 4: Een groot ict-team opsluiten in een ivoren toren
Je moet ervoor zorgen dat je team groot genoeg is om het project aan te kunnen, maar je kunt ook overdrijven. Een klein team zorgt voor korte communicatie-lijntjes. Bovendien hoeft er minder doorgespeeld te worden omdat ieder teamlid automatisch een groter gebied bestrijkt van het project.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: Webwereld, 
Auteur: Michiel van Blommestein

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x