De Amsterdamse snorfietsban: 'the day after'

Het is de dag na de Amsterdamse snorfietsban. Op sociale media jubelen de fietsers over het bevrijde fietspad. Ze kunnen weer ademhalen. Terecht zijn ze blij. Er is jarenlang hard voor gevochten. Is het nu verstandig dat Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Groningen volgen? Nog niet...

Gewenning

Wie een rondje door de stad reed kon niet anders concluderen dan dat de snorfietsers zelf nog niet aan toe zijn aan de rijbaan. Aan het einde van de dag was het ‘business as usual’ op de Amsterdamse fietspaden. Gewenning? Zonder lik-op-stuk handhaving gaat de snorfietsban niet werken. Zeker niet in Amsterdam. De regels zijn ronduit verwarrend. Op het drukke, smalle fietspad over de van Diemenstraat naar het Centraal Station zijn snorfietsers nog steeds welkom. Op de Haarlemmerstraat- en Dijk zijn scooters al jaren verboden. Wie weet dat eigenlijk? Zelfs het de handhavers van het stadsdeel centrum niet.

Monitoring

Andere steden kunnen veel leren van het Amsterdamse voorbeeld. Amsterdam is bij dit besluit niet over een nacht ijs gegaan. Laten die steden eerst de Amsterdamse ervaringen volgen. Verbetert de verkeersveiligheid nu echt? Stappen de snorfietsen over op auto, OV of elektrische fiets? Wat zijn de lessen uit de praktijk? Hoe gaat de handhaving? Er zijn 450 grote kruispunten in Amsterdam. Als je dan op elke hoek een handhaver wil zetten, heb je al gauw duizend handhavers nodig.

Waarmee kunnen andere gemeenten vandaag wel beginnen? Goed nadenken over de toekomst van mobiliteit in de stad. Hoe maken we meer ruimte in de stad? Hoe voorkomen we overmobiliteit?

 

Monitoring

De onderbouwing van de snorfietsmaatregel met harde cijfers over verkeersveiligheid is niet te vinden. Simpelweg omdat er geen betrouwbare statistieken zijn over gewonden op het fietspad in het algemeen en waarbij een snorfietser en een fietser betrokken zijn in het bijzonder. De meeste ongevallen zijn eenzijdig door bijvoorbeeld paaltjes, een slechte staat van onderhoud van het fietspad en vaak het gedrag van andere fietspadgebruikers. De veiligheid van snorfietsers op de rijbaan is op basis een ‘best guess’ van experts ‘berekend’.

Amsterdam start verstandig met de maatregel nu de zomertijd is ingegaan. De dagen lengen, de zon schijnt en iedereen heeft een goed humeur. Laten we over een half jaar, op 8 oktober, opnieuw gaan kijken. Hoe werkt het als we door wind en regen, in het donker, in de ochtend- en avondspits op weg gaan? Ongetwijfeld volgt de gemeente Amsterdam de resultaten nauwgezet en neemt snel actie als maatwerk nodig is.

Autoluw

De snorfietsban was een salomonsoordeel. De betrokkenen kwamen er samen niet meer uit en dan moet je als bestuurder een besluit nemen. Niemand is er echt blij mee. Er is veel meer nodig om steden leefbaar te houden. De Fietsersbond pleit nu ook voor meer 30-kilometerwegen in steden: ‘Dat is de beste oplossing. Dan kunnen auto's, snorfietsen, speed pedelecs en cargobakfietsen van PostNL of Uber Eats allemaal daarop en behouden we de fietspaden voor fietsers’. Ruimte durven delen is in de harde praktijk best lastig.

Mobiliteitsapartheid

De gemeente Amsterdam snapt dat mobiliteitsapartheid op het fietspad niet de oplossing is. De gemeente gaat daarom ruimte in de stad maken met autoluw beleid: ‘Amsterdam kan alleen een succes blijven als elke Amsterdammer zich in de stad thuis voelt. Meer leefruimte en schonere lucht. Meer ruimte voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. Voor de Amsterdammers van nu én die van de toekomst’. De komende periode komt de gemeente met (meer) concrete voorstellen na een ronde stadsdeelgesprekken. Ik kijk uit naar de resultaten.

Mobiliteit is van ons allemaal. Dat is te belangrijk om aan lobbyisten over te laten. Daar moeten we allemaal over mee mogen praten vanuit de menselijke maat die bij onze binnensteden en woonwijken hoort. Dat gesprek start met wat voor stad we willen zijn, voor wie, welke mobiliteit daarbij past en welke gedrag we wel en niet accepteren.
Mobiliteit is geen doel, maar een middel om de steeds drukkere steden leefbaar te houden. Ik hoop dat ze in Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Groningen eerst dat gesprek over mobiliteit voeren voordat ze hun snorfietsers naar de rijbaan verbannen.

Walther Ploos van Amstel.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Scato van Opstall
Eens. Handhaven is lastig, zeker als je mensen 8 weken tijd geeft om zich niet aan de regels te houden. Kennelijk rijden de snorscooters zo hard dat ze het bordje onder ELK fietspadbord met de nieuwe regel niet kunnen lezen. Maar niet eens met het zogenaamde gebrek aan onderbouwing. "Het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan zou leiden tot een verkeersveiliger situatie in Amsterdam. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar ongevallen met snorfietsen in Den Haag en Amsterdam. Volgens de SWOV had driekwart van de bestudeerde ongevallen voorkomen kunnen worden als de snorfiets in plaats van op het fietspad op de rijbaan had gereden." (Bron; NRC/SWOV) Het onevenredig aantal ongelukken met snorscooters is hoogstens onderschat want niet geregistreerd of abusievelijk genoteerd als eenzijdig. Zie o.a. https://fietsersbond.amsterdam/_media/2014/snorscooter-op-rijbaan_dpd-140201.pdf . En het Het Parool liet metingen uitveoren: 90% van de snorscototers reed gemiddeld 39 km/u op het fietspad. Daarnaast de ervaring van heel veel Amsterdammers: ook mijn beide kinderen werden door een snorscooter van hun kinderfietsjes afgereden. We staan allemaal de uitlaatdamp van de snorscooters, kinderen zelfs ongeveer 40 cm boven de uitlaat. Alleen een apparatsjik heeft daar nader onderzoek voor nodig, kijk even naar luchtkwaliteitsresearch in A'dam, die is al slecht en dus echt nog slechter als je met je neus er vlak achter zit. De hele categorie snorscooters is sowieso een ramp geworde, ooitn bedoeld als Spartamet (fiets met mniem hulpmotortjhe voor oma) maar door Bovag misbruik om Vespa's (oorspronkelijk een motorfiets zelfs) aan jongeren te verkopen. Hondervijftig kilo zwaar, enorm breed, en allemaal opgevoerd. Zie mijn VK stukje uit 2014 http://blogvanscatovanopstall.blogspot.com/2014/01/ Kijk ook eens op marpktplaats: "Snorscooter, kan 55 km/u." is geen uitzondering. Regelmatig met mijn auto op de weg voorbijgereden door een +50 km/u rijdende snorscooter op het fietspad. Pep Pep Pep en maar toeteren! Kerngezonde jonge mensen maken daardoor de voor miljarden aangelegde veilige fietspaden weer onveilig. Elke fietsende amsterdammer ondervind het aan den lijve. Maak gewoon twee categoriën: fietsers en brommer. Pedelec etc is een brommer. En op termijn: alles 30 in de stad. Fietsers op hjet fietspad, rest op rijbaan. Super!
ReindeR Rustema
Mocht je het opheffen van de categorie snorfiets een goed idee vinden, teken dan de petitie ervoor. https://eindesnorfietscategorie.petities.nl Dat is stap 3 in de drietrapsraket. Stap 1 is deze lokale maatregel. Stap 2 is de nationale helmplicht. Ondertussen neemt de populariteit van het ding dan verder af. Stap 3 is de opheffing van de categorie.

Belangrijk is nu dat de BOVAG-leden de mogelijkheid krijgen om voor een paar tientjes een bromfiets van een snorfiets te maken. Nu kost het ombouwen en herkeuren honderden euro's en kan de herkeuring zelf alleen bij de RDW in Lelystad.