Wat zijn de ergste uitschuivers die uw bedrijfssite kan begaan?

1) Slechte zoekfunctie
Steeds meer mensen gebruiken de zoekmodule, wanneer die beschikbaar is op een site. Helaas levert die functie vaak lang niet alle online informatie. Resultaten verschijnen lukraak door elkaar; ongeordend op basis van relevantie of datum.

2) Te veel tekst
Een muur aan tekst op één pagina is dodelijk voor een goede leeservaring op een website. Daarom moeten teksten specifiek voor online worden geschreven, en niet klakkeloos worden overgenomen uit gedrukte publicaties. Wat zeker helpt, zijn korte paragrafen en zinnen, gebruik van bullets en een eenvoudige schrijfstijl.

Lees ook:

'Evidence based' als holle marketing kreet?

3) Onduidelijke titels van websites
Een zoekmachine is het meest voorkomende middel om een site te vinden. De bescheiden ‘hoofdzin’ van uw site, helemaal bovenaan in de browser, is in dat opzicht de belangrijkste troef om bezoekers te lokken. Helaas verknoeien veel websites het daar al.

4) Geen consistente vormgeving
Als uw site qua vormgeving een geheel vormt, kunnen gebruikers rustig rondkijken. Maar als u geen consistentie biedt, brengt u uw bezoeker soms hopeloos in de war. Gebruikers baseren de verwachtingen van inhoud, vorm en navigatie op uw site overigens op basis van ervaringen bij andere sites. Als u op dit vlak te zeer afwijkt, gaat het bedieningsgemak naar beneden en haken uw bezoekers snel af.

5) Niet beantwoorden van vragen
Gebruikers komen met een bepaald doel naar uw site. Ze willen iets over u te weten komen, misschien zelfs iets van u kopen. De ultieme fout is dan dat u faalt om de informatie te leveren die bezoekers willen. Soms is deze informatie gewoon onvindbaar, omdat u hebt vergeten bepaalde cruciale specificaties te vermelden. De prijs is er daar één van. Vooral B2B-sites blijken zich hier wel eens schuldig aan te maken.

Algemene uitgangspunten waar een website aan moet voldoen
Eenvoud is hierbij het sleutelwoord. In het algemeen dient er informatie beschikbaar te zijn over producten, dienstverlening, klanten, en partners. Alle informatie moet idealiter in minder dan 3 klikken te benaderen zijn en de homepage moet bovendien goed ogen: het is immers het visitekaartje van de website.

A. Inhoud
Inhoud van een website wordt grofweg bepaald door de: Doelgroep

Een homepagina is het visitekaartje van het bedrijf, daarop moet in een oogopslag te zien zijn wat het bedrijf te bieden heeft. De homepage wordt vaak gezien als de inhoudspagina van een magazine of krant, waarbij hoofdzaken gehighlight kunnen worden. Rubrieken als Laatste nieuws, Agenda, Wat is er nieuw, of een recent te verwachten evenement zijn uitstekende onderdelen hiervoor. Dit zijn de pijlers waarop een website gebouwd wordt: vaste rubrieken die structuur geven aan de website.

Recent onderzoek laat zien dat webbezoekers niet lezen. Ze scannen de tekst op trefwoorden die ze nodig hebben in hun zoektocht naar informatie, diensten of producten. Ze hebben in minder dan 3 seconden een oordeel klaar over de website, en willen direct zien waar ze de door hen gewenste informatie of diensten kunnen vinden.

Het is daarom van groot belang op een webpagina direct to the point te komen, de boodschap duidelijk over te brengen en een overzichtelijk, helder keuzemenu aan te bieden. Websites zijn bij voorkeur in een taal geschreven. Verwijs bezoekers die in een andere taal toegesproken moeten worden, duidelijk naar een aparte sectie in de desbetreffende taal. Websites die informatie in meerdere talen bevatten, werken namelijk verwarrend.

B. Navigatie
Uit fysiologisch onderzoek blijkt dat de blik van websurfers vooral naar links en naar het midden van het scherm getrokken wordt. Dit is een van de redenen dat menu’s op websites vaak links staan, en het middengedeelte gebruikt wordt voor de informatie. Het is aan te bevelen van deze conventie gebruik te maken. Navigatiestructuur en vormgeving hangen nauw met elkaar samen. De navigatie van een site is voor bezoekers zeer belangrijk. Meestal worden hiervoor horizontale of verticale menubalken gebruikt waarop de onderwerpen worden aangekaart. Als er meerdere menu-balken of menu’s worden getoond, moet duidelijk zijn dat de menu’s ofwel aanvullend zijn op elkaar (bijvoorbeeld een dominant menu en een submenu), ofwel naar dezelfde informatie verwijzen (redundantie).

Menu-balken mogen redundant zijn, maar moeten ambiguiteit vermijden. Anders is de kans groot dat bezoekers verdwalen. Voor bezoekers moet duidelijk zijn hoe ze weer terug naar af kunnen komen, en hoe ze dieper in de site kunnen navigeren. Op een doorsnee bedrijfssite kunnen de volgende menu-onderdelen voorkomen.

Wie naar succesvolle website streeft, zorgt ervoor dat de website in beweging is. Niet zozeer door doorlopend nieuwe onderwerpen toe te voegen of nieuwe navigatie en vormgeving te introduceren, maar door te zorgen dat de inhoud doorlopend actueel gehouden wordt en door te zorgen dat de website werkelijk iets toevoegt aan de bedrijfsdoelstellingen. Dit proces vereist zorgvuldige aandacht en voortdurende ontwikkeling. Want een website die niet aan de verwachtingen voldoet, kan een bedrijf een slechte naam bezorgen.

Gerelateerd artikel:
Websites in de zakelijke dienstverlening

Heeft uw website effect? U krijgt maar één kans voor de eerste indruk!
door: Pauline Altena en Annemarie Kaptein
Hoe uw website inrichten zodat u klanten naar u toehaalt? Hoe houdt u de bestaande cliëntèle nieuwsgierig en geïnformeerd? Dit artikel geeft u een handvat. Als extra een checklist, waarmee u de kwaliteit van uw website kunt beoordelen.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: ZD Net)

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x