Gemeenten willen een stevige aanpak van verkeersveiligheid

Gemeenten spelen een essentiële rol in verkeersveiligheid, maar hebben meer financiële middelen, regelgeving op maat, en handhavingsmogelijkheden nodig om succesvol te zijn. Het Position Paper Verkeersveilige Gemeenten bespreekt de toenemende complexiteit in het mobiliteitsdomein, zoals snelle elektrische fietsen, een groeiend verkeer, en technologie.

Gemeenten werken samen met andere partijen om verkeersveiligheidsproblemen aan te pakken. Een strategisch plan voor verkeersveiligheid (SPV) stelt doelen zoals 500 verkeersdoden en 12.600 gewonden in 2020, maar deze doelen zijn niet gehaald. De gemeenten vragen om een grotere inzet voor verkeersveiligheid, meer handhaving, en een flexibeler systeem voor wegontwerp en regelgeving.

Aandachtspunten voor gemeenten die vragen om meer verkeersveiligheid zijn:

  1. Verdichting: De toenemende verdichting maakt de inrichting van de openbare ruimte complexer.
  2. Registratie: Een gebrek aan ongevallenregistratie is een groot probleem.
  3. Financiën: Gemeenten hebben minder financiële middelen om in verkeersveiligheid te investeren.
  4. Handhaving: Er is te weinig prioriteit voor verkeershandhaving bij de politie, vooral in 30 km/u-zones.
  5. Inrichtingseisen: Oude inrichtingsprincipes voldoen niet meer aan de behoeften van diverse verkeersdeelnemers.
  6. Menging: Verkeersmenging verhoogt het gevoel van onveiligheid, vooral door snelheids- en massaverschillen.
  7. Gedrag: Afleiding door smartphones, het negeren van verkeersregels, en onvoldoende verkeerservaring bij jongeren leiden tot onveiligheid.

Aanbevelingen voor gemeenten zijn:

  1. Samenwerking: Er moeten meer allianties en overlegstructuren komen om verkeersveiligheid te verbeteren.
  2. Meer handhaving: Gemeenten vragen om meer bevoegdheden voor handhaving van lichte verkeersovertredingen en willen dat verkeershandhaving nationaal een prioriteit wordt.
  3. Flexibiliteit in regelgeving: Regelgeving moet gebaseerd zijn op impact zoals snelheid en massa in plaats van voertuigcategorieën.
  4. Verbinding met andere domeinen: Verkeersveiligheid moet worden geïntegreerd met sociale en ruimtelijke ambities.
  5. Nieuwe sociale norm: Gedragsverandering, met name onder jongeren, moet prioriteit krijgen, vooral rond smartphonegebruik in het verkeer.
  6. Financiële middelen: Gemeenten pleiten voor directe toegang tot fondsen om in verkeersveiligheid te investeren.
  7. Risicogestuurd beleid: In plaats van reactief te handelen, moet beleid gericht zijn op het identificeren en beperken van risico's, vergelijkbaar met andere sectoren zoals luchtvaart en scheepvaart.

Veilig verkeer begint bij mensen en gedrag. Gemeenten gaan als eerste overheid hierover met mensen in gesprek en zorgen vanuit hun rol als wegbeheerder voor veilig verkeer in de buurt. Ongeacht of iemand per auto, speed pedelec of te voet reist.

Bron: VNG

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO