Eigenlijk, een toverwoord

Eigenlijk zou ik meer tijd willen besteden aan …, maar ……..
Eigenlijk zou ik met Klaas toch eens moeten bespreken wat ik er echt van vind.
Eigenlijk wil ik dit gewoon simpel regelen, maar ……
Eigenlijk vind ik dat we onze klanten prima zouden helpen door ….., maar …….
Eigenlijk heb je wel gelijk, maar ……………..
Eigenlijk vind ik hem/haar hartstikke aardig, maar ……”

Herken je dit soort zinnetjes bij jezelf? En bij anderen?
Nee? Klik dan nu de rest van de tekst weg.

Als je het wel ergens herkent, dan geef ik je nu een virus mee dat je mogelijk nooit meer loslaat. Let eens scherp op het gebruik van het bijzondere woord EIGENLIJK.

Letterlijk betekent eigenlijk “in de kern van de zaak”. Met andere woorden, als iemand zegt: “eigenlijk vind ik dat we onze klanten prima zouden helpen door …..” dan zegt die persoon tegen zichzelf: “in de kern van de zaak wil ik onze klanten prima helpen door …..”. Die zin wordt bijna altijd vervolgd met iets van “maar ……..”. Dus …. hij/zij doet het niet !!!

Dat is toch te gek voor woorden. Dat je tegen jezelf zegt: dit vind ik belangrijk om te doen, maar ik doe het niet !! Hoe komt dat nou? En waarom gaan veel mensen niet op zoek naar het antwoord op de vraag “waarom zeg ik dit tegen mezelf” of “waarom accepteer ik dat een collega dit tegen zichzelf en tegen mij zegt”? Gek hè!

Waarom is dat woord EIGENLIJK nou zo bijzonder? Omdat we met z’n allen als kind heel veel dingen open en vanzelfsprekend deden, en ook zeiden. Gewoon letterlijk naïef. In de loop der tijd hebben we onszelf aangeleerd om woorden ietsje te draaien: ongeveer hetzelfde zeggen, maar in andere woorden. Waardoor de kinderlijke kern nog wel eens verdwijnt. En op de een of andere onverklaarbare manier is het woord EIGENLIJK ontsnapt aan dit proces. Zo gauw mensen het woord EIGENLIJK in hun mond nemen, komt het kind weer in ze boven. Prachtig om op dit toverwoord te letten. Als je het hoort - bij jezelf of bij anderen - blijf dan even stilstaan. Ho, stop. ……………………..

Veel plezier ermee.
Ger Haan
Strategisch adviseur Interpolis

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

p.bennen
Goed verhaal Ger. Leuk, zo over een woord heen vallen.
Ik heb er nog een paar voor je.
Professionals met klanten zeggen bijvoorbeeld vaak: wij 'proberen' dat voor u voor elkaar te krijgen. Het woord PROBEREN is hier zo vreemd. Wij proberen toch niks, nee wij DOEN het gewoon. Nog zo'n woord is MISSCHIEN. Klanten willen het niet misschien, maar ZEKER weten. IN PRINCIPE krijgen wij dat wel voor elkaar, hoor ik je zeggen. Wat nou in principe; lukt het JA of NEE? Zeg nu eens waar het op staat. Veel van deze woorden kun je weglaten. Het is zeker aan te bevelen jezelf te trainen op het weglaten van inefficiente en ineffectieve woorden. Hoe vaak neem jij bijvoorbeeld het woord PROBLEEM in de mond. Sommigen zeggen zelfs UW PROBLEEM. Een probleem is een SITUATIE van de klant die jij kan en wil OPLOSSEN....in principe...waarschijnlijk.. (nee dus niet WAARSCHIJNLIJK!)
Sander
Ik weet niet meer wie het me ooit leerde/ vertelde...maar de essentie van zijn/haar verhaal was (en is) dat je 'eigenlijk' weg kan laten.
Gerrit van Leeuwen
EIGENLIJK zou JE GEWOON moeten PROBEREN op te houden met het gebruik van dit soort uitwijkmanoevres. Maar het voelt zo lekker veilig als je je kunt indekken ....