Drie geheimen van een nieuwe veranderaanpak

Columns

Een tijdje geleden kwam Sophie bij mij. Sophie is een leidinggevende met veel ambities. Zij is enthousiast, staat in standje ´kom op jongens, ik ga ervoor´ en boekt met haar aanpak leuke resultaten. Maar nu wist zij het even niet meer.

De veranderingen die Sophie eerder had geïmplementeerd, hadden met name met de inhoud van het werk te maken gehad. En het veranderproces waar zij op dat moment in vast liep, ging om een gedragsverandering van haar mensen. Zij had al van alles geprobeerd, maar zonder enig succes. Ik heb toen met haar een nieuwe veranderaanpak doorgesproken, waar zij meteen enthousiast mee aan de slag is gegaan.

Onlangs kwam ik Sophie weer tegen. Stralend kwam ze op me af en vertelde mij dat zij met haar nieuwe veranderaanpak succes had. De gedragsverandering bij haar mensen was geslaagd en de resultaten daarvan al zichtbaar. Als jij het probleem waar Sophie mee kwam, herkent, dan heb je vast ook iets aan de veranderaanpak die zij heeft toegepast.

Net als Sophie, heb jij al verschillende manieren uitgeprobeerd om de gedragsveranderingen in te voeren.

Eerst heb je een helder en duidelijk veranderplan gemaakt. Vervolgens heb je dat veranderplan meerdere keren gecommuniceerd naar je mensen. Dat veranderplan, waarin je precies hebt beschreven hoe je van A naar B moet komen. Het te bereiken eindresultaat, wat er precies moet gebeuren, welk gedrag daarbij hoort en hoe het veranderproces plaatsvindt, je mensen weten er alles van. Ze hebben er ook over mee mogen praten. Met hun suggesties heb je het plan aangepast. Je had echt het gevoel dat je veranderproces alle kans van slagen had.

Maar het gedrag van je mensen is nog geen spat veranderd

Ondanks het mooie veranderplan moet je helaas constateren dat je nog geen stap verder bent gekomen. Je mensen werken nog precies zoals ze dat altijd al deden. En ze gedragen zich zoals ze zich altijd al gedroegen. Dat is zeker niet je bedoeling. Juist het andere, het nieuwe gedrag is cruciaal in je veranderproces. Het nieuwe gedrag is nodig om de verandering te laten slagen.

Je bent op zoek naar nieuwe inspiratie om je mensen te motiveren voor het veranderproces.

Je bent vastgelopen en weet even niet hoe je verder moet. Je hebt er misschien met collega’s over gesproken. Dat heeft je wel opgelucht. Je bent er namelijk achter gekomen dat zij ook vaak met ditzelfde probleem worstelen. Een echte oplossing hebben zij je helaas niet kunnen geven. Je bent op zoek naar een nieuwe inspiratiebron.

Laat mij je inspireren met de drie geheimen van een nieuwe veranderaanpak waar het Sophie mee gelukt is!

Ik vertel je drie geheimen. Als jij deze geheimen gaat toepassen, garandeer ik je dat jij jouw mensen, net zoals het bij Sophie gelukt is, kan inspireren tot ander gedrag.

Het eerste geheim

Zorg voor een inspirerend verander verhaal!

Ja, je leest het goed, een verander verhaal. Niet het plan om van A naar B te komen, maar een echt verhaal waarin je de mensen meeneemt op het veranderpad. Verhalen vertellen kan iedereen. Met het verander verhaal dat je vertelt, kun je het denken van je mensen fundamenteel veranderen. Als ze fundamenteel anders gaan denken, gaan zij zich ook anders gedragen. Zorg er dus voor dat de belangrijkste elementen, dus zeker de gedragsveranderingen, uit het veranderproces in je verander verhaal zitten. Met die belangrijke elementen geef je de richting in je verander verhaal aan, de richting die naar het succes leidt.

Het tweede geheim

Herhaal het verander verhaal!

Met één keer het verander verhaal vertellen, ben je er niet. Om structurele veranderingen tot stand te brengen, zul je het verhaal levend moeten houden. Vertel het zelf keer op keer en laat ook anderen het verander verhaal vertellen. Je zult er verbaasd van staan hoe goed je mensen het verander verhaal kunnen navertellen!

Het derde geheim

Wees het verander verhaal

Wees zelf het levende voorbeeld van het verander verhaal, omdat je verandering afhangt van nieuw gedrag. Dat gedrag heb je al beschreven in het verander verhaal. Laat die veranderingen nu al zelf in jouw gedrag zien. Verras je mensen en doe het verander gedrag. Denk anders, reageer anders, gedraag je anders. Dan zien zij meteen het effect dat het nieuwe gedrag teweeg brengt. Denk er aan, hoe mooi je verander verhaal ook is, dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden! En met jouw nieuwe gedrag maak jij van de woorden uit het verander verhaal een beeld van de werkelijkheid!

Als je deze drie geheimen van de nieuwe veranderaanpak toepast dan kun jij, net als Sophie, ook je mensen inspireren tot ander gedrag!

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>

Meer over Interne communicatie en samenwerking