Breukvlakken vragen om adaptive leadership

Columns

Gesponsord bericht

Onze toekomst is onzeker en onvoorspelbaar. Dat komt doordat er op dit moment ingrijpende veranderingen zijn die elkaar beïnvloeden en versterken. Er ontstaan breukvlakken, waardoor mensen en organisaties transformeren. Wat betekent dat voor u en uw organisatie? De oplossing ligt in ‘adaptive leadership’: gevoel en bewustzijn van deze breukvlakken en vervolgens trefzekerder handelen.

Urgentie

De impact van deze breukvlakken zien we dagelijks om ons heen. Onze economische en maatschappelijke structuren veranderen. Nieuwe business- en verdienmodellen komen in een meedogenloos tempo op.

Een voorbeeld van de werking van een breukvlak is ‘yield pricing’ het verschijnsel dat prijzen heel snel op en neer gaan als gevolg van schommelingen in vraag en aanbod (bv. vliegtickets, hotels, taxiritten) De oorzaken hiervan zijn de opkomst van de smartphone, de apptechnologie en de brede beschikbaarheid van snel internet. 
Dit breukvlak van ‘yield pricing’ heeft een aantal effecten: Mensen gaan hun smartphone meer gebruiken dan hun tablet en computer (de consument kan direct reageren op een prijsvoorstel), betalen gaat voortaan via de app op de telefoon. Er ontstaan nieuwe businessmodellen die heel snel capaciteit opkopen om deze capaciteit vervolgens als nicheproduct op de markt te brengen: bv. de site Booking tonight: Een app die alleen maar last minute hotelboekingen aanbiedt.

Dit is wat er continu gebeurt. Door breukvlakken verdwijnen er businessmodellen en hele bedrijfstakken (de posterijen). En ontstaan er nieuwe (pakketdiensten). Dit gaat niet vanzelf. Het gebeurt doordat mensen de strategische ruimte die door het breukvlak ontstaat benutten met inzicht, innovatief vermogen en ondernemerschap. Kortom: strategisch leiderschap.

Fundamenteel onzeker en onvoorspelbaar
Het probleem van breukvlakken is dat niemand de uitkomsten ervan kan voorspellen. Daarvoor is het samenspel tussen de ontwikkelingen te complex. De nieuwe realiteit is dat onze toekomst fundamenteel onzeker en onvoorspelbaar is. En dat stelt voor een uitdaging. Immers: Hoe reageren op de veranderingen als de kaders fundamenteel onzeker en onvoorspelbaar zijn? Wat doet u als de bekende ‘business rules’ niet meer gelden?

Adaptive leadership nodig 

Onze standaardreactie is om beslissingen te nemen op basis van bewezen methodes en trends uit het verleden. We zijn als mensen nu eenmaal ‘geprogrammeerd’ om nieuwe informatie te interpreteren op basis van bekende patronen. Je ziet het terug in de strategie van veel bedrijven. Ze zitten in een ‘red ocean’ en ze grijpen toch weer terug op de tools die ze kennen. Bijvoorbeeld, met nog meer marketing een paar procent marktaandeel proberen af te pakken van de concurrent.
Breukvlakken vragen om een heel andere manier van denken en doen. Concreet komt het aan op uw adaptive leadership. Enerzijds gevoelig worden voor breukvlakken en anderzijds richting kunnen geven uw organisatie.

Gevoelig voor breukvlakken

Hoe wordt u gevoelig voor breukvlakken? Dat gaat verder dan het benoemen van grote bewegingen. Neem FinTech, een ontwikkeling waar iedereen z’n mond vol van heeft. Het staat op vele strategische agenda’s. En vaak stopt het daar. De vraag is: hoe is het relevant voor uw organisatie? Waar liggen kansen en bedreigingen? Laat bij het beoordelen uw ingebakken trend-automatisme los. Neem afstand en kijk verder dan de structuren van vandaag. Bij AOG School of Management spreken we dan over conceptueel denken; gestructureerd dromen over de toekomst en nieuwe combinaties maken.

Transformatie in de auto-industrie
De auto-industrie is een voorbeeld van een sector die visie op de toekomst combineert met de realiteit van vandaag. Het oorspronkelijke verdienmodel, de verkoop van auto’s, staat onder druk. Mensen wonen steeds meer in stedelijke gebieden. Ze willen geen auto, maar snel en goedkoop vervoer. Daarom ontwikkelen autoconcerns nieuwe mobiliteitsconcepten, in lijn met Uber en Blablacar. Dat doen ze naast hun huidige activiteiten.

Impact vergroten

Door de succesverhalen van tech start-ups lijkt onze omgeving maakbaar. Echter, er is maar een handjevol bedrijven dat een sector totaal kan vernieuwen. De overige 99% van de organisaties hebben vastgoed, mensen, investeringen en businessmodellen die niet snel kunnen transformeren. Professionals in deze organisaties moeten hun impact vergroten zodat ze hun organisatie kunnen leiden in de onvermijdelijke transformatie.

Deze transformatie stopt niet bij de oude grenzen van de bedrijfstak. Kansrijk is de revival van het Nederlandse ‘witte fietsenplan’ van zo’n 50 jaar geleden,. Het oorspronkelijk idee dat er in de stad gewoon een vloot fietsen beschikbaar zou zijn vanwaaruit ieder naar behoefte een fiets kan pakken om na gebruik weer weg te zetten met nooit succesvol geworden doordat er geen ‘verdienmodel’ bij te vinden was. Ruim 50 jaar later wordt deze vloot gecombineerd met een bestelapp, een gps om d dichtstbijzijnde fiets te vinden en een Q code om af te rekenen. Een daverend succes voor mobilliteit in de stad, in China…….. Zo verschuiven de grenzen van een bedrijfstak.

Als eerste in de toekomst aankomen
Boven alles geldt: stilstaan is geen optie. Organisaties moeten in beweging komen. Professionals en managers moeten hierbij het voortouw nemenen. Neem op tijd initiatief en pak de ruimte om nieuwe verbanden te leggen. Want, ook al is de toekomst onzeker en onvoorspelbaar en weet niemand hoe deze eruitziet. Het gaat erom dat u voorop loopt en liefst als eerste in die toekomst aankomt.

Ontwikkel uw adaptive leaderschip met AOG School of Management
In de leergang Strategisch Leiderschap leert u hoe u strategische beslissingen neemt in een onzekere en onvoorspelbare wereld. Door uw adaptive leadership te ontwikkelen. U leert samen met professionals uit allerlei organisaties ieder met hun eigen ervaring en achtergrond. Download de brochure of neem contact op met studieadviseur Drs. Martin ten Hove via 088 556 10 44.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Disruptie