De Europese Commissie ziet veel potentie in hyperlooptechnologie als duurzaam vervoersmiddel voor de toekomst. De hyperloop kan reistijden binnen Europa drastisch verkorten en zowel personen- als goederenvervoer verduurzamen.
Uit een nieuw verkennend onderzoek blijkt dat de Europese hyperloopsector inmiddels verder is dan de ontwerpfase. Europese bedrijven behoren tot de wereldtop op het gebied van testen en prototyping. Volgens het rapport ontwikkelt de technologie zich snel en kan binnen enkele jaren worden overgegaan van prototypes naar demonstratieprojecten. De mogelijke bijdrage aan decarbonisatie, digitalisering en regionale verbondenheid maakt hyperloop strategisch relevant voor de Europese Unie. Tegelijkertijd bestaan nog uitdagingen rond financiering, regelgeving en commerciële haalbaarheid.
Eurocommissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme, Apostolos Tzitzikostas, benadrukte het belang van de technologie: “Hyperloop kan een rol spelen in hoe Europa in de toekomst mensen en goederen verplaatst. De EU blijft technologieën steunen die bijdragen aan innovatie, regionale samenhang en duurzaamheid.”
De Europese Commissie ondersteunt de ontwikkeling via programma’s als Europe’s Rail Joint Undertaking, dat het Hyper4rail-project mede financiert om technische harmonisatie en interoperabiliteit te bevorderen. Ook werkt Brussel aan een gemeenschappelijk veiligheidskader voor test- en demonstratiefaciliteiten.
Volgens de studie kan hyperloop uitgroeien tot een belangrijke schakel in het Europese logistieke netwerk. In 2050 zou het systeem – bij invoering in acht lidstaten waaronder Nederland, Duitsland en Frankrijk – tot 7 procent van het Europese goederenvervoer kunnen verzorgen. Bij volledige EU-dekking kan dit oplopen tot 13 procent, vooral door verschuiving van luchtvracht en wegtransport naar hyperloop.
De voordelen zijn duidelijk: minder congestie, snellere levertijden en lagere emissies. Daartegenover staan hoge bouwkosten, gemiddeld 36,6 miljoen euro per kilometer, weliswaar met lagere exploitatiekosten door automatisering en energie-efficiëntie. Publiek-private samenwerking wordt daarom als cruciaal gezien om investeringen haalbaar te maken.
De maatschappelijke baten (kortere reistijden, betere verbindingen en innovatie voor de Europese industrie) zijn volgens de Commissie aanzienlijk. De Draghi-commissie adviseert dan ook om hyperloop te erkennen als strategische infrastructuur. Toch blijft voorzichtigheid geboden: de businesscase is onzeker en standaarden verschillen tussen landen.
De bevindingen vormen input voor de nieuwe EU-strategie voor innovatieve transporttechnologieën, die later dit jaar wordt gepresenteerd.
Bron: EU
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--