De elektrificatie van logistieke voertuigen is in volle gang. Voor fleet managers verschuift de aandacht van alleen voertuigen naar de impact op het depot. Laadinfrastructuur blijkt geen simpele technische toevoeging, maar een strategisch ruimtelijk, operationeel en financieel vraagstuk. In de praktijk bepaalt de beschikbare ruimte mede het tempo van verduurzaming. Wordt na netcongestie ruimtegebrek een show-stopper bij elektrische vrachtwagens?
Het ruimtebeslag op depots sterk afhankelijk is van het gekozen laadconcept. Overnight laden langs de randen van het terrein ('langs het hek') vraagt relatief weinig extra ruimte, terwijl snelladen op centrale laadpleinen leidt tot meer ruimtevraag. Bij intensief gebruik kan een laadstrook tot anderhalf keer zoveel ruimte innemen als een standaard parkeerplek. Daarbovenop komt de ruimte voor transformatoren, batterijen, kabeltracés en fysieke aanrijbeveiliging. Deze technische keuzes zijn dus direct van invloed op de ruimtelijke inrichting en de toekomstige uitbreidbaarheid van het depotterrein.
Veiligheid
Ook (steeds veranderenden) verzekerings- en veiligheidseisen vergroten de ruimteclaim. Adviezen bij brandveiligheid, zoals minimale afstanden tot gevels, blusvoorzieningen en aanvullende monitoring, beperken de mogelijkheden om laadpunten te combineren met docks of parkeerfuncties. Hoewel deze richtlijnen formeel vaak adviserend zijn, worden ze in contracten steeds vaker harde randvoorwaarden. Voor fleet managers betekent dit dat veiligheid niet alleen een technisch dossier is, maar ook een bepalende factor in het ontwerp van het depot.
Kosten en opbrengsten
De discussie over de Total Cost of Ownership van elektrische vrachtwagens draait vaak om een vraag: wanneer is elektrisch rijden net zo goedkoop als diesel? Maar dat is niet de echte strijd. De werkelijke concurrentieslag gaat over energy-parity: wie rijdt op goedkope, betrouwbare stroom en wie niet. Daar ontstaat een kloof die de sector kan splijten. Elektrische vrachtwagens zijn meer dan alleen een simpel rekensommetje.
Vanuit economisch perspectief is daarom de benuttingsgraad belangrijk. Een eigen laadinfra wordt pas rendabel bij intensief gebruik, meerdere laadsessies per dag en strakke regie op het laadproces. Bij lage benutting is publiek laden mogelijk goedkoper, maar dit gaat ten koste van controle, planning en betrouwbaarheid. Voor bedrijven zonder eigen terrein winnen collectieve of semi-publieke laadpleinen aan belang, mits er heldere afspraken zijn over eigendom, investeringen, capaciteit en beheer.
LIDL stelt bijvoorbeeld de laadpleinen op haar distributiecentra open voor externe logistieke partners. Met deze stap wil de supermarktketen actief bijdragen aan het versnellen van de energietransitie in de logistieke sector. De laadpleinen beschikken over ruime stroomcapaciteit voor elektrische vrachtwagens en leveren uitsluitend 100 procent groene elektriciteit.
Technologische ontwikkelingen
Tegelijkertijd volgen technologische ontwikkelingen elkaar snel op. Hogere laadvermogens, nieuwe standaarden, batterijopslag en slimme laadsoftware, maar ook het ontkoppelen van trailer en trekker kunnen de ruimteclaim gunstiger maken, maar vragen juist nu om flexibele ontwerpen; 'staple yourself to the driver'. Een te rigide inrichting kan verkeerde keuzes snel kostbaar maken.
Opvallend is dat klimaatadaptatie (zoals waterberging en vergroening) bij laadpleinen nog nauwelijks prioriteit krijgt. De focus ligt op logistieke functionaliteit en netaansluitingen. Dit vraagt om een bredere integrale afweging, zeker in stedelijke gebieden waar ruimte schaars is.
Voor fleet managers is de kern van de boodschap: laadinfrastructuur is geen technische bijzaak meer, maar een strategisch asset op het snijvlak van vastgoed, operatie, energie, risicomanagement en TCO. Vroegtijdige keuzes in ruimte, flexibiliteit en samenwerking bepalen het succes van elektrificatie.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook: Brandveiligheid en incidentmanagement bij zero-emissie materieel nog onvoldoende ontwikkeld
Lees ook: Hoe bepaal je de juiste laadinfrastructuur?
Lees ook: De kosten van energie bepalen falen of succes van elektrische vrachtwagens
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--