Gezond woon- en leefklimaat vraagt om minder geluid: Amsterdam presenteert actieplan geluid

Geluidsoverlast is meer dan hinderlijk: het vormt een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid. Langdurige blootstelling aan lawaai leidt tot stress, slaapproblemen, en verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rekent geluid tot de grootste milieugevaren voor de gezondheid, direct na luchtvervuiling.

Op basis van de Europese richtlijn Omgevingslawaai publiceert de gemeente Amsterdam iedere vijf jaar een Geluidskaart en een Actieplan Geluid. In mei 2025 heeft het college het ontwerp-Actieplan Geluid 2025-2029 gepresenteerd. Hierin staan concrete maatregelen om de geluidsoverlast van verkeer te beperken. Want verkeer – vooral motorfietsen, brom- en snorfietsen – is de grootste boosdoener.

Op basis van de geluidskaart zijn 85.000 Amsterdammers, ongeveer 10 procent, ernstig gehinderd door wegverkeer; 95 Procent van de ernstig gehinderde Amsterdammers wonen langs gemeentelijke wegen.. Dit aantal ligt in werkelijkheid hoger omdat er ook onder 55 dB sprake is van geluidshinder. 

Gezondheid

Volgens de GGD Gezondheidsmonitor uit 2020 ervaart 43% van de Amsterdammers ernstige geluidshinder. Vooral motorvoertuigen zorgen voor veel overlast. Trams worden niet apart gemonitord, maar leveren lokaal ook veel klachten op. De gemeente breidt daarom het aantal smeerinstallaties bij tramsporen uit om het piepende bochtgeluid te verminderen.

Het actieplan richt zich volledig op verkeersgeluid. De aanpak omvat onder meer het gebruik van stille banden, geluidsarm asfalt, geluidsisolatie van woningen, snelheidsverlaging en de bestrijding van lawaaiige voertuigen. Ook wordt verwezen naar flankerend beleid, zoals de invoering van uitstootvrije zones en de Agenda Amsterdam Autoluw.

Bouwgeluid en overlast door horeca en evenementen vallen onder andere beleidskaders. Dat is jammer, omdat die beleidskaders geluidshinder niet daadwerkelijk aanpakken. Nu is het actieplan geluid niet af.

 

Wat levert het op?

Per 1 januari 2025 gaat de uitstootvrije zone voor brom- en snorfietsen in. Naar verwachting verdwijnt daarmee een groot deel van de hinder van deze voertuigen tegen 2030. Voor de overige maatregelen verwacht de gemeente een hinderreductie van circa 25% in 2040. Door bevolkingsgroei zal de totale hinder niet significant dalen, maar wel beperkt toenemen. Het college noemt dat 'een belangrijke winst in een drukke stad als Amsterdam'.

De vaststelling van het actieplan ligt bij het college van B&W. Inspraak is mogelijk. Met dit plan zet Amsterdam een volgende stap richting een gezondere, stillere stad.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: Geluidsoverlast: veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven!

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--

Meer over Duurzaam ondernemen