Gevoel voor de gevolgen van een beslissing

De manager met het beste gevoel voor de gevolgen van een beslissing, is de beste beslisser. Maar hoe werkt dat gevoel? Acht antwoorden op vragen over de psychologie van beslissen.

1. Hoe gaan mensen een beslissing in?
Alle beslissingen doorlopen vijf stadia. Eerst analyseert u het probleem (u spreekt natuurlijk liever van uitdaging). Dan inventariseert u de opties, die vervolgens worden gewogen. Dan maakt u een keuze en tot slot weegt u de uitkomst van het besluit.

2. Zijn er trucs om beter te voorspellen?
Beslissers gebruiken een drietal kunstgrepen. De eerste is het gebruik van steekproeven en stereotypen. De tweede truc is het gebruik van eerdere ervaringen. Voordeel: een nieuwe situatie kan beter en sneller worden beoordeeld afgezet tegen de eerdere ervaringen. Nadeel: de beoordeling wordt vaak vertekend door emoties die met die eerdere ervaring gepaard gingen. En ten derde: U vergelijkt gebeurtenissen.

3. Welke vaardigheden helpen bij goede beslissen?
Zelfkennis is een absolute vereiste. Doelgerichtheid is ook een belangrijke vaardigheid. Sociale vaardigheden helpen ook. Het vermogen om met mensen om te gaan, maakt beslissingen effectiever. Tot slot helpt het vermogen tot ontspanning en afstand nemen. Dat maakt dat beslissers niet verzuipen in de materie en open blijven staan voor alle opties.

4. Zijn strategische lange termijnbeslissingen een geval apart?
Ja. Strategiebeslissingen bepalen de richting voor veel beslissingen in de nabije toekomst. Strategische beslissingen zijn daarmee voorspellingen in het kwadraat. Onderzoek van consultancyfirma Marakon Associates heeft uitgewezen dat bedrijven die doorlopend en dus niet eens per jaar - strategische beslissingen nemen, ook de betere vervolgbeslissingen nemen.

( bron en meer op: BRISK)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>