‘Wat maakt dat uw mensen elke dag uit hun bed komen om naar het werk te gaan?’ Grote kans dat dit met veel meer te maken heeft dan alleen de loonstrook. Waarschijnlijk vinden ze het werk zelf prettig of het contact met collega’s. Maar ook de mogelijkheid tot persoonlijk ontwikkelen motiveert, of de prestige of uitdaging van de functie.

Steeds meer mensen letten bewust of onbewust ook op ‘purpose’. De betekenis van het werk of het product of de dienst is een criterium dat steeds populairder wordt bij sollicitanten. Uit research van Deloitte* blijkt dat twee van de drie jongeren de keuze voor een werkkring grotendeels baseren op betekenisgeving. Betekenis is niet alleen belangrijk voor de aantrekkingskracht van een organisatie maar draagt ook bij aan het resultaat. Want betekenisvol werk maakt mensen bevlogen en is een bindmiddel voor de samenwerking. Je weet immers waarvoor je het samen doet. Redenen genoeg om hier aandacht voor te hebben bij uw organisatie.

Levensreddend

Hoe betekenisvol uw organisatie is, blijkt uit de bijdrage die ze levert aan de maatschappij. In de zorg en het onderwijs is dat helder. Wie mensen geneest of verzorgt, draagt daarmee bij aan de gezondheid van patiënten. Wie lesgeeft draagt daarmee bij aan een goede toekomst van studenten.

Ondernemingen met een winstoogmerk kunnen ook erg betekenisvol zijn, door een bijdrage te leveren aan gezondheid, veiligheid of duurzame oplossingen. Je ziet steeds meer social enterprises die zelfs hun bestaansrecht danken aan hun betekenis. Zoals Tony Chocolonely dat streeft naar slaafvrije chocolade. Of Fairphone dat een telefoon heeft ontwikkeld die minder schadelijk is voor mens en milieu.

Ook bij bestaande ‘organisaties’ speelt purpose een steeds belangrijkere rol. Een mooi voorbeeld vind ik Hertek. Zij verkopen installaties voor brandbeveiliging en noodverlichting, maar hun purpose is levensreddend. Zij willen zoveel mogelijk calamiteiten voorkomen en de veiligheid van mensen bij calamiteiten garanderen. Dat is een hoger doel dat motiveert!


Geen opgezegd lesje

Wie zich voorstaat op zijn betekenis moet dat natuurlijk wel kunnen waarmaken. U komt niet weg met praatjes zonder impact te kunnen aantonen. En de purpose moet ook meer zijn dan een opgezegd lesje uit een powerpoint-presentatie. Ze moet blijken uit de intrinsieke motivatie van medewerkers.

De positieve werking van een purpose spreekt niet vanzelf. Je moet het levend houden. Een goed voorbeeld is het onderwijs. Docenten willen jongeren een goede toekomst geven. Dit betekent ook: koste wat kost voorkomen dat studenten buiten de boot vallen. Toch raakt dit doel – bijvoorbeeld in de anonimiteit van een grote organisatie – soms uit het zicht. Het is in dan de kunst om de betekenis weer tot leven te wekken. Je kunt de uitgevallen leerlingen letterlijk een gezicht geven, door hun foto’s op een bord te laten zien. Of je maakt docenten verantwoordelijk voor het bijhouden van uitval en verzuim.

Door Mark Wilde, maatschappelijk betrokken specialist in bedrijfsprocessen bij iPM Partners

*bron:

 

Rendement van Geluk (The Purpose Economy) By VPRO Tegenlicht (Backlight) from Remco Bikkers on Vimeo.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

In het artikel wordt gerefereerd aan een onderzoek. De bronvermelding onderaan het artikel ontbreekt echter. Zou deze nog toegevoegd kunnen worden?

x
x