Herenleed in de Amsterdamse grachtengordel:

VINOLOOG OF WIJNLEVERANCIER?

Het is weer voorjaar. Tijd om wijnproeverijen af te schuimen en de jaarlijkse voorraad Bandol, Bourgogne, Chianti en Elzas aan te vullen. En inderdaad 2003 zowel als 2004 was weer een mooi jaar. Die wijnproeverijen verlopen altijd uitstekend. Als potentiële koper wordt je ongelofelijk in de watten gelegd. Exclusieve locaties, de kostbaarste wijnen gaan open, eten van Robert Kranenborg, genoeg soapies om later over op te scheppen en leuke kraaltjes en snoertjes als je meer dan 240 flessen afneemt… Wat die proeverijen allemaal niet moeten kosten!

Dan begint het pas. Je hebt besteld en dan komt logistiek in beeld. Die laatste meters naar ons mooie huis. En dan begint inderdaad de ellende. Logistiek blijkt te stoppen bij onze voordeur. En die ligt op een unieke binnenstedelijke locatie, mooie kelder beneden en op 2-hoog de woonvertrekken.

Dat we lastig wonen weten wij al lang dus spreken we altijd af dat de leverancier minimaal even belt voor de levering. De eerste chauffeur kwam overdag, volkomen onaangekondigd, gestresst uit Limburg en besloot 40 dozen gewoon voor onze voordeur neer te zetten. De lokale dakloze grootgebruikers verzamelden zich ook prompt voor onze deur. Bovendien bleek na telling twee dozen te ontbreken. De Vosnee Romanee. Kortom een chauffeur met een goede smaak.

De tweede leverancier, een gerenommeerd Amsterdams wijnhuis, was nog erger… op de vraag even mee te helpen de 8 dozen mee naar boven te nemen reageerde hij ‘ik ben vinoloog en geen leverancier’… Oops! We moesten ons als afnemer diep schamen, want hij was helemaal voor ons uit zijn wijnfort gekomen om met eigen Volvo-station de zaak af te leveren. Had dan liever de Amsterdamse Vrachttaxi opdracht gegevens. Een goedkoper en vooral veel beter alternatief. Kortom, herenleed in de Amsterdamse grachtengordel.

Behalve verrast zijn we vooral boos. Het is jammer, heel jammer. Ik had met alle genoegen de chauffeur een dikke fooi gegeven om alles even boven te brengen of juist naar beneden in de kelder. Maar je mag niet eens kiezen. We kochten laatst een home cinema set bij IT’s Electronic. Die werd compleet geïnstalleerd afgeleverd. We betaalde 20 euro en het was in een keer helemaal compleet perfect voor elkaar. Hem kostte het 10 minuten, ons had het uren gekost. Ook goede ervaringen met Wehkamp en Albert Heijn’s Albert. Grote ondernemers snappen dus dat die ultieme klanttevredenheid wordt gewaardeerd. En die waardering betaalt zich uit.

Toch zou juist een kleine middenstander dit moeten begrijpen. Anders overleef je niet. Er zijn gelukkig ook uitzonderingen in Amsterdam. Zoals onze Ton van de Wijnerij in Amsterdam. Als kleine ondernemer snapt hij het feilloos. Belt even of je er bent en of het wel schikt en brengt ’s avonds een paar doosjes wijn, zoveel als je nodig hebt, en natuurlijk even in de keuken of de kelder. Het kan wel. Kleine moeite, groot plezier. Plezier dat wordt beloond.

Ik stem met mijn voeten. De ‘vinoloog’ is inderdaad geen wijnleverancier meer… Zonde van die hoge investering in de proeverij! Denk als leverancier goed na over je ‘laatste meters’, daar wordt succes bepaald en beslist die klant of die nog eens terug komt!

Walther Ploos van Amstel

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

S.Salburg
Naar aanleiding van de slechte ervaringen van de heer Ploos van Amstel wil ik hem uitnodigen een volgende keer bij mij in de wijnkelders wat wijn te komen proeven.

Ik ben een 33 jarige ondernemer, en ja... inderdaad vinoloog! Al 9 jaar ben ik dat, destijds een van de jongste overigens.

Ik hoop u te kunnen overtuigen dat echt niet alle vinologen betweterige 'heren' zijn, maar ook gemotiveerde jonge ondernemers kunnen zijn. die ervoor gekozen hebben een product te verkopen waar lage marges regel zijn, waar men moet standhouden tegen een supermarktoorlog en supermarktaandeel van 75%..om nog niet te spreken van een wereldoverschot aan wijn...; wat dus betekent ; servicegericht handelen.

Overigens, u geeft een voorbeeld van ITs, waar u voor die service wel € 20 moest betalen(!)
Mijnheer Albert rekent voor hun service € 6,50. Mijn vraag aan u is. wat moest u aan service/afleverkosten betalen bij de wijnleveranciers? € 0,00 waarschijnlijk...

Ik nodig u bij deze van harte uit om eens een glas wijn te komen proeven/drinken ?
zie www.winesunlimited.nl voor alle gegevens. Op 4 juni heb ik een proefzaterdag tussen 1300 en 1700 uur.

Met groet, Sander Salburg
Ploos van Amstel, W
Leuke reactie. Essentie is inderdaad dat we graag willen kunnen kiezen en bereid zijn daarvoor (extra) te betalen. Dat snapten IT's (euro 20) en Albert (euro 6,50)! Maar ik kom graag eens proeven op de Nw Herengracht. Ik ken de winkel overigens al enige jaren, leuk assortiment, bijzondere plek (en gratis parkeren voor de deur).
Anouk Steusel
Onbegrijpelijk dat ondernemers die de fysieke-distributiefunctie niet geheel afstemmen op de wensen van de klant zich staande weten te houden. Gelukkig heeft u als klant een ruime keuze uit leveranciers.

Na mijn studie Logistiek Management die ik afrond in 1997 ben ik enkele jaren in het bedrijfsleven werkzaam geweest. In 2001 ben ik op de bonnefooi naar Spanje vertrokken om daar een jaar te genieten van het mediterrane leven. Uiteindelijk is het 3 jaar geworden en het werken in de logistiek heeft in die tijd plaats gemaakt voor mijn hobby: wijn ! Sinds een halfjaar combineer ik de twee in Amsterdam. Graag stuur ik u wat informatie toe.

Groeten,
Anouk Steusel
Wijnkoperij Más Que Vino
info@masquevino.com